محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

هدفگذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح توافق ها و تفاهم های حمل‌ونقلی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، گفت: حجم 30 میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا و قابلیت افزایش ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا 100 میلیون تن، تلاش می شود سهم ایران در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب به ویژه از طریق حمل‌ونقل ترکیبی ریلی-دریایی افزایش یابد.

هدفگذاری ایران برای افزایش سهم ترانزیت شرق و غرب
کد خبر: 331055
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۰:۴۶:۴۷

اعتمادآنلاین| محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پیرامون سه محور اصلی «نشست مشترک پنج کشور ساحلی دریای خزر»، گفت: وزیران حمل و نقل در محور نخست، در محور دوم وزرای اقتصاد و در محور سوم اتاق‌های بازرگانی به بحث و تبادل نظر پرداختند که نقطه مشترک میان تمام کشورهای شرکت کننده قرار داشتن « گسترش تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با اتخاذ تصمیمات شتاب‌دهنده» در دستور کار آنها بود.

وی افزود: امسال در این اجلاس به غیر از پنج کشور حاشیه دریای خزر، کشورهای دیگری از جمله ازبکستان و بلغارستان در سطح نخست وزیر حضور داشتند.

وزیر راه و شهرسازی مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل دریایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قرار شد کشتی‌های مسافری گردشگری و تفریحی بین بنادر دریای خزر راه اندازی شوند که ایران نیز با پیش‌بینی این اتفاق، برنامه‌ از قبل تهیه شده خود را ارائه داد، همچنین طرف روسیه آمادگی خود را برای راه اندازی نخستین کشتی بزرگ گردشگری خود به نام «پتر کبیر» در آب‌های دریای خزر اعلام کرد.

اسلامی اظهار داشت: همچنین برای افزایش ظرفیت حمل دریایی پیشنهاد ایران تشکیل شرکت‌ مشترک کشتیرانی بود و روسیه افزایش ظرفیت عبور کشتی از رودخانه ولگا که جزو درخواست‌های دیرینه ایران بوده، به عنوان یکی از راهکارهای و برنامه‌های جدی خوداعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن مثبت خواندن مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی، گفت: مهم ترین نکته‌ای که در بخش حمل‌ونقل هوایی از سوی ایران در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت، برقراری و از سرگیری پروازهایی بود که در چند سال گذشته متوقف یا کاهش یافته بود.

به گفته اسلامی، پیشنهاداتی مبنی بر لغو ویزای تجار برای سفر هوایی و ایجاد شبکه پروازی جدید میان پنج کشور پیرامون دریای خزر در سطح وزرای حمل‌ونقل پنج کشور مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و انتظار می‌رود در کمیته‌ تخصصی حمل‌ونقل هوایی بین کشورها به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال ایجاد شبکه پروازی برنامه‌ریزی شده، جدا از پروازهای فصلی آژانس‌های مسافرتی است.

وزیر راه و شهرسازی استفاده از تمام ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور در جهت حمل‌ونقل ترکیبی و چند وجهی را از برنامه‌های کلان این وزارتخانه معرفی کرد و گفت: دستیابی به تفاهم ها و توافق‌های مهمی که در هر دو اجلاس ترکمن‌باشی و سوچی امضا شد، بوسیله حمل‌ونقل ترکیبی ریلی-دریایی سهم ایران از صادرات و ترانزیت کالا در دریای خزر و کشورهای پیرامون آن افزایش خواهد یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به اجلاس سه جانبه وزرای حمل‌ونقل ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که در سوچی روسیه برگزار شد، پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: محور اصلی این اجلاس، کریدورهای حمل‌ونقلی به ویژه کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه بود. از آنجایی که شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب از ترکمنستان و شاخه غربی از آستارا عبور می‌کند، بر همین اساس تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا در داخل ایران مورد انتظار طرف روس و آذری در این اجلاس بود تا بتوانند از این طریق به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند.

اسلامی در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: با هدف دستیابی به وحدت رویه میان سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، برقراری سیستم صدور بارنامه الکترونیک و عدم فک پلمپ بارهای عبوری میان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین پیش‌نویس یکسان‌سازی مابه‌التفاوت قیمت سوخت و نرخ عوارض عبوری در این اجلاس مرور و مقرر شد، سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حمل‌ونقل به امضا وزرای سه کشور برسد تا در پایان 2020 شاهد برخورداری سه کشوراز نظام حمل‌ونقل یکپارچه و هماهنگ باشیم.

وی با اشاره به حجم 30 میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا خاطرنشان کرد: ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا 100 میلیون تن قابل افزایش است، بنابراین تلاش می شود تا بتوانیم در سال‌های آینده فرصت از دست رفته در سال‌های گذشته را جبران کرده و سهم ایران را در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب افزایش دهیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها