کد خبر: 330765
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۰۸:۲۲:۲۳
| |

نواحی اطراف محل انفجار اتمی در روسیه تخلیه شد

پنج دانشمند کشته شده در اثر انفجار مبهمی که اخیرا در روسیه به وقوع پیوست، روز دوشنبه در شهر تحت حفاظت "ساروف" به خاک سپرده شدند. آژانس اتمی روس‌اتم، در ابتدا آزمایش یک راکت بر روی پلتفرم دریایی در شمال روسیه را عامل این حادثه بیان کرده بود اما بعدا مقامات روس تنها ماهیت اتمی انفجار را تایید کردند و اشاره‌ای به آزمایش موشکی نکردند.

نواحی اطراف محل انفجار اتمی در روسیه تخلیه شد
کد خبر: 330765
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۰۸:۲۲:۲۳

اعتمادآنلاین| به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا، انفجار اتمی مرگباری که هفته پیش در شمال روسیه رخ داد، مربوط به "برنامه موشکی کروز مافوق صوت" روسیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنج دانشمند کشته شده در اثر انفجار مبهمی که اخیرا در روسیه به وقوع پیوست، روز دوشنبه در شهر تحت حفاظت "ساروف" به خاک سپرده شدند. آژانس اتمی روس‌اتم، در ابتدا آزمایش یک راکت بر روی پلتفرم دریایی در شمال روسیه را عامل این حادثه بیان کرده بود اما بعدا مقامات روس تنها ماهیت اتمی انفجار را تایید کردند و اشاره‌ای به آزمایش موشکی نکردند.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، اظهار کرده که مقامات واشنگتن قصد ندارند هسته‌ای بودن یا نبودن این انفجار را مشخص کنند اما معتقدند که انفجار مذکور، سبب انتشار عناصر رادیواکتیو شده است.

این مقام به گزارشگران گفته که این انفجار می‌تواند به صورت بالقوه، باعث عقب نشستن روسیه از اجرای برنامه‌اش شود؛ اگرچه واضح نیست که این حادثه، یک ناکامی در پرتاب [راکت] باشد.

این مقام ناشناس افزوده است که تلاش‌های روسیه برای توسعه برنامه موشک کروز مافوق صوت، مسئله توافق هسته‌ای "استارت جدید" را که بین آمریکا و روسیه جهت کاهش تسلیحات هسته‌ای در سال 2012 منعقد شده بود و در سال 2021 منقضی می‌شود، به پیش کشیده است؛ اینکه آیا این توافق نیاز به تمدید پنج ساله دارد یا خیر.

تخلیه مناطق نزدیک به سایت آزمایشات "هسته‌ای" پس از افزایش میزان تشعشعات رادیواکتیویته

طبق گزارش تلگراف، هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درخصوص وقوع حادثه "هسته‌ای" محتمل دیگری در شمال روسیه، مقامات منطقه "آرخانگلسک" از ساکنان شهری که در محدوده یک پایگاه تست موشک قرار دارد، خواسته‌اند تا امروز (چهارشنبه) خانه‌هایشان را ترک کنند و طبق گزارشات، نیروهای نظامی به انجام "فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده" خواهند پرداخت.

این شهر، محل حادثه ابهام‌آلود هشتم اوت است. گزارشات اولیه، حاکی از آن بود که انفجار در محدوده پایگاه آزمایشاتی رخ داده اما بیانیه‌های رسمی اخیر، نشان از آن دارد که این حادثه در یک پلتفرم ساحلی به وقوع پیوسته است.

با وجود نامعلوم بودن ماهیت این انفجار، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ارتباط این انفجار با موشک کروز هسته‌ای با نام بورِوستنیک -که ناتو آن را "اسکای‌فال" می‌نامد- مطرح شده است.

موشک مذکور، سال گذشته طی یک سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، معرفی شد؛ دو روز پیش (دوشنبه) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که آمریکا نوع پیشرفته‌تری از این نوع موشک را در اختیار دارد.

کاخ کرملین در اولین اظهارات، با رد این ادعا، به نقل از پوتین اظهار داشت که روسیه بهترین تکنولوژی را در این زمینه دارد.

تلگراف معتقد است که تخلیه شهرک مذکور، با وجود ناکامی مبرهن هفته پیش، نشان از آماده شدن ارتش روسیه برای یک آزمایش دیگر است.

وزارت دفاع روسیه مکررا اظهار داشته که هیچ ماده سمی طی این انفجار منتشر نشده است؛ با این حال، گزارشاتی که از شهرک مجاور "سورودوینسک" مخابره شده، حاکی از افزایش میزان تشعشعات در آن منطقه است؛ بیانیه مقامات این شهر که در وب‌سایت رسمی‌شان منتشر شده بود، طی چند روز گذشته از وب‌سایت حذف شد.

دیروز (سه‌شنبه)، سرویس هواشناسی فدرال روسیه تصدیق کرد که میزان تشعشعات در تاریخ هشتم اوت و برای دو ساعت، 16 برابر میزان معمول خود بوده است.

خبرگزاری تاس روز پیش گزارش داد پزشکانی که به معالجه افراد مجروح شده در انفجار پرداخته‌ بودند، برای انجام آزمایش پزشکی به مسکو فرستاده شدند. هفته پیش، فیلم‌هایی ناموثق از تیم‌های پزشکی منتشر شد که لباس‌های مخصوص بر تن داشتند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها