علت مخالفت دانشگاه‌ها با تولید سواری دیزلی چیست؟

به دنبال انتشار خبر مخالفت 13 دانشگاه کشور با تولید سواری دیزلی، مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور ضمن تایید این خبر گفت: با توجه به سهم بالای دیزل‌سوزها در تولید آلاینده ناکس لزومی ندارد که سازمان محیط زیست با تولید سواری‌های دیزلی موافقت کند.

علت مخالفت دانشگاه‌ها با تولید سواری دیزلی چیست؟
کد خبر: 331322
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۰:۰۹:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ محسن ناصری اظهارکرد: کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور تولید سواری دیزلی در ایران را بررسی و مخالفت خود را اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه دلایل متعدد کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور برای مخالفت با سواری دیزلی در ایران در قالب نامه‌ای تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است، تصریح کرد: میزان ناکس ناشی از دیزل سوزها به مراتب بیش از خودروهایی است که بنزین مصرف می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) مقالات بسیاری در مورد سرطان‌زا بودن سوخت دیزل منتشر کرده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: سهم بالای دیزل‌سوزها در تولید و انتشار گازهای آلاینده به‌ویژه ناکس است که باعث شده بسیاری از کشورهای دنیا حرکت به سمت دیزل‌ها را منتفی کنند. در اروپا نیز برنامه تولید خودروهای تولید سواری‌های دیزلی با سرعت قابل توجهی رو به افول است و حتی ورود دیزلی‌ها به بسیاری از شهرهای اروپایی با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.

مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور با تأکید بر اینکه با توجه به مباحث آلودگی هوا، لزومی نمی‌بینیم که سازمان حفاظت محیط زیست مجوزی برای تولید سواری دیزلی صادر کند، گفت: نظرمان را خیلی صریح با این سازمان مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور مجری تهیه و تکمیل سیاهه انتشار کلانشهرهای کشور است،اظهارکرد: مشورت کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور به سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سواری دیزلی یک کار فرعی برای این مجموعه به حساب می‌آید و از منظر کیفیت هوا و اثرگذاری اقدامات دستگاه‌های مختلف روی کیفیت هوا است.

ناصری تأکید کرد: با توجه به شرایط کیفیت هوا در کلانشهرهای ایران لزومی ندارد که حمل و نقل شهری و حتی بین شهری را که امروزه با ناوگان‌های بزرگ دیزلی مثل اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها انجام می شود به سمت دیزل‌های سبک که احتمال رواج تک‌سرنشینی در دیزل‌ها را بالا می برد، سوق بدهیم.

وی در پایان ضمن تاکید بر مخالفت دانشگاه‌های برتر کشور با تولید سواری دیزلی در ایران گفت: اگر بناست یارانه‌ای به دیزل‌سوزها تعلق گیرد، دلیلی ندارد که این یارانه و تسهیلات به خودروهای خرد و سبک دیزلی داده شود که جمعیت کمتری را نسبت به اتوبوس و مینی‌بوس حمل می‌کنند.

مدتی است که ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده است که برای تولید سواری دیزلی مجوز صادر کند. سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرد. در این باره عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: سازمان محیط زیست قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.

گفتنی است مهدی میرزایی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم - نیز 15 مردادماه در جریان نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی با بیان اینکه تولید سواری دیزلی تجارت آلاینده‌ها است،اظهارکرده بود: متأسفانه شاهدیم خودروسازی که به دنبال تولید سواری دیزلی است، با وجود مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با این طرح، پیگیری‌های جداگانه‌ای انجام می‌دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها