بیل گیتس از ابداع سایبان خورشیدی حمایت می‌کند

بیل گیتس از یک طرح عجیب برای کاهش گرمایش زمین پشتیبانی می‌کند که نوعی سایبان خورشیدی است.

بیل گیتس از ابداع سایبان خورشیدی حمایت می‌کند
کد خبر: 330602
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۱:۵۹:۴۹

اعتمادآنلاین| بیل گیتس و دانشمندان ارشد دانشگاه هاروارد از طرحی عجیب برای حفاظت از زمین پشتیبانی می‌کنند.

محققان معتقدند ناوگانی از هواپیماهایی که به طور خاص طراحی شده اند تا ذرات مواد شیمیایی را در ارتفاع 12 مایلی زمین منتشر کنند می توانند دمای سیاره خاکی و تاثیرات تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند.

در این فرضیه ذرات گرد وغبار نوعی سایبان خورشیدی عظیم ابداع می‌کنند که برخی از اشعه های نور خورشید را منعکس می کند. بیل گیتس حمایت مالی از این پروژه را برعهده گرفته و عده‌ای از محققان دانشگاه هاروارد آن را ارائه کرده اند. در حقیقت برنامه‌ریزی‌ها برای این طرح پیشرفته و آزمایش‌های اولیه آن چند ماه قبل آغاز شده است.

اما آزمایش اصلی طرح به نام SCoPEx با هزینه 3 میلیون دلار انجام می شود. در این آزمایش با استفاده از بالن‌ها حدود 2 کیلوگرم غبار کربنات کلسیم را در بالای صحرای نیومکزیکو به ارتفاع 12 مایلی می‌برند و منتشر می‌کنند. اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، محققان انتشار غبار به وسیله هواپیما را آزمایش می کنند.

پژوهشگران معتقدند هواپیماهایی که در ارتفاع 12 مایلی پرواز می کنند می‌توانند طی 15 سال 600 هزار ماموریت را انجام دهند. در حال حاضر هیچ هواپیمایی قادر به انجام این کار نیست و برای این منظور باید هواپیماهای خاصی طراحی شود.

محققان هاروارد ادعا می کنند اگر این طرح در سال جاری اجرا شود، هزینه آنها سالانه 3.5 میلیارد دلار خواهد بود. همچنین هزینه سالانه اجرای طرح نیز 2.25 میلیارد دلار تخمین زده شده است. به گفته آنان اکنون تعداد زیادی از کشورها خبرگی و منابع مالی لازم برای اجرای طرح را دارند.

با این وجود بیم آن می‌رود که اجرای طرح واکنش های زنجیره ای فاجعه باری را ایجاد کند که آب و هوا را تغییر دهد و خشکسالی و طوفان های جدی را در پی داشته باشد. به این ترتیب باعث مرگ میلیون ها انسان در سراسر جهان شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها