کد خبر: 330946
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۸:۴۳:۲۶
| |

مهدی مقدسی، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی:

تامین اجتماعی برای ثبات باید از سیاسی‌کاری دوری کند/ از سازمانی که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد باید حمایت کرد

سیدمهدی مقدسی  به تشریح وظایف و مسئولیت‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تامین اجتماعی بزرگترین صندوقی است که از کارگران حق بیمه می‌گیرد تا به آنان در زمان اشتغال خدمات درمانی ارایه کند و پس از 30 سال که این کارگران به بازنشستگی نایل آمدند، مستمری و حقوق بازنشستگی بدهد.

تامین اجتماعی برای ثبات باید از سیاسی‌کاری دوری کند/ از سازمانی که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد باید حمایت کرد
کد خبر: 330946
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۸:۴۳:۲۶

اعتمادآنلاین| ‌ عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی بر اهمیت سازمان تامین اجتماعی در ساماندهی مشکلات کارگران و بازنشستگان تاکید کرد و گفت: تامین اجتماعی در سراشیبی بحران قرار گرفته و هرچه سریعتر باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

سیدمهدی مقدسی به تشریح وظایف و مسئولیت‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: تامین اجتماعی بزرگترین صندوقی است که از کارگران حق بیمه می‌گیرد تا به آنان در زمان اشتغال خدمات درمانی ارایه کند و پس از 30 سال که این کارگران به بازنشستگی نایل آمدند، مستمری و حقوق بازنشستگی بدهد.

وی سازمان تامین اجتماعی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی تنها در زمینه بیمه‌ای فعال نیست بلکه از همه مهمتر این سازمان شرکت‌های اقتصادی بسیاری را در اختیار خود دارد که هم اشتغالزایی می‌کند و هم در رونق اقتصادی نقش برجسته‌ای دارد.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه دولت مدتهاست سازمان تامین اجتماعی را به چالش کشیده است، گفت: متاسفانه دولت بدهی کلانی به تامین اجتماعی دارد که از مرز 200 هزار میلیارد تومان گذشته و همچنان نیز رو به افزایش است اما گویا دولت بنا ندارد بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد یا آن را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه بدهی کلان دولت به نابسامانی تامین اجتمای دامن زده است، گفت: درحالی‌که سازمان طلب کلانی از دولت دارد و نمی‌تواند آن را دریافت کند، سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری بازنشستگان و هزینه‌های جاری ناچار است از بانک با بهره سنگین وام بگیرد که جای سوال دارد.

مقدسی با اشاره به اینکه مجلس نقش خود را در این زمینه ایفا کرده است، گفت: دولت باید بر اساس قانون بودجه سالهای 97 و 98 و برنامه ششم توسعه مطالبات سازمان تامین اجتماعی را با روش‌های گوناگون بدهد حتی پیش‌بینی شده که اگر دولت توان پرداخت نقدینگی ندارد، می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی خودش را به سازمان تامین اجتماعی تهاتر کند تا سازمان قدرت و توانایی خودش را از دست ندهد، اما با کمال تاسف دولت هیچ اعتقادی به مهربانی با تامین اجتماعی ندارد.

وی با اشاره به افزایش روز افزون هزینه‌های درمانی گفت: چالش بعدی تامین اجتماعی در حوزه درمان است. اگرچه هزینه‌های درمانی در حال افزایش است اما کارگران و بازنشستگان انتظار دارند خدمات درمانی مناسبی دریافت کنند. بنابر این نقش سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان نیز بسیار اهمیت دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با یادآوری اینکه سازمان تامین اجتماعی در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری رو به رو بوده است، گفت: ثبات در تامین اجتماعی اهمیت دارد و این سازمان باید از سیاسی‌کاری دور بماند و هر از چند گاهی مدیران سیاسی از این سازمان بیمه‌ای سر درنیاورند.

وی شرکت شستا و بخش‌های اقتصادی سازمان تامین اجتماعی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: امروزه میزان اشتغالزایی کاهش یافته و به نسبت آن نیروی کار بیمه شده نیز کاهش یافته و دریافت حق بیمه نیز پایین آمده است. در این شرایط باید بخشی از هزینه‌های تامین اجتماعی از طریق بخش‌های اقتصادی زیر مجموعه سازمان تامین شود.

مقدسی با انتقاد از کسانی که زمزمه واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تامین اجتماعی را سر می‌دهند، گفت: وقتی تامین اجتماعی بیش از نصف جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اساس کار این است که سازمان مورد حمایت قرار گیرد. بنابر این دولت باید بدهی خودش را بدهد، نه اینکه بحث واگذاری اموال تامین اجتماعی حتی رایگان را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی روز به روز در حال افزایش است، گفت: اگر این سازمان با مشکل مالی رو به رو شود، آینده بخش عظیمی از جامعه با چالش رو به رو می‌شود به همین دلیل نگاه دولت به تامین اجتماعی باید حمایتی باشد.

عضو فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه مجلس آمادگی دارد هر طرح یا لایحه‌ای که از سوی نمایندگان یا دولت با رویکرد حمایتی از تامین اجتماعی به مجلس ارایه شود را تا رسیدن به نقطه مطلوب پیگیری کند، گفت: فراکسیون کارگری نیز در این زمینه آمادگی انجام هر نوع حمایت است فقط باید تعامل تشکل‌های کارگری و بازنشستگی با فراکسیون کارگری بیشتر شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها