رییس بیمارستان طالقانی تهران مطرح کرد:

مهمترین چالش سیستم دولتی برای حفظ نیروهای کارآمد

رئیس بیمارستان طالقانی تهران با اشاره به وضعیت و چالش‌های پیش روی بیمارستان‌های دولتی، راه‌کارهایی برای رهایی بیمارستان‌ها از مشکلات اقتصادی ایجاد شده ارایه داد و گفت: تنها نسخه نجات‌بخش تمام بیمارستان‌های دولتی ترکیب استقلال، شفافیت و پاسخگویی است.

مهمترین چالش سیستم دولتی برای حفظ نیروهای کارآمد
کد خبر: 330970
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کسب دستاورد در حوزه درمان و علوم پزشکی را نیازمند صرف زمان و تامین زیرساخت‌های مناسب دانست و اظهار کرد: نیروی انسانی از مهم‌ترین ارکان موثر در پیشرفت و ارتقای سازمان‌هاست؛ به گونه‌ای که با نیروی انسانی متبحر و متعهد به انجام کار و علاقمند به یادگیری و پیشرفت، می‌توان بسیاری از کمبودهای موجود در سازمان‌ها را مرتفع کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، نمی‌توان برای ارایه خدمات کامل درمانی و بهداشتی تنها به وجدان فردی نیروها و پرسنل اعتماد کرد، گفت: در همه جای دنیا وجدان سیستماتیک حرف اول را می‌زند، کشور ما نیز برای اصلاح و بهبود شرایط باید به سمت رفع موانع سیستماتیک حوزه بهداشت و درمان حرکت کند.


مهمترین چالش سیستم دولتی برای حفظ نیروهای کارآمد

این فوق تخصص ارتوپدی با بیان اینکه سیستم‌های دولتی به خاطر مشکلات بودجه ای برای جذب و حفظ نیروهای کارآمد با چالش روبرو هستند، گفت: دراین میان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه و بیمارستان جذب نیروهای توانمند و تمام وقت جغرافیایی است که لازمه تحقق آن وجود انگیزه‌های مادی و معنوی است.

زندی با بیان اینکه اکثر نیروها از وضعیت پرداخت‌ها ناراضی هستند، اظهار کرد: البته این مسایل نباید بهانه‌ای برای کاهش کمی و کیفی ارایه خدمات به بیمار باشد.

رییس بیمارستان طالقانی با بیان اینکه البته باید شرایط فعلی دولت و وزارتخانه را نیز درک کنیم، گفت: این در حالیست که بیمارستان‌های دولتی پتانسیل‌ زیادی برای درآمدزایی داشته، ولی با موانعی همچون بروکراسی‌های اداری و قوانین دست و دلگیر روبرو هستند.

قوانین دست و پاگیر، مانع درآمدزایی بیمارستان‌ها


وی با اشاره به مشکلات اقتصادی بیمارستان‌های دولتی و مساله بدهی بیمه‌ها، با بیان اینکه هدف ما تحمیل بار هزینه‌ای بیشتر به بیمه‌ها نیست، گفت: خواسته اصلی ما حذف قوانین و بروکراسی‌های دست و پاگیر برای درآمدزایی، جذب بیمار و پرداخت‌های مناسب به تیم پزشکی و پشتیبانی است؛ چراکه در صورت مرتفع شدن این موانع بیمارستان‌ها با تاخیر پرداخت‌های بیمه‌ای تامین اجتماعی یا سلامت دچار مشکل نخواهند شد.

زندی با بیان اینکه بیمارستان طالقانی همواره به طور میانگین بین 70 تا 100 تخت خالی دارد که می‌تواند با سرمایه‌گذاری در آنها نسبت به درآمدزایی بیشتر اقدام کند، افزود: تصور کنید که یک بیمارستان 100 تختخوابی در منطقه ولنجک تاسیس کرده‌ ولی آن‌ را خالی گذاشته‌ و هر روز هزینه آب، برق، تلفن و نیروی انسانی آن را پرداخت می‌کنید، در این میان تنها مانع جذب بیمار و درآمدزایی نیز وجود بروکراسی و قوانین دست و پاگیر است. حال ببینید با این موانع و محدودیت‌ها بیمارستان‌های دولتی تا چه میزان متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: این‌ در حالیست که بیمارستان طالقانی به خاطر موقعیت مکانی و جغرافیایی، پتانسیل بالایی برای توریسم درمانی و ارایه خدمات خصوصی به بیماران برخوردار منطقه را داراست، ولی موانع و قوانین دست و پاگیر مانع ماست.

حذف پدیده «زیرمیزی» با اجرای طرح تحول سلامت


رییس بیمارستان طالقانی در بخش دیگر این گفت‌وگو با دفاع از اجرای طرح تحول سلامت و با بیان اینکه برخی طرح تحول را عامل اصلی مشکلات فعلی سیستم سلامت می‌دانند، عنوان کرد: با اجرای طرح تحول، پدیده "زیرمیزی" تا میزان زیادی جمع شد؛ چراکه یک پرداخت نسبتا منطقی و به روز انجام می‌شد و پزشک، پرستار یا تیم درمانی بهانه‌ای برای تخلف نداشتند، ولی از طرفی باعث کاهش نقدینگی بیمارستان‌ها شده است.

وجدان سیستماتیک در سازمان‌ها حاکم باشد


این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه وجدان سیستماتیک باید در سازمان‌ها حاکم باشد، اظهار کرد: سیستم تنبیه و تشویق نیز باید در سازمان ملموس و اصلاح شود؛ اگرچه در سیستم فعلی اختیار گزارش‌دهی خطاها و تخلفات به افراد داده شده، ولی برخورد با تخلفات تحت اختیار ما نیست و همین مساله به کاهش اثرگذاری سیستم و از طرف دیگر کاهش انگیزه افراد منجر می‌شود.

زندی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اصلاح سیستم عملکردی نیروها و کارکنان در بیمارستان طالقانی، اظهار کرد: در حال استقرار نرم‌افزاری برای ذخیره کردن ضریب کیفی عملکرد افراد به عنوان رزومه کاری هستیم که این مساله به شفافیت، تحقق عدالت کارکردی، جلوگیری از اعمال سلیقه و رعایت عدالت در پرداختی‌ها کمک زیادی می‌کند.

وی با بیان اینکه این نرم افزار از ماه آینده در بیمارستان طالقانی اجرایی می‌شود، افزود: با اجرای این طرح، عملکرد کارکنان مستند شده و در اختیار خود فرد و مسئول مستقیم او قرار می‌گیرد، از این طریق کلیه شبهات و تردیدات در رابطه با ارتباطات برطرف شده و کلیه پارامترها به صورت شفاف و قانونی توضیح داده می‌شود.

تاکید بر تقدم ایمنی و حقوق بیمار


وی با تاکید بر تقدم ایمنی و حقوق بیمار تحت هر شرایطی، اظهار کرد: در این زمینه باید فرهنگ سازی شده و آموزش‌های لازم داده شود، اگرچه کلیه کارمندان و پرسنل در این زمینه توجیه شده‌اند، ولی باید کمی واقع‌گرا باشیم و شرایط نیروها را نیز درک کنیم. البته تاکید تیم جدید مدیریت بیمارستان نیز بر روی تقدم کیفیت درمان بیمار است؛ در حالیکه پیش از این آموزش بر درمان مقدم بود.

زندی با اشاره به برخی اقدامات بیمارستان برای رسیدگی بیشتر و تقدم حقوق بیماران، عنوان کرد: ساماندهی وضعیت اورژانس، جذب چندین متخصص طب اورژانس، الزام تعیین و تکلیف بیمار توسط رزیدنت‌های سال سوم و چهارم، برگزاری کارگاه‌های ایمنی بیمار برای نیروها، رزیدنت‌ها، دستیاران و پزشکان، تاکید بر شاخص‌های اعتباربخشی به سرپرستان بخش‌ها و تفویض مسئولیت و اختیار گزارش‌دهی کمبودها و تخلفات به سرپرستان برخی از اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

تاثیر مستقیم نظرات تیم بیمارستانی در ارتقای رزیدنت‌ها


وی با بیان اینکه طبق اختیار داده شده از سوی رییس دانشگاه، از این پس نقطه نظرات تیم بیمارستانی در روند ارتقای رزیدنت‌ها تاثیر مستقیم دارد، گفت: این اقدام به بهبود عملکرد رزیدنت‌ها و در نتیجه ارتقای کیفیت ارایه خدمات کمک زیادی می‌کند.

وی جذب نیروهای کارآمد برای تقویت بخش‌های مختلف را اولویت دیگر بیمارستان عنوان کرد و گفت: البته برای کمک به جذب و حفظ نیروها علاوه بر ضرورت اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌های پرداختی، باید نسبت به تقویت و ترمیم کلیه زیرساخت‌های فیزیکی نیز اقدام شود. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده خریداری چیلر و ژنراتور است که با نصب آن از سال آینده مشکلات گرمایشی و سرمایشی بیمارستان تا حد زیادی برطرف می‌شود.

زندی با اشاره به شعار بیمارستان مبنی بر فعالیت 24 ساعته، تاکید کرد: برای تحقق این شعار اقدامات متعددی صورت گرفته است، به عنوان نمونه بخش‌ها فعال‌تر شده و بیماران یک روزه تعیین تکلیف می‌شوند. کلینیک عصر بیمارستان در بخش‌های جدیدی فعال شده و همچنین تعریف پنجشنبه‌ها به عنوان یک روزکاری، فعالیت هر روزه اتاق عمل و برخی بخش‌های پاراکلینیک از تسهیلات فراهم شده است که منجر به رشد 30 تا 40 درصدی ارایه خدمات در این زمینه شده است.

رشد قابل توجه آمار بستری بیماران


وی با بیان اینکه طی اجرای سیاست‌های جدید، رشد قابل توجه در روند بستری بیماران داشته‌ایم، ادامه داد: چند هفته پیش رکورد اشغال 88 درصدی تخت‌های بیمارستانی را داشتیم که در تاریخ بیمارستان طالقانی بی‌سابقه بود. البته بنده معتقدم که بیمارستان طالقانی در صورت انجام برخی اقدامات موازی مورد نیاز و همچنین تسهیل قوانین، پتانسیل و توان اشغال بالای 90 درصد را دارد.

زندی با تاکید بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها و با انتقاد از نبود دستگاه MRI در بیمارستان طالقانی، عنوان کرد: این مساله بیماران و بیمارستان را با چالش‌های جدی روبرو کرده که البته با پیگیری‌های صورت گرفته، تامین آن جزو اولویت‌های‌ وزارت بهداشت قرار گرفته است.

بخش‌های ویژه‌ی بیمارستان طالقانی


وی همچنین با اشاره به وجود بخش‌های ویژه در بیمارستان طالقانی، عنوان کرد: از بخش‌های ویژه بیمارستان می‌توان به بخش‌های پیوند، جراحی (انجام انواع لاپاروسکوپی و عمل‌های جراحی ویپل)، بخش فک و صورت و بخش عروق اشاره کرد که کلیه پروسس‌های MINIMAL INVASIVE و INVASIVE را انجام می‌دهند. همچنین بخش ارتوپدی بیمارستان طالقانی یکی از بخش‌های پیشرفته در سطح کشور است که تمام فوق تخصص‌ها (تومور، لگن، زانو، دست، ستون فقرات) را دارد. بخش‌هایی مانند ENT، گوارش، غدد و قلب نیز خدمات فوق تخصصی ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 15 هزار عمل جراحی در بیمارستان انجام می‌شود، ادامه داد: سال گذشته حدودا 32 پیوند کبد، 7 پیوند کلیه و بیش از 120 پیوند مغز و استخوان در بخش پیوند انجام شد.

راهکارهایی برای درآمدزایی بیمارستان‌های دولتی


وی با بیان اینکه اکثر بیمارستان‌های دولتی در صورت حذف قوانین و بروکراسی‌های دست و پاگیر، توان درآمدزایی برای رفع مشکلات اقتصادی خود را دارند، گفت:‌ پتانسیل، شاخص‌ها و پارامترهای بیمارستان‌ها باهم تفاوت دارد، ولی با وجود این تفاوت‌ها، سیستم اداره و مدیریت کلیه بیمارستان‌ها به صورت یکسان تعریف شده که همین مساله مانع بزرگی برای پیشرفت و ارتقای وضعیت بیمارستان‌های دولتی است.

وی ادامه داد:‌ به عنوان نمونه بیمارستان طالقانی در منطقه ولنجک واقع شده که 80 درصد مردم برخوردار بوده و بسیاری از سیاستمداران و سرمایه گذاران در این منطقه ساکنند. نکته بعدی نزدیکی بیمارستان به سالن اجلاس(حضور افراد دیپلماتیک بین المللی) و همچنین همجواری با چندین دانشگاه بزرگ است که تمامی این‌ها پارامترهای قابل توجهی محسوب می‌شوند که با اصلاح قوانین می‌توان از این بسترها برای درآمدزایی و پیشرفت بیمارستان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تاسیس یک درمانگاه ساده پنج تخت‌خوابی در منطقه ولنجک نیازمند سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیارد تومانی است، گفت: این درحالیست که با یک سرمایه‌گذاری محدود و بازسازی و اصلاح برخی ظواهر در همین بیمارستان طالقانی می‌توان از ظرفیت‌های خالی آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کرد؛ چراکه حضور بهترین پزشکان و نیروهای متخصص در بیمارستان‌های دولتی بیشترین جاذبه برای بیماران محسوب شده، ولی از طرفی برخی کمبودهای امکاناتی، فضای فیزیکی و ساختاری در بیمارستان دولتی مانع جذب بیماران برخوردار در این بیمارستان‌هاست.

زندی با تاکید بر اینکه وظیفه و رسالت اصلی بیمارستان‌های دولتی ارایه خدمت به همه مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه است، گفت: منظور ما سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری مالی از بخش‌ها و ظرفیت‌های خالی بیمارستان است، نه خالی کردن ظرفیت موجود برای ایجاد بخش VIP؛ چراکه در بهترین شرایط همواره بین 70 تا 100 تخت خالی داریم. همچنین در عملکرد پزشکان، پرستاران و نیروهای پرسنلی نیز ظرفیت خالی وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها با هدف کسب درآمد در بخش‌های ویژه استفاده کرد.

ارایه طرح «ایجاد بخش ویژه در بیمارستان‌های دولتی»


وی با اشاره به برخی از مزایای طرح "ایجاد بخش ویژه در بیمارستان‌های دولتی"، تصریح کرد: اول اینکه نیروهای مجرب و کارآمد بیمارستان حفظ شده و برای کسب درآمد بیشتر جذب بخش‌ها و بیمارستان‌های خصوصی نمی‌شوند و دیگر اینکه با درآمدزایی و بهره‌برداری مالی از ظرفیت‌های خالی می‌توان ضمن جبران کمبودهای مالی و بودجه‌ای بیمارستان، نسبت به تقویت، تجهیز و ارتقای سایر بخش‌ها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها و قوانین موجود است، گفت: در صورت فراهم شدن بستر مناسب و اصلاح قوانین و آیین نامه‌های پرداختی، مالیاتی و کارکردی، پزشکان متخصص بیشتری جذب بخش دولتی می‌شوند؛ چراکه بهترین جذابیت‌ها برای عمل‌های جراحی در این بیمارستان‌ها وجود دارد، ولی سقف‌های کارانه‌ای، تعرفه‌ها و مالیات پلکانی، پرداخت‌های نامنظم و با تاخیر طولانی در بخش دولتی مانع جذب و حضور پزشکان است.

تنها نسخه نجات‌بخش بیمارستان‌های دولتی


زندی تنها نسخه نجاتبخش تمام بیمارستان‌های دولتی را ترکیب استقلال، شفافیت و پاسخگویی دانست و ادامه داد: باید با تسهیل و تسریع قوانین، دست بیمارستان‌ها جهت درآمدزایی منطقی باز باشد و سپس با نظارت از آنان انتظار پاسخگویی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری محدود می‌توان نسبت به ایجاد بخش‌های ویژه در بیمارستان دولتی برای درآمدزایی اقدام کرد، ادامه داد: این در حالیست که متاسفانه تنها شاهد تاسیس بی‌رویه بیمارستان‌های خصوصی با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی هستیم.

رییس بیمارستان طالقانی در خاتمه با بیان اینکه وضعیت فعلی بیمارستان‌ها در کمیت و کیفیت ارایه خدمات سلامت اثر منفی دارد، تصریح کرد: نارضایتی پرسنل و نیروها مطمئنا در نوع ارایه خدمت تاثیرگذار است. حقوق پزشکان و کارانه هم که افزایش منطقی نداشته و همه اینها عامل نارضایتی افراد می‌شود؛ چراکه همیشه نمی‌توان به وجدان فردی اعتماد کرد، اگر برای اصلاح و بهبود وضعیت فعلی فکری نشود، این خطر وجود دارد که به وضعیت قبل از طرح تحول، "زیرمیزی" و سایر تخلفات بازگردیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها