کد خبر: 330621
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۱:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا گزارش می‌دهد:

دستاورد باشگاه‌های ایرانی در آسیا: تقریباً هیچ/ بیژن ذوالفقارنسب: باید نگرش خود را نسبت به فوتبال عوض کنیم

بیژن ذوالفقارنسب، پیشکسوت فوتبال ایران، دلیل ناکامی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان را ضعف ساختاری فوتبال ایران دانست و گفت: عملکرد تیم ملی ایران آینه تمام‌نمای فوتبال ملی ایران است. این نتایج، زنگ خطری برای فوتبال ایران است.

دستاورد باشگاه‌های ایرانی در آسیا: تقریباً هیچ/ بیژن ذوالفقارنسب: باید نگرش خود را نسبت به فوتبال عوض کنیم
کد خبر: 330621
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‎ لیگ قهرمانان آسیا برای باشگاه‌های ایرانی به پایان رسید. بعد از شکست ذوب‌آهن برابر الاتحاد عربستان، پرونده لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2019 به‌ طور کامل برای فوتبال ایران بسته شد تا یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای فوتبال ایران در این رقابت‌ها رقم بخورد.

حذف فینالیست سال قبل در مرحله گروهی

پرسپولیس سال قبل به همراه برانکو توانست به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد. سرخ‌های تهران در آن سال به دلیل جریمه فیفا موفق نشدند بازیکنی جذب کنند، اما این اتفاق جلوی رویاپردازی شاگردان برانکو را نگرفت و پرسپولیس با برتری برابر السد قطر، راهی فینال لیگ قهرمانان شد. آنها در نهایت با شکست برابر کاشیما نایب‌قهرمان آسیا شدند و دل به بازی‌های فصل بعد خوش کردند. پرسپولیس اما در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا نتوانست عملکرد خوبی از خود به‌ جای بگذارد و در همان مرحله گروهی حذف شد. شاگردان برانکو در گروه D این رقابت‌ها با السد، پاختاکور و الاهلی عربستان به رقابت پرداختند و با 2 برد، سه شکست و یک تساوی به کارشان پایان دادند. هرچند پرسپولیس نتوانست از گروهش صعود کند، اما بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت و اگر اشتباهات داوری گریبانش را نمی‌گرفت، می‌توانست دوباره از گروهش صعود کند.

پرسپولیس

آبی‌های تهران در گروه مرگ

الهلال عربستان، الدحیل قطر، العین امارات و استقلال، گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب را تشکیل دادند. از همان ابتدا مشخص بود استقلال کار سختی در این گروه دارد. آبی‌های تهران البته عملکرد بدی از خود در این گروه به نمایش نگذاشتند و با 2 برد، 2 شکست و 2 تساوی به کارشان پایان دادند. رویای ستاره سوم برای استقلال و هوادارانش در همان مرحله گروهی به پایان رسید و حالا با آمدن استراماچونی استارتی دوباره برای کسب عنوان قهرمانی در آسیا زده‌اند.

استقلال

حذف نارنجی‌پوشان تهرانی در پلی‌آف

سایپا که به‌ عنوان تیم چهارم ایران به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرده بود، باید در مرحله پلی‌آف این رقابت‌ها به مصاف نماینده هند می‌رفت. شاگردان علی دایی در این مرحله از رقابت‌ها مینروا پنجاب را شکست دادند تا در مرحله بعد با الریان قطر روبه‌رو شوند. سایپا در مرحله بعد پلی‌آف به مصاف الریان رفت و با شکست برابر این تیم از دور این رقابت‌ها کنار رفت. نارنجی‌پوشان اولین باشگاه ایران بودند که طعم حذف از آسیا را چشیدند.

سایپا

شگفتی‌سازی ذوب‌آهن در آسیا


داستان ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا داستانی متفاوت است. آنها که در لیگ برتر فوتبال ایران حال‌ و روز خوبی نداشتند، در لیگ قهرمانان نتایج قابل قبولی کسب کردند. آنها در گروه A این رقابت‌ها با النصر عربستان، الزورا عراق و الوصل امارات هم‌گروه بودند. سبزهای اصفهان در این مرحله بالاتر از النصر عربستان در صدر گروه قرار گرفتند و با سه برد و سه مساوی و بدون باخت راهی مرحله حذفی شدند. شاگردان منصوریان در این مرحله به مصاف الاتحاد عربستان رفتند و در 2 بازی رفت‌وبرگشت مغلوب این باشگاه عربستانی شدند تا پرونده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا بسته شود.

ذوب آهن

باید نگرش خود را نسبت به فوتبال عوض کنیم

بیژن ذوالفقارنسب، پیشکسوت فوتبال ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، دلیل ناکامی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان را ضعف ساختاری فوتبال ایران دانست: «عملکرد تیم ملی ایران آینه تمام‌نمای فوتبال ملی ایران است. این نتایج برای فوتبال ایران زنگ خطری است که باید مدیران ارشد فوتبال ایران به آن نگاهی ویژه داشته باشند. مدیران فوتبال ما باید این نتایج را ریشه‌یابی کنند. فوتبال باشگاهی ما در گذشته حضوری موفق در سطح آسیایی داشت، اما امروز دچار یک بحران شده‌ است. ظرفیت فوتبال ایران بسیار فراتر از آن چیزی است که امروز وجود دارد.»

او ادامه داد: «یک تغییر نگرش اساسی باید در فوتبال پدید بیایید و این تغییر باید در فوتبال باشگاهی عمیق‌تر باشد. فوتبال باشگاهی ما امروز حرفه‌ای نامیده می‌شود، اما هیچ‌کدام از مشخصات فوتبال حرفه‌ای را در آن نمی‌بینیم. باشگاه‌های ایرانی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین موضوع باعث شده در سطح بین‌المللی هم نتوانیم موفق باشیم.»

ذوالفقارنسب با اشاره به دولتی بودن تیم‌های ایرانی و پرداخت نشدن حق پخش به باشگاه‌ها گفت: «اگر مانند دیگر کشورها به همه ظرفیت‌های موجود در فوتبال توجه کنیم، متوجه می‌شویم که این رشته ورزشی به‌ خوبی می‌تواند خودش را اداره کند. امروز فوتبال ایران از حق پخش تلویزیونی محروم است.»

او در پایان گفت: «تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها به‌ خوبی اجرا نمی‌شود. در بحث خصوصی‌سازی هم نتوانسته‌ایم به‌ خوبی عمل کنیم. متاسفانه دولت در برخی از استان‌ها استادیوم‌های جدیدی ساخته که امروز بلااستفاده افتاده‌اند. این اتفاق نشان می‌دهد مدیران ورزشی هیچ برنامه مشخصی برای فوتبال نداشته و ندارند. اگر نگرش خودمان را نسبت به فوتبال عوض نکنیم، بدون تردید فوتبال ایران همین راه اشتباه را ادامه خواهد داد و هرگز پیشرفت نخواهد کرد.»


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها