کد خبر: 331099
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۱:۴۷:۱۸
| |

 محمدصادق حسنی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

میزان واردات برنج بیش از نیاز جامعه است/ حجم واردات برنج نیم میلیون تن است / قیمت برنج ناگهانی از 14 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید

 محمدصادق حسنی امروز در نشست خبری با بیان اینکه برنج یک محصول بسیار مهم برای استان‌های شمالی است، اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط زیست‌محیطی، زمین‌های حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب دارای ظرفیت بسیار خوب در حوزه کاشت و برداشت برنج است که شغل اکثر مردم گیلان کشاورزی است.

میزان واردات برنج بیش از نیاز جامعه است/ حجم واردات برنج نیم میلیون تن است / قیمت برنج ناگهانی از 14 هزار تومان به 30 هزار تومان رسید
کد خبر: 331099
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۱:۴۷:۱۸

اعتمادآنلاین| ‌ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با دستور رهبری یک و‌ نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی تخصیص داده‌شده و قصد داریم با پرداخت وام با بهره چهارتا شش درصد به کشاورزان، به توسعه زیرساخت‌های روستایی کمک کنیم.

محمدصادق حسنی امروز در نشست خبری با بیان اینکه برنج یک محصول بسیار مهم برای استان‌های شمالی است، اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط زیست‌محیطی، زمین‌های حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب دارای ظرفیت بسیار خوب در حوزه کاشت و برداشت برنج است که شغل اکثر مردم گیلان کشاورزی است.

وی با تأکید بر لزوم توجه مسؤولین به شالی‌کاران گفت: شالی‌کاران زحمت بسیار زیادی برای توسعه و ایجاد اشتغال در جامعه کشیده و‌ با توجه به اینکه استان‌های گیلان و مازندران به قطب تولید برنج در کشور تبدیل شدند باید مسؤولین به این دو استان توجه جدی کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه میزان نیاز واردات برنج در کشور نیم میلیون تن است، تصریح کرد: تولید سالانه برنج در کشور دو میلیون و 600 تن‌تن بوده و میزان مصرف برنج در کشور در بدترین حالت به سه میلیون تن می‌رسد که این امر نشان‌دهنده نیاز نیم میلیون تنی واردات برنج در کشور است.

با توجه به اینکه میزان واردات برنج در کشور از میزان نیاز جامعه بیشتر است از سه سال گذشته مقرر شد واردات برنج در چهار ماه برداشت این محصول ممنوع اعلام شود.
حسنی با اشاره به میزان واردات برنج در کشور بیان کرد: در سال اول حضور بنده در کمیسیون کشاورزی از وزیر جهاد میزان نیاز کشور به برنج و میزان تولید را از ایشان خواستیم که در نامه رسمی واردات برنج در کشور را یک تا دو میلیون تن اعلام کردند.

وی لازمه آرامش کشاورزان را توجه به این قشر دانست و افزود: با توجه به اینکه میزان واردات برنج در کشور از میزان نیاز جامعه بیشتر است از سه سال گذشته مقرر شد واردات برنج در چهار ماه برداشت این محصول ممنوع اعلام شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان استدلال افراد سودجو برای لغو واردات برنج در چهار ماه برداشت گفت: در اسفندماه سال گذشته قیمت برنج در کشور 13 الی 14 هزار تومان بود و یک‌دفعه قیمت به 24 الی 30 هزار تومان رسید که امسال این افراد با استناد به این اتفاق و به‌منظور تنظیم غیررسمی بازار از اختیارات سران سه قوه در شرایط اقتصادی استفاده کرده و ممنوعیت واردات در این چهار ماه را لغو کردند.

حسنی با انتقاد از اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی به واردکنندگان برنج خاطرنشان کرد: واردکنندگان برنج، افراد نزدیک به دولت بوده و وقتی این افراد با ارز دولتی برنج وارد می‌کنند درحالی‌که قیمت برنج در کشور به 24 هزار تومان رسیده، مسؤولین وزارت و‌ جهاد کشاورزی از این افراد پرسیدند با چه قیمتی برنج خود را به فروش رساندند.

وی با درخواست از دولت برای حمایت از کشاورزان گفت: سود واردات برنج با ارز چهار هزار و‌200 تومان فقط به جیب افراد سودجو رفته و کشاورز هیچ سودی نمی‌کند لذا از دولت درخواست دارم مابه‌التفاوت ارز چهار هزار و 200 تومانی با 10 هزارتومانی را به کشاورز داده و‌ یا برنج را گران از شالی‌کار بخرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از لغو واردات و توزیع برنج در کشور خبر داد و افزود: با دستور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به گمرکات کشور، واردات برنج در چهار ماه برداشت ممنوع شده و این روند طبق سه سال گذشته ادامه دارد تا کشاورز بی‌دغدغه به کار خود بپردازد.

با دستور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به گمرکات کشور، واردات برنج در چهار ماه برداشت ممنوع شده و این روند طبق سه سال گذشته ادامه دارد تا کشاورز بی‌دغدغه به کار خود بپردازد.


حسنی با بیان اینکه باید از باران‌های باریده شده در استان گیلان در فصل کشاورزی استفاده کرد، تصریح کرد: میزان بارش باران در استان گیلان پانزده میلیارد مترمکعب است که از این میزان شش میلیارد مترمکعب آن وارد دریای خزر می‌شود که می‌توان با استفاده از سدهای لاستیکی این آب‌ها را ذخیره و در فصل کشاورزی از آن‌ها استفاده کرد.

وی با انتقاد از مطرح‌شدن کشت گلخانه‌ای در استان گیلان بیان کرد: یک شرکت گلخانه‌ای زیر نظر وزیر جهاد با داشتن نامه‌ای قصد در اختیار گرفتن 770 هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی برای انجام کشت گلخانه‌ای را داشته درحالی‌که در گیلان با این میزان از بازندگی نیازی به انجام این کار نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در 770 هکتار زمین کشاورزی خانوارهای زیادی مشغول به کار هستند، افزود: کارشناسان آیا از میزان آمار باران در استان گیلان خبردارند؟ در این شرایط اقتصادی کشور وقتی خانوارهای بسیاری در این زمین مشغول به کار هستند نباید برای کشت گلخانه‌ای این زمین‌ها را از بین برد.

حسنی بهترین راه برای توسعه کشاورزی را تسریع اراضی و‌ مکانیزه کردن آن عنوان کرد و گفت: درگذشته میزان زمین‌های مکانیزه شده در استان گیلان 9 درصد بوده ولی اکنون با توجه به مصوبه سفر دولت به گیلان، این میزان به 36 درصد رسیده که در بین استان‌های شمالی و در بخش تسریع اراضی رتبه اول را داریم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها