کد خبر: 330923
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۷:۳۷:۵۸
| |

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جشنواره کتاب‌خوانی رضوی فراتر از جغرافیای ایران حرکت کند

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: به نظر من این جشنواره می‌تواند فراتر از جغرافیای ایران رفته و تنها محدود به این کشور نباشد؛ بلکه ایرانیان خارج از کشور و نیز دیگر کشورهای فارسی زبان را در برگیرد.

جشنواره کتاب‌خوانی رضوی فراتر از جغرافیای ایران حرکت کند
کد خبر: 330923
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۴ ۱۷:۳۷:۵۸

اعتمادآنلاین| محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که صبح روز پنجشنبه بیست‌وچهارم مردادماه در «آیین اختتامیه نهمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی» درباره اهمیت این جشنواره سخن می‌گفت، عنوان کرد: ما برنامه‌هایی به عنوان ترویج کتاب‌خوانی داریم که در شکل‌های گوناگونی همچون باشگاه‌های کتاب‌خوانی، پایتخت کتاب و... برگزار می‌شود. اما در خصوص این جشنواره باید گفت خرسندیم که در بازه زمانی چهارساله؛ از 95 تا 98 این اندازه شتاب تصادعدی، آن هم در حوزه کتاب‌خوانی رضوی را شاهد بودیم که از رقمی حدود 240 هزار نفر شرکت‌کننده در سال 95، به حدود 1میلیون و 360 هزار نفر در 98 رسیده و بیش از پنج برابر شده و به واقع از شاهکارهایی است که برکت وجود امام رضا(ع) اتفاق افتاده و باید قدردان کسانی باشیم که این برنامه را با چنین گستردگی به لحاظ کمی به انجام رسانده‌اند.

وی افزود: ما به دنبال ترویج کتاب‌خوانی هستیم و از چنین اتفاقی با گستردگی که به لحاظ تنوع شهر و روستا در برندگان دارد، می‌توان دریافت که با یک دامنه‌ وسیع جغرافیایی رخ داده است و این امر، شکوه عددی و کمی جشنواره را می‌رساند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره محتوای کتاب‌خوانی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن که تنها عدد نیست که در این جشنواره حائز اهمیت است؛ بلکه محتوا نیز یک مساله مهم به حساب می‌آید. لذا تنها ترویج کتاب‌خوانی مساله اصلی نبوده و باید دید که چه نوع کتاب‌خوانی را ترویج می‌دهیم و اگر به دنبال ترویج و تقویت اندیشه دینی جامعه هستیم، این جشنواره، یک برنامه گسترده در همین راستا بوده است.

جوادی ضمن بیان روایت امام رضا(ع) با عنوان «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» خاطرنشان کرد: در این روایت ایشان می‌فرماید «خدا رحمت کند کسانی را که امر ولایت را احیا می‌کنند». در ادامه این روایت در جواب این که چطور امر ولایت احیا می‌شود، آن حضرت می‌فرمایند «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ به این معنا که خود یاد می‌گیرند و تعلیم می‌دهند. پس اگر چنین کاری را انجام دهید، مردم از امام خود تبعیت می‌کنند و این امر؛ یعنی غرض اصلی هدایت که تبعیت از معصومین(ع) است با ترویج کتاب‌خوانی تحقق می‌یابد.

وی با بیان این که نگاه جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، کتاب‌خوانی اصیل مذهبی است، اضافه کرد: همه دست‌اندرکاران و دوستان این جشنواره دقت و مشورت لازم را انجام داده‌اند و از دانشگاه‌های مختلف، متخصصین حوزه قرآن و حدیث در طراحی سوالات مشاوره گرفتند. همچنین این جشنواره از جهت دیگری نیز با برنامه‌های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت فرهنگی همسویی دارد و آن هم نشر کتاب است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته قابل تامل دیگر درباره این جشنواره، گروه‌های مختلفی از مخاطبان بودند که نمی‌توانند به هر دلیلی به طور معمولی کتاب بخوانند و یا روشن‌دل و ناشنوایند. در این مورد نیز خدا را شاکریم که این برنامه، زمینه حضور این عزیزان را در کتاب‌خوانی را فراهم کرده است و ضمنا ما در مورد چنین اقشاری کوتاهی بسیار کرده‌ایم.

جوادی ضمن اشاره به مشکلات ایجاد شده در بخش نشر عنوان کرد: با وجود مشکلات به وجود آمده در بخش نشر، بحث نشر برای روشن‌دلان بسیار مشکل شده و باید تدابیر ویژه‌ای برای این اقشار داشته باشیم و از توفیقات این جشنواره، آن بوده که در این زمینه نیز دقت و توجه داشته است.

وی درباره اهمیت فضای مجازی در توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: نکته دیگر توجه به فضای مجازی است و به واقع این جشنواره رشد خوبی در فضای مجازی داشته است. ضمن این که آینده جهان به سمتی می‌رود که فضای مجازی شاید به فضای واقعی زندگی تبدیل می‌شود. لذا نمی‌توان از فضای مجازی غفلت کرد و اکنون بیشترین وقت یک نوجوان نه در ارتباطات با دوستان و خانواده، که در چنین فضایی صرف می‌شود. بنابراین توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی حائز اهمیت است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در قالب پیشنهاداتی بیان کرد: به نظر من اگر بتوان با مجموعه شرکت‌کنندگان این جشنواره و به ویژه کودکان ارتباط داشت؛ به نحوی که این ارتباط قطع و به این مسابقه ختم نشود، ظرفیت خوبی است تا این کودکان بتوانند مسیری که هنر خود را در آن آغاز کرده‌اند، ادامه داده و زمینه‌ای ایجاد شود برای این که در آینده نویسندگان و هنرمندان بزرگی از این کودکان به بار نشیند. همچنین می‌توان تمام این کارها و آثار کودکان در جشنواره را در سامانه‌ای در معرض دید و ارزیابی دیگران نیز قرار داد و اگر این مسیر تعامل با شرکت‌کنندگان ادامه یابد، به عقیده من موفقیت حاصل می‌شود.

جوادی با اشاره به این که تلاش بسیار زیادی در مورد انتخاب کتاب‌ها در جشنواره صورت گرفته، خاطرنشان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، آن است که به واقع کتاب‌های خوب در این زمینه‌ها کم بوده، یا کتب بسیار سنگین و یا بسیار سطحی است. پس این کوتاهی از ناحیه ما است و هم نویسندگان و هم وزارت فرهنگ باید در این مورد تلاش کرده و پیگیر باشند و نیز بنیاد فرهنگی امام رضا(ع) نیز باید به پژوهش و تهیه منابع اصیل در مورد امام رضا(ع) و اندیشه دینی بپردازد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها