سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

دولت‌ها دنبال قطع وابستگی بودجه به نفت نبودند/ مجبوریم به ظرفیت‌های داخلی، صادرات و رونق تولید اتکا کنیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «دولت‌ها معمولا به دنبال قطع وابستگی بودجه به نفت نبوده‌اند» گفت که با شرایط کشور بعد از تحریم‌ها، ناچاریم به ظرفیت‌های داخلی، صادرات و رونق تولید اتکا کنیم تا بی‌نیاز از نفت شویم.

دولت‌ها دنبال قطع وابستگی بودجه به نفت نبودند/ مجبوریم به ظرفیت‌های داخلی، صادرات و رونق تولید اتکا کنیم
کد خبر: 330981
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۹:۲۰:۳۹

اعتمادآنلاین| ‌ سید حسن حسینی شاهرودی با بیان این که «در 40 سال گذشته برنامه خاصی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت وجود نداشته»، اظهار کرد: البته ما در این باره قانون داشتیم و قانون صندوق توسعه ملی برای همین است که 30 درصد درآمدهای حاصل از فروش نفت را برای کمک به حوزه اقتصاد و مسائل زیرساختی حوزه اقتصاد به این صندوق بریزیم. البته این سهم باید هر سال دو تا 2.5 درصد افزایش می‌یافت، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده و قانون چه در برنامه پنجم و چه در برنامه ششم اجرایی نشده است.

نماینده مردم شاهرود در مجلس با بیان این که «قرار بود تا سال 1400 بودجه منفک از نفت باشد»، تصریح کرد: طبیعتا دولت‌ها درآمدهای بادآورده نفتی را ترجیح می‌دهند تا این که بخواهد به دنبال وصول درآمدهای دیگر بروند. این دولت و دولت‌های گذشته هم چنین برنامه‌ای نداشتند که در یک زمان‌بندی به این نقطه برسند.

وی با انتقاد از دست اندازی‌ها به منابع ارزی صندوق توسعه ملی، یادآور شد: اتفاقات یک سال گذشته و تشدید تحریم و خصوصا تحریم‌های نفتی علیه ایران باعث شد به سمت تحقق این سیاست‌ها در زمینه کاهش وابستگی به نفت برویم. در واقع در این شرایط ما مجبور هستیم که به ظرفیت‌های داخلی، صادرات و رونق تولید اتکا کنیم تا بی‌نیاز از نفت شویم و این اتفاق در حال وقوع است.

حسینی شاهرودی با اشاره به کاهش شدید فروش نفت، گفت: امیدواریم وابستگی ما به نفت به صفر برسد. طبیعتا اگر مردم احساس کنند با کاهش فروش نفت یا قطع آن به استقلال و امنیت اقتصادی خواهیم رسید، تاب آوری آنها هم در مقابل مشکلات و ناملایمات افزایش می‌یابد. البته قطعا ما در دوره‌ای شاهد این خواهیم بود که به مردم و معیشت آنها سخت می‌گذرد ولی می‌توانیم آینده‌ای را مجسم کنیم که شاهد استقلال و امنیت در حوزه اقتصادی باشیم و نیازمند فروش نفت به دیگران نباشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها