رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خبر داد:

ارائه بیش از 437 هزار مورد خدمات درمانی به حجاج ایرانی در مکه و مدینه

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون 437 هزار و 244 مورد خدمات درمانی و پزشکی مختلف به حجاج ایرانی در بیمارستان و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی هلال احمر در مدینه و مکه ارائه شده است.

ارائه بیش از 437 هزار مورد خدمات درمانی به حجاج ایرانی در مکه و مدینه
کد خبر: 331122
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ۱۲:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمدتقی حلی ساز روز جمعه با اعلام این مطلب افزود: بیشترین مراجعات حجاج ایرانی به این بیمارستان و درمانگاههای مرکز پزشکی حج و زیارت به دلیل مشکلات حساسیتی، ریوی، اسکلتی و عضلانی است.

وی به هزار 143 بیمار بستری شده در بیمارستان مکه مکرمه اشاره و تصریح کرد: 175 زائر در بخش مردان، 126 نفر در بخش زنان و 993 نفر نیز در بخش اورژانس بستری شده اند که تنها 39 نفر آنان هم اکنون در بیمارستان بستری هستند و سایر بیماران پس از تکمیل درمان ترخیص و به کاروان های خود بازگشته اند.

همچنین ارائه خدمات پاراکلینیکی به بیماران مراجعه کننده به بیمارستان هلال احمر در مکه مکرمه موضوع دیگری بود که حلی ساز به آن اشاره و خاطر نشان کرد: تا 25 مرداد بیش از 25هزارو346 مورد خدمات پاراکلینیکی به زائرین ارائه شده که از این تعداد 19 هزار و 670 مورد خدمات آزمایشگاهی، 59 مورد اکو و هزار 27 مورد رادیولوژِی صورت گرفته است.

وی در تشریح جزئیات عملکرد پزشکان نیز اظهارکرد: تا روز25 مرداد، 112هزار و283 ویزیت توسط پزشکان درمطب های مجموعه ها و درمانگاهها انجام شده که از این میان 106هزار و 717 مورد خدمات پرستاری درمدینه و بیمارستان مکه شامل نوار قلب، قند خون و فشارخون، گچ گیری، تزریقات، پانسمان، سرم تراپی و بخیه به حجاج ایرانی ارائه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تامین دارو تا پایان حج تمتع اظهار داشت: 33هزار و 179 پاسخگویی به حجاج ایرانی در بخش داروخانه‌ مکه و درمانگاهها27 هزار و 139 نسخه ثبت شده است و همچنین انجام ماموریت های مددکاری وامداد و انتقال بیش از پنج هزار و 861 مورد ازجمله تقاضای آمبولانس، انتقال بیمار به مجموعه ها و هتل ها و بیمارستان های سعودی انجام گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد : تاکنون 22 زائر ایرانی دربیمارستان های سعودی بستری هستند و برای پیگیری امور درمانی زائرین در بیمارستان های سعودی پزشکان رابط عرب زبان بین بیمارستان و درمانگاه های ایرانی و بیمارستان های سعودی هستند و نسبت به پیگیری روند درمانی بیماران نظارت می‌کنند.

حلی‌ساز درخصوص آخرین آمار ارائه خدمات درمانی به زائران در مراکز درمانی هلال احمر درمدینه و مکه تا 25 مرداد، گفت: تاکنون 30 هزار و 27 زائر خدمات ویزیت تخصصی در بخش های داخلی، قلب، زنان، ارتوپدی، روانپزشکی، چشم، اعصاب، عفونی، دندانپزشکی و طب اورژانس به صورت شبانه‌روزی به زائران ارائه شده است وهمچنین پاسخگویی به 22هزار و 179 زائر خدمات نسخه در داروخانه بیمارستان مکه و 27 هزارو 139 نسخه در درمانگاهها ثبت شده است.

امسال از ایران 86 هزار و 500 نفر زائر حج تمتع به سرزمین وحی اعزام شدند که به جز دو بیمارستان مکه و مدینه، چهار مجتمع درمانگاهی در مدینه و پنج مجتمع درمانگاهی در مکه پیش بینی شده و 130 مطب در محل اسکان زائران آماده ارائه خدمات است. یک بیمارستان صحرایی در منا و عرفات نیز خدمات ارائه می دهند.

15 پزشک با تجربه و مسلط به زبان عربی برای ارائه خدمات تخصصی به زائران در بیمارستان‌های مکه و مدینه مستقر هستند، ضمن اینکه در حج تمتع امسال، 20 درصد زائران دارای فشار خون و 15 درصد مبتلا به دیابت و پنج درصد نیز بیماری قلبی و عروقی دارند تعداد زنان حج تمتع 1398 بیشتر از آقایان است.

در حج امسال آمار سنی زائران پنج سال افزایش یافته است. جوان‌ترین زائر یک کودک یک ساله و مسن‌ترین زائر 107 ساله و اهل کردستان است.

همچنین میانگین سنی حجاج امسال 55 سال است و حدود 8 هزار زائر بین 70 تا 80 سال سن دارند و هزار و 800 زائر نیز بالای 80 سال و حدود 150 نفر نیز زیر 18 سال سن دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها