کد خبر: 330409
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۷:۵۳:۲۳
| |

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی شرکت‌های صنعت پالایش نفت:

مقصر گرانی روغن موتور نیستیم/وزارت صمت مسئول نظارت بر این موضوع است

ناصر عاشوری امروز در نشستی خبری با بیان اینکه بر اساس مصوبه‌ای در آذر ماه سال 1397  دولت اختیار قیمت‌گذاری فراورده‌های ویژه نفتی را به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار و آن‌ها نیز این اختیار را به انجمن دادند، اظهار کرد: از آن زمان قیمت فراورده‌های ویژه براساس فرمول‌ها و آیتم‌هایی که در سنوات گذشته توسط وزارت نفت و پالایش پخش تعیین قیمت می‌شده با همان فرمول‌ها تعیین قیمت و کشف قیمت صورت گرفته و به بورس عرضه می‌شود.

مقصر گرانی روغن موتور نیستیم/وزارت صمت مسئول نظارت بر این موضوع است
کد خبر: 330409
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۲ ۱۷:۵۳:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت گفت: در چند ماه اخیر بحث قیمت‌گذاری فراورده‌های ویژه به نوعی مطرح شده که گویی ما مقصر افزایش قیمت روغن موتور هستیم، اما در این خصوص باید بگوییم مسئول نظارت بر قیمت روغن موتور وزارت صمت است و ما تنها مسئول توزیع مواد اولیه هستیم.

ناصر عاشوری امروز در نشستی خبری با بیان اینکه بر اساس مصوبه‌ای در آذر ماه سال 1397 دولت اختیار قیمت‌گذاری فراورده‌های ویژه نفتی را به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار و آن‌ها نیز این اختیار را به انجمن دادند، اظهار کرد: از آن زمان قیمت فراورده‌های ویژه براساس فرمول‌ها و آیتم‌هایی که در سنوات گذشته توسط وزارت نفت و پالایش پخش تعیین قیمت می‌شده با همان فرمول‌ها تعیین قیمت و کشف قیمت صورت گرفته و به بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: بعضا مشاهده می‌کنیم که به دلیل کاهش یا افزایش قیمت برخی از صنعت‌گران وابسته شروع به فضاسازی می‌کنند و این در حالی است که بر اساس این فرمول قیمت فراورده‌های ویژه نفتی به دست می‌آید و دولت نیز نمی‌تواند قیمت‌ها را افزایش و یا کاهش دهد.

عاشوری تصریح کرد: هر زمان که قیمت نفت خام کاهش یابد به همان اندازه قیمت فراورده‌های ویژه در بورس ارزان‌تر می‌شود و زمانی که قیمت نفت خام افزایش یابد شرایط برعکس خواهد شد اما در هر صورت ما تابع فرمولی هستیم که تعیین آن فرمول دست ما نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت با اشاره به سوددهی شرکت‌ها گفت: فعالیت بخش خصوصی چه در حوزه روغن‌کارها و غیرسازها و چه در بخش پالایشگاه‌ها آخر سال به صورت کامل مشخص می‌شود و با توجه به اینکه شرکت‌ها بورسی هستند سود این شرکت‌ها کاملا مشخص است و باید گفت که در سال 1397 شرکت‌های پالایشی با این حجم از سرمایه‌گذاری که بالای 300 هزار میلیارد تومان است در سال گذشته تنها 4 تا 9 درصد سود داشته‌اند.

وی افزود: این مسئله در حالی است که فعالان در حوزه روغن‌سازی در سال گذشته از 15 تا 31 درصد سود داشته‌اند. به همین دلیل باید صراحتا اعلام کنم که تعیین قیمت فراورده‌های ویژه نفتی به طور کامل توسط دستگاه‌های نظارتی رصد می‌شود و ما نه گران‌فروش هستیم و نه کالای خود را ارزان به فروش می‌رسانیم بلکه با توجه به فرمول‌هایی که داریم فراورده‌های ویژه نفتی را وارد بورس می‌کنیم.

کاهش قیمت فراورده‌های ویژه نفتی تا 26 درصد

وی تصریح کرد: سه ماه پیش 13 درصد کاهش قیمت داشتیم، سه روز پیش نیز از 6 درصد تا 26 درصد فراورده‌های ویژه نفتی کاهش قیمت یافت این در شرایطی است که فرایند نظارت بر تولید، مصرف و شبکه توزیع بر عهده وزارت صمت است و ما تنها مواد اولیه روغن را تحویل به روغن‌سازها می‌دهیم.

عاشوری با بیان اینکه بنده هفته گذشته که قیمت‌ها افزایش یافت به جهانگیری رئیس کمیسیون انرژی و وزیر نفت نامه‌ای ارسال کردم و در آن نامه آمده بود که 24 درصد افزایش برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست و لازم است که دولت یارانه‌ای را در اختیار ما قرار دهد و ما تنها 10 درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش به این نامه چه بود؟ گفت: کارگروهی تحت این عنوان فعال شده اما قطعا در این کارگروه افرادی هستند که ممکن است تخلفاتی را داشته باشند اما در هر صورت نظارت بر کنترل،‌ توزیع و حتی تولید بر عهده روغن‌سازها و قیرسازها است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت با تأکید بر این مسئله که با کاهش قیمت نفت کل محصولات ما از 6 تا 26 درصد کاهش یافت، گفت: با توجه به اینکه روغن‌سازها 12 ماه فعالیت دارند و تنها ممکن است دو ماه زیان بدهند و زمانی که سود سالانه آن‌ها حدود 31 درصد می‌شود لازم است که شرایط کلی را در نظر بگیرند چرا که ما نمی‌توانیم نفت خام را گران خریداری کنیم و کالا را ارزان بفروش برسانیم.

وی تصریح کرد: هیچ فروشنده‌ای نمی‌خواهد کالایش در انبار بماند و با توجه به اینکه ما امکان ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی ویژه را نداریم در هر شرایطی تمایل به فروش فراورده داریم، به همین دلیل سازوکارهایی را تحت عنوان فروش مدت‌دار و حتی با تخفیف در نظر گرفته‌ایم تا روغن‌سازها و قیرسازها فراورده‌ها را خریداری کنند چرا که اگر فراورده مدت زمان زیادی در پالایشگاه بماند ممکن است به پالایشگاه آسیب بزند.

عاشوری میزان تولید فعلی را یک میلیون و 750 هزار بشکه در روز عنوان و اظهار کرد: زمانی که قیمت نفت جهانی پایین آمد قیمت فراورده را کاهش دادیم اما لازم است که دولت برای این مسئله سازوکاری را لحاظ کند تا در این شرایط با مشکلی مواجه نشویم. برای این منظور نیز هفته آینده با وزارت نفت نشستی را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به سازوکارهای لحاظ شده برای کاهش مصرف مازاد نفت کوره در پالایشگاه‌ها گفت: برای مصرف مازاد نفت کوره پالایشگاه‌ها برنامه‌های استانداردی را در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر در حال تدوین پروژه‌های مختلفی هستیم تا بتوانیم میزان نفت کوره را به حداقل برسانیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت با بیان اینکه صنعت پالایشگاهی سرمایه‌بر است، گفت: در این راستا دولت همکاری زیادی را با ما داشته به گونه‌ای که تا پایان سال 1398 بدون اعمال قاعده کیفی‌سازی، قیمت فراورده‌ها را محاسبه می‌کند و مقرر شده که ما نیز در مقابل، بخشی از سود سالانه را برای پروژه‌های افزایش کیفیت کنار بگذاریم.

وی با تأکید بر این مسئله که به مدت 5 سال تا سال 1397 این طرح اجرایی شده است، گفت: تقاضای ما از دولت این است که این طرح را برای یک دوره پنج ساله دیگر تمدید کنیم تا بتوانیم پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

عاشوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت پالایشگاه‌های کشور گفت: پالایشگاه‌های کشور نقش بسزایی در تولید و اشتغال کشور دارند به گونه‌ای که در حال حاضر دو نوع فراورده در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود. فراورده اصلی که نیاز اصلی سوخت کشور است مانند بنزین، سوخت هواپیما، گازوئیل و دیگر فراورده‌ها و نوع دیگر فراورده‌ها نیز فراورده‌های ویژه هستند.

وی افزود: با توجه به تکالیفی که تاکنون داشته‌ایم پالایشگاه‌ها به لحاظ کیفی و کمی رشد قابل توجهی داشتند تا جایی که به لحاظ تولید بنزین از آذر ماه سال 1397 به بعد یک لیتر سوخت نیز واردات نداشته‌ایم و توانسته‌ایم به تولیدات خودمان متکی شویم.

برنامه‌های صادرات بنزین تقویت شد

وی افزود: به لحاظ کمیت نیز وضعیت بسیار نرمال است به گونه‌ای که یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه بیش از 45 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند که به اصطلاح همکاران صنعت نفت این یک ابرپالایشگاه است و ظرفیت تولید ما یا تولید واقعی روزانه بیش از 100 میلیون لیتر بنزین است که بین 85 تا 90 میلیون لیتر در کشور به طور روزانه مصرف می‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت با تأکید بر این موضوع که برنامه‌های متعددی را برای صادرات مازاد مصرف بنزین به کشورهای همسایه داریم، گفت: علیرغم مباحث تحریم دشمنان نتوانستند در حوزه تولید بنزین مانوری ایجاد کنند چرا که ظرفیت تولید بنزین در کشور بالا است.

وی با اشاره به کیفیت بنزین در کشور گفت: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توانستیم بنزین یورو 4 و یورو 5 را تولید کنیم که همین مسئله موجب شد در سال 1398 و نیمه دوم سال 1397 آثاری از آلایندگی هوا در تهران،‌مشهد، تبریز، اصفهان و کلان‌شهرها به چشم نخورد تا جایی که به سمت سوخت پاک و عاری از گوگرد پیش رفتیم.

کیفیت بنزین ایران بالاتر از استانداردهای بین‌المللی

وی با تأکید بر این مسئله که این موضوع مشکلاتی را برای پالایشگاه‌ها بوجود آورد، گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که دیگر نیازی به تولید سوخت سوپر در کشور نیست چرا که کیفیت بنزین یورو 4 و یورو 5 از حد استانداردهای بین‌المللی نیز بالاتر است.

عاشوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه اصفهان، ستاره خلیج فارس و تبریز اظهار کرد: هفته گذشته آخرین پروژه این بخش توسط رئیس جمهوری احداث شد. علاوه بر این در همین راستا طرحی توسط نمایندگان مجلس تحت عنوان طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی و نفت کشور مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کلیات این طرح تصویب شده است،‌ گفت: شورای نگهبان نیز این طرح را تأیید کرده و امیدواریم با کمک دولت بتوانیم نظرات کارشناسی پالایشگاه‌ها را ارائه دهیم و آیین‌نامه اجرایی آن که دولت مکلف است ظرف دو ماه تنظیم و ارائه کند را داشته باشیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: این طرح می‌تواند فضای مناسبی را برای مردم ایجاد کند تا به جای اینکه پول‌های سرگردان را به سمت طلا و مسکن ببرند به طرف سرمایه‌گذاری در حوزه نفت بیاورند تا از این طریق با احداث پالایشگاه، مینی پالایشگاه و پتروپالایشگاه بتوانیم به جای خام فروشی، فراورده‌های نفتی را مصرف و برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها