کد خبر: 331001
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۹:۴۳:۴۰
| |

دیپلمات پیشین ایرانی:

تهران برای ایجاد مصالحه بین هند و پاکستان تلاش کرد

دیپلمات پیشین با بیان اینکه بروز جنگ و درگیری میان هند و پاکستان درباره کشمیر مصیبت‌زا است، تاکید کرد: ایران علاقه‌مند است طرفین به گفت‌وگو و روش‌های دموکراتیک، مسئله به مصالحه و صلح منجر شود. به همین خاطر، تهران تمام تلاش‌های خود را برای انجام صلح و دوری از خشونت انجام داده است.

تهران برای ایجاد مصالحه بین هند و پاکستان تلاش کرد
کد خبر: 331001
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۰۹:۴۳:۴۰

اعتمادآنلاین| ‌ محسن روحی‌صفت، با اشاره به بروز بحران در جامو و کشمیر گفت:‌ مسئله کشمیر از بدو ماجرا و از زمان استقلال پاکستان و هند از انگلیس و جدایی این دو کشور از یکدیگر موضوع مورد مناقشه میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو قرار گرفت و همین مسئله موجب شد تا یک سوم کشمیر در پاکستان و دو سوم آن در هند قرار بگیرد و یک خط کنترل آتش میان دو کشور تعیین و ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بحران کشمیر همانند مسئله فلسطین از قدیمی‌ترین مناقشات بین‌المللی است، اظهار داشت: این مسئله بارها موجب ایجاد تنش و درگیری میان هند و پاکستان شده به گونه‌ای که همین موضوع موجب شده دو کشور به سمت اتمی شدن رفته و دارای سلاح‌ اتمی شوند.

این تحلیلگر مسائل شبه قاره با یادآوری وضعیت کشمیر در هند تصریح کرد: در قانون اساسی هند، کشمیر به صورت منطقه‌ای خودمختار دیده شده است. این منطقه خودمختار دارای رئیس‌جمهور و پرچم مخصوص به خود است اما در مسائل نظامی، سیاست خارجی و پولی این منطقه وابسته به دولت مرکزی است. افرادی هم که در کشمیر عهده‌دار مسئولیت می‌شوند باید بومی آن منطقه بوده و فرد دیگری از مناطق غیر از کشمیر نمی‌تواند عهده‌دار سمتی شود.

روحی‌صفت با بیان اینکه دولت مرکزی هند طی هفته‌های گذشته اختیارات موجود برای منطقه خودمختار جامو و کشمیر را لغو کرده و برای رهبران این منطقه که عمدتا رهبران مذهبی و مسلمان هستند محدودیتهایی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات برای مردم منطقه جامو و کشمیر بسیار سنگین بوده و موجب شده تا آنها نسبت به اقدام دهلی‌نو اعتراض کنند.

وی ادامه داد: برای مردم کشمیر حفظ ارزش‌ها و اسلام و همچنین هویت‌شان دارای اهمیت بسیار است و اقداماتی که دولت مرکزی این کشور انجام داده، موجب شده تا آنها احساس کنند همین اندک اختیاراتی که دارند از دست‌شان گرفته شده است.

دیپلمات پیشین کشورمان در تشریح دلایل لغو خودمختاری منطقه کشمیر از سوی دولت مرکزی هند ابراز داشت: در انتخابات پیشین هندوستان، حزب بی‌جی‌چی (BGP) در کمال ناباوری توانست با فاصله بسیاری از رقبای خود پیروز شود اما برخی مسائل موجب شده این حزب با ناکامی‌هایی به ویژه در عرصه اقتصادی روبه‌رو باشد. اکنون هم به نظر می‌رسد دولت مرکزی برای تحت الشعاع قرار دادن بخشی از این ناکامی دست به لغو اختیارات منطقه کشمیر زده باشد.

روحی‌صفت با اشاره به سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایالات متحده بیان کرد: عمران خان طی هفته‌های پیش به واشنگتن سفر کرده و با دونالد ترامپ دیدار کرد. آنها در این دیدار، رایزنی‌هایی را درخصوص افغانستان و روند صلح در این کشور داشتند. گفته می‌شود در آن سفر توافقاتی درخصوص مسئله کشمیر در ازای صلح در افغانستان انجام شده و اقدامات هند در منطقه جامو و کشمیر احتمالا واکنشی به این توافقات است.

وی افزود: در واقع هندی‌ها با اقدام خود ضمن انتقام‌گیری از رایزنی‌های انجام شده میان عمران خان و ترامپ، خواسته‌اند دست بالای خود در این ماجرا را حفظ کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره نقش‌آفرینی ایران برای کاهش تنش در منطقه جامو و کشمیر یادآور شد: ایران از سال‌ها قبل خواستار حل و فصل مسالمت‌آمیز این ماجرا و دوری دو کشور از انجام اقدامات خشونت‌آمیز و بحران‌آفرین بوده است زیرا منطقه دیگر ظرفیت بحران و جنگ جدیدی را ندارد و افزایش بحران می‌تواند سطح مناقشه را افزایش داده و موجب متوسل شدن طرفین برای استفاده از سلاح اتمی شود.

روحی‌صفت اضافه کرد:‌ در حالی که پاکستانی‌ها از همان ابتدای بحران خواستار مداخله بین‌المللی و نقش‌آفرینی سازمان ملل متحد و کشورهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در این موضوع شده‌اند، هندی همواره به میانجیگری و تلاشهای انجام شده در این راستا پاسخ منفی داده است.

وی با تاکید بر اینکه بروز جنگ و درگیری میان هند و پاکستان درباره کشمیر مصیبت‌زا است، عنوان کرد: ایران علاقه‌مند است مناقشه طرفین با گفت‌وگو و روش‌های دموکراتیک به مصالحه و صلح منجر شود. به همین خاطر، تهران تمام تلاش‌های خود را برای انجام صلح و دوری از خشونت انجام داده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها