کد خبر: 330627
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۲:۴۲:۴۴
| |

احتمال برکناری جان بولتون افزایش یافت

کار ویژه بولتون در تیم ترامپ، اجرای تصمیمات او و ایجاد ترس و نگرانی میان نخبگان سیاسی دیگر کشورها بود، اما این تغییر تاکتیکی نه تنها منجر به دستاوردهای راهبردی برای ترامپ نشد، که با استمرار این روند، چشم‌انداز مبهم و پرچالشی در سیاست خارجی پیش‌روی رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت.

احتمال برکناری جان بولتون افزایش یافت
کد خبر: 330627
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۲:۴۲:۴۴

اعتمادآنلاین| یکی از موضوعات مهمی که اخیرا در صحنه سیاست داخلی آمریکا مطرح شده، موضوع اختلاف میان «جان بولتون» و «دونالد ترامپ» است که همانند مقامات پیشین دولت ایالات متحده، نشانه‌های آن به صورت علنی از سوی ترامپ و رسانه‌ها و افراد نزدیک به کاخ سفید بیان می شود.


برخی شواهد جدید در تحلیل های رسانه های آمریکا نشان می دهد دونالد ترامپ در ابتدا با تغییر در تیم امنیت ملی به دنبال ارسالی پیامی به دیگر کشورها در راستای افزایش اعتبار تهدیدها و جدیت خود بوده است.


یک تحلیلگر ارشد امنیتی در این خصوص می گوید: «ترامپ تصور می کرد افرادی چون «تیلرسون» و «مک مستر» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی سابق، در حال تلاش برای مدیریت روند تصمیم گیری در کاخ سفید و ایجاد محدودیت برای او هستند، بنابراین به دنبال افرادی وفادار است تا در هر شرایطی از تصمیمات او تبعیت کنند.»


هدف دونالد ترامپ این بود که ابتدا سلطه خود را بر روند تصمیم گیری در کاخ سفید تثبیت کند و در گام بعدی با استفاده ابزاری از چهره جنگ طلب و افراطی تیم جدید، کشورهای دیگر را وادار به پذیرش خواسته های خود کند.


به گفته این مقام سابق امنیتی، کار اصلی بولتون در تیم ترامپ، اجرای تصمیمات او و ایجاد ترس و نگرانی میان نخبگان سیاسی دیگر کشورها بود، اما این تغییر تاکتیکی نه تنها منجر به دستاوردهای راهبردی برای ترامپ نشد، که با استمرار این روند، چشم‌انداز مبهم و پرچالشی در سیاست خارجی پیش‌روی رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت.


به بیان بهتر؛ اگرچه بولتون تلاش کرد وفاداری خود را به سیاست‌های ترامپ نشان دهد اما حضور او نتوانست منجر به تغییر در رویکرد و رفتار کشورهایی مانند ایران و کره شمالی شود.


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌های خود طی ماه‌های اخیر، مکرر به حضور «تیم ب» در کنار ترامپ اشاره کرده است. جملات ظریف این پیام را به طرف مقابل منتقل کرد که فضای کنونی دیپلماسی پیچیده‌تر از آن است که تنها بتوان با تغییر چهره‌ها و گرفتن ژست رادیکال، از دیگران امتیاز گرفت.


تحلیلگر ارشد امنیتی که سال های زیادی برای سازمان سیا کار کرده است می گوید: «در فاصله نزدیک به یک سال تا انتخابات 2020، ترامپ دستاورد چشم گیری در سیاست خارجی نداشته است، به همین دلیل کاملا اطمینان دارم با توجه به شخصیت عملگرای او، گمانه زنی پیرامون برکناری بولتون پررنگ شده است.»


این موضوع، البته در نظرسنجی‌های انتخاباتی اخیر آمریکا نیز بازتاب داشته است، جایی که بیشتر شهروندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که منتقد سیاست خارجی ترامپ هستند.


بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که توسط شبکه خبری فاکس‌نیوز انجام شد، «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» از دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا با اختلاف 10 درصد پیشی گرفته است.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها