ماجرای ارسال نامه جنجالی لابی‌گران سعودی در آمریکا به ترامپ و سلمان چیست؟

برخی از اعضای لابی سعودی در آمریکا در نامه‌ای محرمانه خطاب به «ملک سلمان» پادشاه عربستان و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده، در خصوص بحران ناشی از اقدامات و تصمیمات بن‌سلمان هشدار دادند.

ماجرای ارسال نامه جنجالی لابی‌گران سعودی در آمریکا به ترامپ و سلمان چیست؟
کد خبر: 330433
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| استمرار شکست نظامی و سیاسی عربستان در یمن و عصبانت دنباله‌دار برخی سناتورها و نمایندگان آمریکا از قتل «جمال خاشقجی» به دستور «محمد بن سلمان»، منجر به بروز اختلافات عدیده‌ای میان اعضای لابی سعودی در ایالات متحده شده است.

اختلافات میان اعضای لابی سعودی‌ها در کنگره آمریکا زمانی به نقطه اوج خود رسید که سنای آمریکا طرح پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را تصویب کرد. این طرح با 54 رأی موافق و 46 رأی مخالف به تصویب رسید.

«جرد کوشنر» داماد «دونالد ترامپ» و رابط اصلی میان کاخ سفید و لابی سعودی‌های آمریکا، از اعضای ارشد این لابی خواسته بود تا در همان مرحله رای گیری سنا و مجلس نمایندگان، مانع از تصویب این قطعنامه شوند تا ترامپ ناچار به استفاده از رای وتوی خود در قبال کنگره و پذیرش هزینه‌های آن نشود.

پس از این ناکامی، برخی از اعضای لابی سعودی در آمریکا درنامه ای محرمانه خطاب به «ملک سلمان» پادشاه عربستان و دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، در خصوص بحران ناشی از اقدامات و تصمیمات بن سلمان هشدار دادند. حتی در این نامه که به امضای برخی از افراد صاحب نفوذ سعودی در نهادهای سیاسی آمریکا رسیده، آمده است که قدرت لابی سعودی نسبت به دوران حضور «باراک اوباما» در قدرت نیز کاهش یافته است.

ارسال این نامه هشدارآمیز البته با خشم عده‌ای دیگر از اعضای لابی سعودی (افراد وابسته به بن سلمان) مواجه شده است.

لازم به ذکر است؛ بازتاب منازعات اعضای لابی سعودی با یکدیگر را اخیرا در تعطیلی «اندیشکده بنیاد عربی» در آمریکا شاهد بودیم. بنیاد عربی (Arabia Foundation) در سال 2017 با هدف پوشش مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خاورمیانه و خصوصا کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس تأسیس شد.

با این حال «علی شهابی»، بنیانگذار و رئیس این اندیشکده و از سرسخت‌ترین حامیان سیاست‌های عربستان، در یک فرار رو به جلوی آشکار، دلیل تعطیلی اندیشکده متبوع خود را مشکلات و اختلافات مالی میان اعضا (اعضای لابی سعودی در آمریکا) دانست!

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها