کد خبر: 331339
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۰۹:۲۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» اعلام شاخص هوا را بررسی می‌کند:

هوای سالم این روزهای پایتخت واقعی است؟/ ابهام در آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا/ نادرست بودن شاخص کیفیت هوا در ساعت 11 صبح

از وقتی آلاینده ازن به جان تهران افتاده، اعلام شاخص آلودگی هوا هم دچار ابهام شده است. در حالی که شرکت کنترل کیفیت هوا از افزایش غلظت آلاینده ازن برای فردا می‌گوید، روز بعد هوا را سالم اعلام می‌کنند.

هوای سالم این روزهای پایتخت واقعی است؟/ ابهام در آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا/ نادرست بودن شاخص کیفیت هوا در ساعت 11 صبح
کد خبر: 331339
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اعلام شاخص آلودگی هوای تهران، همراه با افزایش آلاینده ازن در هوای تهران، دچار حساسیت بیشتری شده است.

روز گذشته (جمعه 25 مرداد)، شرکت کنترل کیفیت هوا احتمال افزایش نسبی غلظت‌ آلاینده ازن بین ساعات 14 تا 18 امروز را دور از انتظار ندانست.

شرکت کنترل کیفیت هوا در ادامه با توجه به احتمال افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها در برخی ساعات امروز، وضعیت کیفیت هوای بعضی مناطق پایتخت در برخی ساعات امروز را در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس اعلام کرد.

اما در حالی که دیروز از ناسالم بودن هوای امروز گفته بودند، امروز هوای پایتخت سالم اعلام شد. اتفاقی که البته برای نخستین بار رخ نداده و چند هفته‌ای است تکرار می‌شود.

به گفته کارشناسان حوزه آلودگی هوا، شاخص کیفیت هوا به ویژه در فصل تابستان باید در ساعت 15 اعلام شود، اما در تهران این شاخص را قبل از ظهر به اطلاع عموم می‌رسانند.

طبق آمار شرکت کنترل کیفیت هوا، از ابتدای امسال ، استان تهران 25 روز هوای پاک، 99 روز هوای سالم، 24 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه افراد داشته است.

محمودرضا مومنی، کارشناس حوزه آلودگی هوا، نیز پیشتر با بیان اینکه در تهران شاخص کیفیت هوا به‌ طور رسمی در ساعت 11 صبح اعلام می‌شود و همین کار سبب می‌شود که واقعیت آلاینده ازن پنهان بماند، گفته بود: تولید ازن به‌ شدت به نور خورشید بستگی دارد، بنابراین معمولاً کمترین غلظت ازن در شب‌ها، اوایل صبح و اواخر غروب و بیشترین غلظت آن در ظهر اتفاق می‌افتد. به‌ طوری که معمولاً بیشترین مقدار غلظت ازن در حدود ساعت 14 رخ می‌دهد و اگر به داده‌های اندازه‌گیری‌شده ازن توجه شود، همیشه از ساعت 12 تا 16 بیشترین غلظت‌ ازن اتفاق افتاده است. در نتیجه اعلام شاخص کیفیت هوا و ازن در ساعت 11 صبح واقعیت ازن را بیان نمی‌کند.

این نوع اعلام شاخص وضعیت هوا باعث شده شائبه‌ای قدیمی دوباره قوت گیرد. اینکه مسئولان با این نوع اعلام شاخص وضعیت هوا در صدد هستند تا در پایان سال، تعداد روزهای سالم بیشتری را اعلام کنند.

اگرچه ناگفته پیداست اعلام‌های اینچنینی و دور از واقع، نه تنها به شرایط هوایی پایتخت و مردمی که هوا را تنفس می‌کنند و این مساله با سلامت و حیات‌شان مرتبط است، کمکی نمی‌کند، بلکه ریسک خطر را برایشان افزایش می‌دهد.

ازن آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) تولید می‌شود.

از اثرات مخرب این آلاینده می‌توان به ایجاد تنگی نفس و خس‌خس سینه، سرفه و خارش‌ گلو، تشدید بیماری‌های ریه مانند آسم، افزایش تعداد حملات آسم، حساس‌تر شدن ریه به عفونت- به‌ طوری‌ که حتی وقتی علائم آن ناپدید می‌شود همچنان آسیب‌ ریه ادامه دارد- اشاره کرد؛ البته این بدان معنا نیست که آلاینده ازن برای افراد سالم ضرری ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها