ذاکریان:

دلیلی برای حضور اسراییل در خلیج فارس وجود ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: گفت‌وگو و اقدام درباره هر بخشی از امنیت خلیج‌فارس بدون حضور و مشارکت ایران و یا کشاندن رژیم مجعول اسراییل به این مساله بی‌نتیجه و تنش‌آفرین است.

دلیلی برای حضور اسراییل در خلیج فارس وجود ندارد
کد خبر: 329902
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۱۰:۴۷:۴۵

اعتمادآنلاین| مهدی ذاکریان با اشاره به اعلام وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر آمادگی این رژیم برای پیوستن به ائتلاف نظامی مورد نظر آمریکا در خلیج فارس گفت: این یک رفتار سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ایران در منطقه خلیج فارس است. آمریکا به شدت درگیر رفتارها و رویکردهای متناقض شده است از یک طرف میانجی‌هایی را برای مذاکره با ایران می‌فرستد که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد رفت و آمدهای زیادی بودیم و از طرف دیگر می‌گوید این ایران است که تمایل به مذاکره دارد. این رفتارها ترامپ را به یک دلقک سیاسی به جای تصمیم‌گیر سیاسی تبدیل کرده است که هیچ کشور عاقلی در این شرایط حاضر به ریسک تعامل با آن نمی‌شود.

ذاکریان ادامه داد: در چارچوب حقوق دریاها 1982 که ایران صرفا آن را امضا کرده و هنوز تصویب نکرده است ایران گفته است که عبور باید بی‌ضرر باشد و اکنون تردد برخی کشتی‌ها از جمله با پرچم انگلیس و آمریکا با توجه به اقدامات آنها در تنگه جبل‌الطارق و سایر اقداماتشان و نیز کشتی‌ کشورهای هم‌پیمان با آمریکا برای ایران بی‌ضرر تلقی نمی‌شود. به علاوه این‌که برخی اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی دریاها و تخطی از قوانین نیز انجام گرفته است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تاکید کرد: تامین امنیت خلیج فارس بدون یکی از مهم‌ترین کشورهای منطقه که طولانی‌ترین مرز آبی را در خلیج فارس دارد تلاشی بیهوده است. آمریکا ایران را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای این منطقه به اقدامات ضد امنیتی متهم می‌کند در حالی که ایران در سال‌های و دهه‌های متمادی قربانی نبود امنیت و تروریسم بوده است حتی در دوران پیش از انقلاب هم ایران خود مشکلات مربوط به امنیت در تنگه هرمز و خلیج فارس را رفع می‌کرد از این رو معتقدم بدون همکاری و موافقت ایران موضوع امنیت در خلیج فارس راه به جایی نمی‌برد و ورود رژیم مجعول اسراییل به منطقه خلیج فارس که ناقض حقوق بین‌الملل است وضعیت را از این هم که هست پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اقدامات ضدحقوق بشری عربستان در یمن علیه مردم بی‌گناه و حمایت آمریکا از اقدامات سعودی اظهار کرد: آنها در حالی از اقدامات ضد حقوق بشری ایران در منطقه و غیره صحبت می‌کنند که چشم‌شان را بر روی تحولات و اقدامات رژیم سعودی در یمن یا در عربستان بسته‌اند. صحبت ترامپ درباره همکاری با کشورها برای پایان دادن به اوضاع بحرانی یمن طنز است در حالی که متحد استراتژیک آنها عربستانی است که جمال خاشقچی را تکه تکه می‌کنند. باید بگویم همین اقدامات و رفتارهاست که اجازه نمی‌دهد در منطقه ما حقوق مردم و افراد بی‌گناه رعایت شود.

او گفت: بعد از روی کار آمدن ترامپ تمام اقدامات و گزینه‌های این کشور بدون پاسخ مانده یا با مشکل و شکست رو به رو شده است و در این مساله یعنی تشکیل ائتلاف دریایی نیز به مشکل بر خواهد خورد. ترامپ در یمن و افغانستان شکست خورده است و در عراق و سوریه این ایران و روسیه بودند که مساله را خاتمه دادند. در بحث معامله قرن هم که بیشتر به لطیفه شبیه است راه به جایی نخواهد برد. صلح زوری در دنیای واقعی نداریم بلکه باید این تحولات با همکاری و گفت‌وگو پیش برود.

ذاکریان گفت: کشوری که در منطقه رفتار عادی ندارد کشورهای منطقه هستند که با اهداف و اقدامات آمریکا همسو شده‌اند. هیچ دلیلی برای حضور رژیم اسراییل در خلیج فارس وجود ندارد. اساسا به دعوت چه کسی قرار است این رژیم برای تامین امنیت منطقه ما وارد شود؟ آیا ملت‌های منطقه از این حضور خرسند هستند و با آن موافقند؟ اینها مسایل جدی است که آمریکایی‌ها ایجاد کننده آن هستند و با این اقدامات به دنبال تشدید تنش و درگیری در منطقه و میان کشورهای همسایه هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها