کد خبر: 330037
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۱۶:۳۴:۳۴
| |

کره جنوبی به توافق تجارت ترجیحی با ژاپن پایان می‌دهد

در ادامه درگیری تجاری توکیو و سئول، کره جنوبی، ژاپن را از فهرست کشورهایی که با آنها توافق تعرفه ترجیحی دارد، حذف می‌کند.

کره جنوبی به توافق تجارت ترجیحی با ژاپن پایان می‌دهد
کد خبر: 330037
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۱ ۱۶:۳۴:۳۴

اعتمادآنلاین| کره جنوبی، ژاپن را از فهرست کشورهایی که با آنها توافق تعرفه ترجیحی دارد، حذف می‌کند.

این اقدام در بحبوحه جنگ تجاری توکیو و سئول انجام شده است. پس از اینکه دادگاهی در کره جنوبی حکم داد شرکت‌های ژاپنی باید به کارگران کره‌ای در دوران مستعمره بودن این کشور، خسارت بدهند، این اختلاف شعله‌ور شد.

وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد برنامه هایی برای حذف ژاپن از «لیست سفید» و لغو تجارت ترجیحی با توکیو دارد.

سونگ یونگ مو، وزیر بازرگانی کره گفت انتظار می‌رود این اقدامات جبرانی از ماه سپتامبر اجرایی شود.

ژاپن نیز ماه گذشته محدودیت‌های متعددی بر این همسایه خود اعمال کرد و صادرات برخی کالاها و محصولات لازم برای تولید چیپ‌های حافظه و تلفن‌های هوشمند را به کره محدود کرد.

این اقدام می‌تواند بر غول‌هایی نظیر «سامسونگ الکترونیک» و «ای‌کی هانیکس» تاثیر بگذارد.

این تصمیم در پاسخ به حکم دادگاهی در کره جنوبی در ماه ژوئن مبنی بر پرداخت خسارت از سوی توکیو به قربانیان کار اجباری در دوره استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره در سال های 1910 تا 1945 گرفته شده است.

به گزارش فارس، ماه گذشته، رئیس‌جمهور کره جنوبی از ژاپن خواست تا از کنترل بر صادرات کالاهای های‌تِک به مقصد کره جنوبی صرف‌نظر کند زیرا دعوا بر سر کار اجباری در زمان جنگ جهانی دوم در عرضه جهانی تراشه‌های حافظه و تلفن هوشمند کره جنوبی اختلال ایجاد می کند.

در اثر این اقدام، سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی و اس‌کی هاینیکس، بزرگ‌ترین سازنده تراشه حافظه در جهان و تامین‌کننده اپل و هوآوی چین، با تاخیر (در عرضه محصولات) مواجه شده است.

ژاپن مدعی است که موضوع کار اجباری در سال 1965 و زمانی‌که دو کشور روابط دیپلماتیک را از سرگرفتند، به طور کامل حل شده است.

مون گفته بود، اگر اقدام ژاپن به شرکت‌های کره‌ای خسارت بزند، نمی‌تواند مانع اقدام متقابل کره شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها