کد خبر: 330224
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۹:۲۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از برکناری مدیرعامل صندوق بازنشستگی؛

خانه‌تکانی در صندوق بازنشستگی؛ مدیر 37 ساله رفت، 62 ساله آمد/ تذکر رئیس‌جمهور عامل برکناری صالحی بود؟/ پروژه ناکام جوان‌گرایی مدیران در وزارتخانه‌ها

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور که از همان روز نخست انتصابش، سیبل انواع انتقادات شده بود، بعد از مدیریتی پنج‌ماهه برکنار شد.

خانه‌تکانی در صندوق بازنشستگی؛ مدیر 37 ساله رفت، 62 ساله آمد/ تذکر رئیس‌جمهور عامل برکناری صالحی بود؟/ پروژه ناکام جوان‌گرایی مدیران در وزارتخانه‌ها
کد خبر: 330224
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد شریعتمداری، وزیر کار، در اولین انتصاب خود در سال 98، سید میعاد صالحی را به عنوان مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرد، انتصابی که از همان روز نخست با نقد جدی دولت روبه‌رو شد تا حالا و بعد از گذشت حدود پنج ماه، فردی دیگر جایگزین او شود.

در همان نیمه نخست فروردین امسال بود که شریعتمداری، مدیری 37ساله را در سمت مدیرعاملی صندوق بازنشستگی منصوب کرد.

از مدیریت رادیو قرآن تا صندوق بازنشستگی کشوری

صالحی در کارنامه‌اش سمت‌هایی همچون دبیر کارگروه نخبگان قرآنی بنیاد ملی نخبگان، عضو کمیسیون مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیر کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیته نگارش سند راهبردی کشور در امور نخبگان، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در امور نخبگان و استعدادهای برتر، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس شورای سیاست‌گذاری و راهبری طرح‌های صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌های دانش‌بنیان، عضو هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیریت رادیو قرآن را داشت و همین مساله باعث شد بسیاری از رسانه‌ها او را برای این سمت، ناکارآمد بدانند. همان روزها سوال مشخص این بود که آیا مدیر یک شبکه قرآنی در رادیو، توان مدیریت یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های اقتصادی کشور را دارد یا خیر.

صندوق بازنشستگی کشوری را می‌توان در کنار شستا، در زمره بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور، به شمار آورد. این صندوق زیرمجموعه‌های اقتصادی پرشماری دارد که برخی از آنها برای عموم مردم شناخته شده و برخی دیگر ناآشنا هستند؛ برای مثال، شرکت ملی نفتکش ایران متعلق به این مجموعه است. شرکتی که صاحب کشتی معروف سانچی بود. همان کشتی خبرسازی که یک سال و اندی پیش در دریا دچار سانحه شد و همه سرنشینان آن جان باختند.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع شیر ایران از دیگر شرکت‌های مشهوری هستند که به این صندوق واگذار شده‌اند. به طور کلی این صندوق تقریباً همزمان با شناسایی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌های تخصصی، پنج هلدینگ تخصصی دارد و بیش از 110 شرکت کنترلی و مدیریتی زیرمجموعه صندوق هستند.

تذکر رئیس‌جمهور به وزیر کار

ساعاتی بعد از انتصاب صالحی بود که گفته شد رئیس‌جمهور به خاطر این انتخاب وزیر رفاه، به او تذکر داده است. به همین دلیل اکنون گمانه‌زنی‌ها، حاکی از برکنار شدن او با نظر رئیس‌جمهور است.

همچنین بعضی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور که عضو هیات امنای صندوق بازنشستگی کشوری هستند نیز به ارائه‌ اطلاعات جعلی و خلاف واقع در رزومه‌ ارائه‌شده در سایت وزارت رفاه برای سید میعاد صالحی اعتراض کردند.

اینها در حالی بود که شریعتمداری وقتی در وزارت صمت بود نیز صالحی را به عنوان مشاور خود در امور صنایع پیشرفته منصوب کرد و پس از آنکه به وزارت کار آمد، در وزارتخانه جدید تحت مدیریت خود هم عنوان مشاور علمی و فناوری خود را نصیب صالحی کرد.

البته شریعتمداری پیشتر هم چنین سابقه‌ای داشته است. وزیر کار، آذرماه سال گذشته نیز محمد کبیری را به عنوان معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد؛ انتصابی که از آن صرفاً برد تبلیغاتی یک رکورد به جا ماند و آن هم انتصاب «جوان‌ترین معاون وزیر دولت» بود. اما کبیری به جز سوالات فراوان در مورد میزان شایستگی‌اش برای این سمت، در افکار عمومی از برچسب «ژن خوب» نیز مصون نماند. او فرزند احمد کبیری، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی، است؛ فردی که 18 آذر، یعنی درست 10 روز بعد از انتصاب پسرش، بی‌سروصدا از این سازمان رفت و جای خود را به رمضان‌نژاد داد.

صالحی گزینه مناسبی برای جوان‌گرایی بود؟

این انتصاب با استدلال جوان‌گرایی عملاً بیشتر صدمه‌ای بر بدنه روند چنین رویکردی در کشور وارد کرد. فارغ از اینکه انتخاب گزینه‌های جوانی که شایستگی لازم را ندارند به شائبه نداشتن اختیار در بین این مدیران دامن می‌زند و این‌طور به نظر می‌رسد که مدیران بالارده تصمیم‌گیری‌های اصلی را انجام می‌دهند، این حضور پنج‌ماهه پر از حاشیه، باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به جوانان هم خواهد شد.

البته صالحی اگرچه دیگر مدیرعامل این صندوق نیست، اما با حکم جدید شریعتمداری، سمت مشاور علمی و فناوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفته است. با این شرایط مشخص نیست که اصلاً این تغییرات بر چه مبنایی اتفاق افتاده است؛ اگر صالحی شایستگی این سمت را داشت، چرا برکنار شد و اگر نداشت، حالا بر چه اساسی صلاحیت مشاور علمی و فناوری را عهده‌دار شده است؟

رئیس هیات‌مدیره 65 ساله جای صالحی نشست

از سوی دیگر پرسش‌هایی درباره مدیرعامل جدید خودنمایی می‌کند. بر اساس حکم وزیر کار، نعمت‌الله ایزدی جای مدیر جوان را گرفته است. ایزدی 65 سال دارد و یکی از باسابقه‌ترین دیپلمات‌های ایرانی قلمداد می‌شود.

در کارنامه کاری ایزدی که از سال 93 تاکنون ریاست هیات‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری را بر عهده دارد، مسئولیت‌هایی چون مدیرکلی اروپای شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، سفیریِ ایران در کشورهای شوروی سابق، مغولستان و عمان نیز به چشم می‌خورد.

با وجود این، چطور وزیری که به دنبال جوان‌گرایی بوده حالا سراغ مدیری با سن بالای 60 سال رفته است؟ این حجم از رفتار دوگانه در انتصاب مدیرعاملی که یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور را بر عهده دارد، به چالشی جدی تبدیل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها