کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا املاک اداری دارای حق سرقفلی هستند؟

10 سال پیش پدر من ملکی را در طبقات فوقانی ساختمانی اداری که صرفاً طبقه همکف آن کاربری تجاری داشت، خریداری کرد و آن را در برابر این شرط که متعهد شود هرساله ملک را به همان مبلغ به مستاجر واگذار کند، اجاره داد. بعد از فوت پدرم از مستاجر درخواست کردیم ملک را تخلیه کند، اما او برای تخلیه تقاضای سرقفلی کرده است. آیا تقاضای ایشان قانونی است؟

آیا املاک اداری دارای حق سرقفلی هستند؟
کد خبر: 331260
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین : 10 سال پیش پدر من ملکی را در طبقات فوقانی ساختمانی اداری که صرفاً طبقه همکف آن کاربری تجاری داشت، خریداری کرد و آن را در برابر این شرط که متعهد شود هرساله ملک را به همان مبلغ به مستاجر واگذار کند، آن را اجاره داد. بعد از فوت پدرم از مستاجر درخواست کردیم ملک را تخلیه کند، اما او برای تخلیه تقاضای سرقفلی کرده است. آیا تقاضای ایشان قانونی است؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: چنانچه محلی که به عنوان محل کسب‌وکار اجاره داده شده، به موجب گواهی پایان کار شهرداری یا پروانه ساختمان، «اداری» محسوب شود، بنا بر ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376، حق سرقفلی به‌ آن تعلق نمی‌گیرد، چراکه سرقفلی صرفاً در اماکن تجاری ایجاد می‌شود. بنابراین در خصوص ملک مسکونی یا اداری نمی‌توان حق سرقفلی درنظر گرفت.

بنابراین وراث می‌توانند در صورت انقضای مدت اجاره درخواست تخلیه ملک مذکور را در شورای حل اختلاف مطرح کنند.

***

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید. مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها