11 تحولی که چهره جهان را تغییر داد

چهره جهان طی 2 دهه گذشته به شدت تغییر پیدا کرده، این تحول صرفاً در بعد فناوری و اختراعات نبوده بلکه برخی از پارامترهای سیاسی و جمعیتی نیز در آن دخیل بوده است.

11 تحولی که چهره جهان را تغییر داد
کد خبر: 330050
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چهره جهان طی دو دهه گذشته به شدت تغییر پیدا کرده است، این تحول صرفاً در بعد فناوری و اختراعات نبوده بلکه برخی از پارامترهای سیاسی و جمعیتی نیز در آن دخیل بوده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، نشریه «بیزینس اینسایدر» در گزارشی در این رابطه به 11 تحولی که طی 2 دهه اخیر باعث تغییر چهره جهان شد، پرداخته است.

این تحولات عبارت‌اند از:

1. انفجار جمعیتی در کره زمین

در سال 1998 تعداد جمعیت جهان به 5.9 میلیارد نفر رسید، یک سال بعد از آن بود که این رقم رکورد 6 میلیارد نفر را شکست، اما 20 سال بعد از آن یعنی در سال 2018 شمار جمعیت جهان به حدود 7.6 میلیارد نفر رسید در حالی که جمعیت آمریکا از 276 میلیون نفر به 327 میلیون نفر رسید.

2. افزایش جمعیت شهرنشین

تحول بزرگ شکل‌گرفته افزایش شمار جمعیت شهرنشین در جهان است؛ بر اساس آمار بانک جهانی در حالی که سال 1998 کمتر از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کردند، این نسبت در سال 2007 از نیم گذشت و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال 2018، بیش از حدود 55 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی کردند و این نسبت در سال 2050 به 66 درصد خواهد رسید، مساله‌ای که شهرها را تا آستانه فروپاشی پیش خواهد برد.

3. مسابقه آسمانخراش‌ها در جهان

سال 1998 آسمانخراش دوقلوی «پتروناس» در مالزی بلندتری برج جهان بود. ارتفاع این سازه 143 پا یعنی 33 پا بلندتر از آسمانخراش شیکاگو بود، اما از آن زمان به بعد شاهد انفجاری در ساخت سازه‌های بلندمرتبه بودیم، به نحوی که امروز برج خلیفه در دوبی با ارتفاع 2722 پا بلند‌ترین سازه جهان قلمداد می‌شود که حدود یک هزار پا از برج پتروناس بلندتر است.

از سویی، در حال حاضر هفت آسمانخراش دیگر نیز در آسیا در حال ساخت است که ارتفاع‌شان از برج خلیفه پیشی خواهد گرفت. بلندترین آنها در شهر جده ساخته می‌شود و قرار است ارتفاع آن به سه هزار پا برسد.

4. چهره جهان با اینترنت متفاوت شد

در شرایط فعلی تصور دنیای بدون اینترنت بسیار دشوار است، اما وضعیت در 20 سال گذشته کاملاً متفاوت بود: طبق گزارش مرکز تحقیقات «بیو» در سال 1998 نسبت افراد بالغی که از اینترنت استفاده می‌کردند تنها 41 درصد بود، در حالی که اکنون این رقم به 82 درصد رسیده است.

گفتنی است سال 1998، همان سالی است که در آن یک شرکت کوچک به نام «گوگل» تاسیس شد؛ این شرکت در آن زمان تفاوت کوچکی با امروز داشت!

اکنون اینترنت به شکلی کاملاً مجازی تمامی ابعاد زندگی ما را تغییر داده و از نحوه ارتباط گرفته تا نحوه دستیابی به اخبار، نقل‌وانتقال، خرید و حتی تفریح‌مان نیز در چارچوب آن دگرگون شده است.

5. جهان در قبضه شبکه‌های اجتماعی

شاید بتوان شبکه‌های اجتماعی را تاثیرگذارترین برنامه‌های اینترنت معرفی کرد. در حال حاضر حدود دوسوم آمریکایی‌ها از فیس‌بوک استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود شمار کاربران فیس‌بوک به عنوان مشهورترین و پرکاربردترین شبکه اجتماعی طی سه سال آینده به سه میلیارد نفر برسد.

به هر شکل شرایط امروز با 20 سال پیش، که مهم‌ترین وسیله ارتباط اجتماعی برنامه «ای او ال» برای ارسال پیام و چت یا مسنجرهای «یاهو» بود، تفاوت بسیار زیادی پیدا کرده است.

6. جایگاه غیرقابل اغماض تلفن همراه

امروز تلفن‌های همراه همانند بقیه اشکال فناوری طی 2 دهه گذشته به امری بی‌بدیل و غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل شده‌اند. در حالی که در سال 1998 تنها 60 درصد مردم آمریکا تلفن همراه در اختیار داشتند امروز این نسبت در این کشور به 93 درصد رسیده است. علاوه بر آن نسبت فراگیری تلفن‌های هوشمند در آمریکا به 77 درصد رسیده است تا تلفن همراه از یک ابزار ارتباطی به رایانه‌های همراه برای افراد تبدیل شوند.

7. حملات 11 سپتامبر

در فرایندهای 20 سال اخیر به هیچ عنوان نمی‌توان حوادث 11 سپتامبر را بر جهان نادیده گرفت، این تاثیرات فقط بر آمریکا نبود، بلکه تبعات آن عرب‌ها و مسلمانان را در تمامی جهان غرب فرا گرفت.

این حملات همچنان پژواک خود را تا به امروز دارد، در حالی که باعث وقوع جنگ در عراق و افغانستان هم شده و باید گفت جنگ در افغانستان تا این لحظه نیز ادامه داشته و به شدت به چهره آمریکا در جهان آسیب رسانده است.

بعد از حوادث 11 سپتامبر هوانوردی در جهان دچار تحولات بنیادینی شد.

اما شاید بزرگ‌ترین تحول مربوط به نوع نگاه جهانیان به مقوله تروریسم صورت باشد؛ تا پیش از این حادثه آمریکا عوامل اقدامات تروریستی را در دادگاه‌های جنایی مدنی محاکمه می‌کرد، اما پس از آن پرونده این افراد در دادگاه‌های نظامی رسیدگی شد.

با وجود اینکه برخی از جوانب این حملات در هاله‌ای از ابهام قرار دارند، اما بی‌شک تاثیر بسیار زیادی بر روند اوضاع جهانی گذاشت.

8. بی‌اعتمادی به بانک‌ها

در دهه 90 قرن گذشته (1991-2001) بیشترین جهش اقتصادی پویا در تاریخ آمریکا به وقوع پیوست. به اعتقاد کارشناسان، بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم بانکی تا آن زمان به آن حد نرسیده بود.

به نوشته مجله تایم تنها هشت درصد از مردم آمریکا در سال 2016 به بانک اعتماد کامل داشتند و هرچه نسل‌ها جوان‌تر می‌شوند، این بی‌اعتمادی هم افزایش می‌یابد. بحران مالی که در سال 2008 سرتاسر جهان را فرا گرفت، نقش زیادی در این کاهش اعتماد بازی کرد. سه سال بعد از آن هم جنبش اشغال وال‌استریت شکل گرفت تا به نظام سرمایه‌داری اعتراض کند. گفته می‌شود این اعتراضات الهام‌گرفته از انقلاب‌های عربی بود و از خشم نسبت به نابرابری نشأت گرفت. این 2 عامل نگاه به سیستم مالی را به طور کامل دستخوش تغییر کرد.

9. خودروهای خودراننده

طی 2 دهه گذشته خودروهای خودراننده از رویا به واقعیت تبدیل شدند. با اینکه ایده ساخت خودروهایی که بدون نیاز به راننده حرکت می‌کنند در همان دهه 90 میلادی آغاز و حتی اولین نمونه‌های آن سال 1995 در دانشگاه کارنگی ملون ساخته شد، اما آن زمان این ایده صرفاً در قالب کنترل هوشمند فرمان خودرو خلاصه می‌شد، منتها استارت اولیه و ترمزها همچنان بر عهده انسان بود. در حالی که امروز، شرکت‌هایی مانند «تسلا، ام‌جی ، فورد، اوپل ، گوگل و اپل» خودروهای خودراننده را توسعه می‌دهند و این خودروها در حال گذراندن تست‌های نهایی خود در شهرهای بزرگ هستند.

10. تغییرات آب‌وهوایی

محققان و پژوهشگران از چند دهه پیش، از تغییرات آب و هوایی اطلاع داشتند و آن را به ثبت می‌رساندند، اما تبعات این تغییرات طی چند سال اخیر به این شکل ویرانگر و نگران‌کننده نبود. طی چهار سال گذشته کره زمین شاهد بالاترین درجه حرارت‌های تاریخ بود، این در حالی است که در 2 سال گذشته کره زمین گرم‌ترین ماه‌های طول عمر خود را پشت سر گذاشت.

تغییرات آب‌وهوایی در جزایر واقع در اقیانوس آرام به شکل ملموس‌تری قابل مشاهده است، به نحوی که ساکنان بسیاری از مناطق مجبور شدند به دلیل زیر آب رفتن شهرهایشان محل سکونت خود را ترک و به مناطق دیگری کوچ کنند. طی چند سال اخیر مسائل محیط‌زیستی نقش عمده‌ای در سیاست بین‌المللی ایفا می‌کند، نکته‌ای که در توافقنامه آب‌وهوایی امضاشده سال 2015 در پاریس نمود پیدا کرد.

11. مسائل اجتماعی

هر نسلی مسائل و دغدغه‌های اجتماعی خاص خود را به همراه می‌آورد؛ مثلاً جنبش‌هایی مانند بلک لایوز ماتر (Black Lives Matter) که تلاش کرد نابرابری در سیستم عدالت جنایی را نمایان کند، یا جنبش می‌تو (MeToo) که سال گذشته توسط زنان مورد تعرض و سوءاستفاده واقع‌شده در تمام نقاط جهان راه‌اندازی شد، از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها