کد خبر: 329876
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۰۹:۴۹:۰۲
| |

جام جهانی بسکتبال؛

آیا آمریکا باز هم قهرمان می شود؟

تا 18 روز دیگر جام جهانی 2019 بسکتبال به طور رسمی آغاز می‌شود و 32 تیم برتر دنیا در این رویداد به میدان می‌روند. در بین این تیم‌ها چند مدعی می‌خواهند بعد از 8 سال به قهرمانی‌های آمریکا در این رویداد پایان بدهند.

آیا آمریکا باز هم قهرمان می شود؟
کد خبر: 329876
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۰۹:۴۹:۰۲

اعتمادآنلاین| از 9 شهریور جام جهانی 2019 بسکتبال به میزبانی چین آغاز می‌شود و همه نگاه‌های بسکتبال‌دوستان به هشت شهری خواهد بود که میزبان این رویداد بزرگ هستند. در بین 32 تیمی که در این تورنمنت شرکت می‌کنند آمریکا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی است و چند تیم دیگر مدعیان بعدی بسکتبال به حساب می آیند که می‌خواهند روی سکو بروند و در کنار آن سهمیه المپیک کسب کنند.

آمریکا هم اکنون با 5 قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و 4 مقام سومی پرافتخارترین تیم بسکتبال دنیا به حساب می‌آید و پس از آن یوگسلاوی سابق است که همانند آمریکایی‌ها 5 قهرمانی دارد اما به دلیل نایب قهرمانی و سومی کمتر دومین تیم پرافتخار به حساب می‌آید.

تیم ملی بسکتبال آمریکا در دو دوره قبلی به سادگی قهرمان شده‌ است. در سال 2010 توانست ترکیه را در خانه‌اش شکست دهد و قهرمان شود و در سال 2014 نیز که اسپانیا میزبان بود آمریکایی‌ها فینالی آسان برابر صربستان برگزار کردند و قهرمان شدند.

حالا این تیم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به دنبال هت‌ریک در قهرمانی است. تا کنون هیچ تیمی در دنیا نتوانسته سه بار پیاپی به مقام قهرمانی جام جهانی برسد و آمریکا امسال این فرصت را دارد تا رکوردی جدید به افتخاراتش اضافه کند اما کارش اصلا ساده نیست.

خروج ستاره‌ها از ترکیب این تیم باعث شده کادرفنی تیم ملی آمریکا با ترکیبی جوان راهی چین شود. همین موضوع فرصت را در اختیار دیگر مدعیان قرار داده تا بتوانند بعد از 8 سال ترمز قهرمانی‌های این کشور را بکشند و این بار خود به مقام قهرمانی برسند. اهمیت قهرمانی در جام جهانی به دلیل کسب سهمیه المپیک 2020 دوچندان شده و حالا که آمریکا بدون ستاره‌هایش راهی چین می‌شود حریفانش می‌توانند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.

اسپانیا یکی از این مدعیان است. میزبان ناکام دوره قبل که در خانه حتی به جمع چهار تیم اول نرسید و دستش از مدال کوتاه ماند یکی از تیم‌هایی است که می‌خواهد در شرق نتیجه بگیرد. اسپانیا در سال 2006 که ژاپن میزبان جام جهانی بود توانست قهرمان شود و حالا با حضور ستاره‌هایش امیدوار است دوباره در شرق نقشه جغرافیایی خوش‌شانس باشد و بتواند دومین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد. اسپانیا در مرحله گروهی با تیم ملی کشورمان رقابت می‌کند. همچنین تونس و پورتوریکو نیز دیگر حریفان این کشور هستند.

صربستان نایب قهرمان دوره گذشته و تیم چهارم جام جهانی 2010 نیز دیگر مدعی امسال به حساب می‌آید. صرب‌ها بسکتبالی شناخته شده در جهان دارند و با تکیه بر ستاره‌های خود امیدوارند در چین نتیجه بگیرند. صربستان در مرحله گروهی کار بسیار دشواری ندارد. ایتالیا، آنگولا و فیلیپین حریفان این کشور هستند.

لیتوانی دیگر تیم مدعی بسکتبال جهان است که در دو دوره گذشته به جمع چهار تیم برتر جهان رسیده اما یک بار سوم شده و در دوره قبلی نیز در جایگاه چهارم قرار گرفته‌است. این تیم در مرحله گروهی کار ساده‌ای ندارد. استرالیا، کانادا و سنگال حریف این تیم اروپایی هستند.

با توجه به عملکرد فرانسه در دوره گذشته جام جهانی و رقابت‌های انتخابی این دوره می‌توان این کشور را نیز جزو مدعیان قرار داد. فرانسه در مرحله گروهی کار سختی ندارد و باید با جمهوری دومینیکن، اردن و آلمان پیکار کند و پس از سومی در دوره گذشته بازهم شانس دارد روی سکو برود.

یونان پس از اینکه در جام جهانی 2006 توانست با شکست دادن آمریکا به فینال برسد و نایب قهرمان شود دیگر به جمع چهار تیم برتر دنیا صعود نکرد. یونان امسال تیم قدرتمندی نشان داده و تکیه به ستاره خود که ارزشمندترین بسکتبالیست فصل گذشته NBA شده دارد. این تیم با حضور جیانیس آنتتوکونمپو امیدوار است که نتیجه خوبی در جام جهانی بگیرد.

قهرمانی برایشان خیلی دور است اما شاید بتوانند رسیدن به سکو را برای خود متصور شوند. یونانی‌ها در مرحله مقدماتی با نیوزلند، برزیل‌ و مونته‌نگرو هم‌گروه هستند.

دیگر کشورهای حاضر در جام جهانی نیز رقابتی برای کسب بهترین جایگاه در رده‌بندی نهایی و رسیدن به المپیک دارند و شاید از بین آنها یکی دو تیم بتوانند شگفتی‌سازی کنند و به عنوانی خاص دست پیدا کنند.

در این میان تیم ملی کشورمان در گروه سوم با اسپانیا، پورتوریکو و تونس حضور دارد و برای رسیدن به عنوان بهترین تیم آسیایی و المپیکی شدن تلاش می‌کند.

گروه بندی 32 تیم حاضر در جام جهانی 2019 چین به این شرح است:

گروه اول: ساحل عاج، لهستان، ونزوئلا، چین

گروه دوم: روسیه، آرژانتین، کره جنوبی، نیجریه‌

گروه سوم: اسپانیا، ایران، پورتوریکو، تونس

گروه چهارم: آنگولا، فیلیپین، ایتالیا، صربستان‌

گروه پنجم: ترکیه، جهوری چک، آمریکا، ژاپن

گروه ششم: یونان، نیوزیلند ، برزیل، مونته نگرو

گروه هفتم: دومینیکن، فرانسه، آلمان، اردن

گروه هشتم: کانادا، سنگال، لیتوانی، استرالیا

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها