آساهی شیمبون:

ژاپن بر موضع عدم شرکت در ائتلاف دریایی خلیج‌فارس ایستادگی کند

آساهی شیمبون در گزارشی به بررسی موضع ژاپن برای عدم شرکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس پرداخت.

ژاپن بر موضع عدم شرکت در ائتلاف دریایی خلیج‌فارس ایستادگی کند
کد خبر: 330679
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۴:۱۲:۴۵

اعتمادآنلاین| روزنامه آساهی شیمبون نوشت: ژاپن هرگز نباید از موضع خود برای عدم حضور در ائتلاف نظامی آمریکا کوتاه بیاید و نباید به سمت آمریکا منحرف شود.

وزیر دفاع ژاپن، در دیدار با همتای آمریکایی خود بر این موضوع تاکید کرد که هرگونه حضور ژاپن در این ائتلاف نظامی نیازمند حفظ روابط ایران و ژاپن و بررسی همه‌جانبه ابعاد مختلف این حضور است.

احتمال‌هایی وجود دارد که ژاپن تعدادی ناو را به سمت خلیج فارس راهی کند و برای توجیه این اقدام، از ایجاد امنیت در خلیج‌فارس استفاده کند که این تنها یک توجیه برای اعزام نیرو به این منطقه محسوب می‌شود.

دولت ژاپن باید مسیری درست را انتخاب کند. باید قبل از هر چیری سود و ضرر را محاسبه کند.

هرگونه اعزام نیرو به خلیج فارس صرف نظر از اینکه با چه بهانه‌ای صورت بگیرد، از جانب ایران به عنوان حضور ژاپن در ائتلاف دریایی آمریکا محسوب می‌شود.

در اینصورت روابط ژاپن با ایران به طور قطع رو به وخامت می‌رود و این ممکن است سرمایه دیپلماتیکی را که ژاپن طی سال‌ها دوستی با ایران ساخته را از بین ببرد.

شینزو آبه پس از سفر به تهران بار دیگر خواهان دیدار با روحانی است.

ژاپن در موقعیتی است که میان ایالات متحده و ایران میانجیگری کند اگر ژاپن این وضعیت ارزشمند خود را از دست بدهد، نتیجه آن ضرر و زیان برای همه افراد درگیر خواهد بود.

ایالات متحده هنوز ماهیت دقیق این ائتلاف را مشخص نکرده است. تا به امروز سه جلسه توجیهی برگزار کرده، اما انگلیس تنها کشور بزرگی است که حضور در این ائتلاف را پذیرفته است. آلمان که از توافق هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند، با این ائتلاف مخالف است.

ژاپن نیز از این توافق حمایت می‌کند و تاکنون فاصله خود را با دولت ترامپ حفظ کرده است.

توکیو به واردات نفت خام از خاورمیانه متکی است و هیچ شکی نیست که امنیت دریایی در منطقه از اهمیت اساسی برای این کشور برخوردار است. با این وجود، ژاپن باید بطور منطقی و عینی منافع خود را تنها در نظر بگیرد.

باید امیدوار بود که طبق گفته مقام‌های ژاپنی، توکیو تنها خودش برای خود تصمیم بگیرد و منافع خود را تنها در نظر بگیرد. اکنون آزمونی برای ژاپن است که تنها به منافع خود و جامعه بین‌الملل توجه کند و فقط به فکر خوشحال کردن متحد خود یعنی آمریکا نباشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها