شورای پناهندگان نروژ:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها به دلیل انگیزه‌های سیاسی است

امدادرسانی به پناهندگان افغان و سیل‌زدگان ایرانی به دلیل ترس بانک‌ها از تحریم و امتناع آنان از انتقال پول به سازمان‌های امدادرسان در معرض خطر قرار گرفته است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها به دلیل انگیزه‌های سیاسی است
کد خبر: 330356
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۵:۲۳:۴۶

اعتمادآنلاین| شورای پناهندگان نروژ (NRC) از دولت های ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه می‌خواهد تا امکان فعالیت سازمان‌های بشردوستانه و کمک این سازمان‌ها به قشر آسیب‌پذیر در ایران را ایجاد کنند.

جان ایگلاند دبیرکل شورای پناهندگان نروژ می‌گوید: این تحریم‌ها که با انگیزه سیاسی اعمال شده اند، مجازات فقیرترین اقشار جامعه را در پی داشته و مانع از فعالیت سازمان های بشردوست شده‌اند. ما اکنون یک سال کامل است که در پی یافتن بانک‌هایی هستیم که قادر و مایل به انتقال کمک‌های نقدی برای حمایت از فعالیت‌های ما به نفع پناهندگان افغان و قربانیان فجایع طبیعی در ایران باشند، اما از هر طرف به در بسته خورده‌ایم.

تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران چنان گسترده است که بانک‌ها راغب به تسهیل تراکنش‌های مالی برای اقدامات بشردوستانه نیستند. مسدود بودن کلیه کانال‌های بانکی به معنای انسداد امدادرسانی به نیازمندان است.

ایگلاند گفته است که بانک های نروژی و سایر نقاط دنیا از تحریم های آمریکا می ترسند و به همین دلیل پولی که دولت ها به ما برای امدادرسانی حیاتی پرداخت کرده اند را انتقال نمی دهند.

بیش از سه میلیون افغان، که یکی از بزرگترین جمعیت‌های پناهجو در جهان را تشکیل می دهند، در ایران زندگی می کنند که برخی از آنها چهار دهه گذشته را در آنجا سپری کرده‌اند. علاوه بر این، تعداد 10 میلیون مرد، زن و کودک آسیب پذیر در تلاشند تا خود را از اثرات سیل ویرانگر ماه مارس نجات دهند. بسیاری از این افراد نیاز به کمک های بشردوستانه برای دسترسی به غذا، آب و سرپناه دارند.

ایگلاند افزود: خانواده‌های پناهجویان به خاطر بحران اقتصادی از وعده‌های غذایی خود کاسته اند. آنها دارایی‌های ناچیزشان را برای تامین هزینه‌های اولیه خود می فروشند. بسیاری از افغانستانی‌ها که به حرفه خیاطی مشغول بودند، به خاطر بسته شدن کارگاه‌ها در اثر تحریم، از کار بیکار شدند. پروژه ارسال کمک‌های نقدی ما این امکان را به هزاران خانواده می دهد تا با این موقعیت که روز‌به‌روز بدتر می‌شود، مقابله کنند. این امدادرسانی نباید متوقف شود.

شورای پناهندگان نروژ (NRC) بزرگترین سازمان غیردولتی از مجموع پنج سازمان غیردولتی بین‌المللی است که کنار سازمان ملل در ایران کار می‌کنند. تمام سازمان‌های امدادرسان تحت تاثیر پیامدهای منفی تحریم های موجود قرار گرفته اند.

به عنوان امداد رسان های فعال، وظیفه ما این است که توجه‌ها را به سمت آسیب‌ها و صدمات که تنش روز افزون میان ایران و آمریکا بوجود آورده است جلب کنیم. دولت های اروپایی و آمریکایی که کمک های بشردوستانه ارائه می‌دهند باید راه‌هایی پیدا کنند تا سازمان‌های امدادرسان بتوانند فعالیت‌های خود را اجرایی کنند. ما نیاز به تمهیدات روشنی داریم که به بانک‌ها اطمینان دهد که می توانند بدون ترس از مجازات‌های قانونی، پول‌های اهدا شده برای اهداف بشردوستانه را به ایران منتقل کنند. ما نیاز به راهکاری داریم تا میلیون‌ها انسان آسیب‌پذیر را از سقوط عمیق‌تر در ورطه فقر و بدبختی نجات دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها