اخباری:

تشکیل ائتلاف دریایی، بهانه آمریکا برای دوشیدن کشورهای عربی است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: طرح تشکیل ائتلاف بین‌المللی در خلیج‌فارس توسط آمریکا در واقع بهانه خوبی برای دوشیدن هر چه بهتر و بیشتر کشورهای ثروتمند خلیج‌فارس به حساب می‌آید.

تشکیل ائتلاف دریایی، بهانه آمریکا برای دوشیدن کشورهای عربی است
کد خبر: 331393
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۰:۴۲:۰۲

اعتمادآنلاین| «محمد اخباری» کارشناس مسائل منطقه، در خصوص اهداف تشکیل ائتلاف بین‌المللی در خلیج‌فارس توسط آمریکا به بهانه تامین امنیت کشتیرانی در آبراه‌های بین المللی، گفت: با توجه به موقعیت ژئو اکونومیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز این منطقه همواره مورد توجه قدرت های مختلف به جهت در اختیار گرفتن کنترل آن بوده است.

او افزود: بنابراین در اختیار داشتن کنترل منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز می تواند برتری محسوسی را به هر یک از قدرت ها دهد که این مهم طبعاً برای آمریکا هم اهمیت بالایی دارد و می تواند آن کشور را از رقبای اقتصادی خود پیش اندازد.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف آمریکا از طرح تشکیل چنین ائتلافی دریافت هزینه تامین امنیت خلیج فارس از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است، در واقع بهانه خوبی برای دوشیدن هر چه بهتر و بیشتر کشورهای ثروتمند خلیج فارس به حساب می‌آید.

اخباری در خصوص پیوستن برخی کشورهای اروپایی به ائتلاف بین‌المللی خلیج فارس و تاثیر آن بر روابط میان ایران و اروپا، تصریح کرد: به هر حال عضویت کشورهای اروپایی در این ائتلاف بر روابط نصف و نیمه میان ایران و اروپا تأثیرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: حتما مسئولان نظام با عقلانیت و با در نظر گرفتن همه جوانب همچون گذشته در خصوص این موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد و با انجام اقدامات لازم مانع از تحقق هدف آمریکایی ها در به انزوا کشاندن ایران می شوند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره احتمال عضویت رژیم صهیونیستی در ائتلاف بین المللی آمریکا در خلیج فارس بیان کرد: رژیم صهیونیستی اساساً در حد و اندازه ایجاد مشکلی جدی برای ایران نیست، اما عقلانیت حکم می کند برای هر طرح و سناریویی آمادگی لازم را داشته باشیم و همانطور که در خصوص این موضوع اعلام کردیم، پیوستن رژیم صهیونیستی به این ائتلاف را به عنوان تهدیدی امنیتی تلقی می کنیم و در راستای دفاع از خود اگر لازم باشد، از حق قانونی و مشروع امان استفاده خواهیم کرد.

اخباری با بیان اینکه طرح تشکیل ائتلاف بین المللی در خلیج فارس سناریویی است که تلاش می‌کند با تحریک ایران ما را وادار به واکنش غیر عقلانی و نسنجیده کند، گفت: آنها تصور می کنند می توانند ایران را وادار به واکنشی کنند تا بتوانند با متهم کردن ایران و القای این مطلب که ایران عنصری امنیت زدا در منطقه است، اهداف خود را عملیاتی کنند.

او تصریح کرد: یکی از دستور کارهای طرف مقابل به خصوص آمریکا، انزوای بین المللی ایران و قطع روابط سیاسی و اقتصادی ما با کشورهای منطقه و به طور خاص با دیگر کشورهای جهان است که این هوشیاری و هوشمندی بیشتر مسئولان سیاست خارجی ایران را می‌طلبد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: قطعاً تنها راه پیش روی ایران در شرایط فعلی با توجه به فشار حداکثری آمریکا و آنچه که از طرف اروپایی شاهد هستیم، افزایش هرچه بیشتر توسعه تعاملات و مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای پیرامونی و منطقه است که این وظیفه دستگاه دیپلماسی به عنوان بازوی اجرایی سیاست خارجی نظام است.

اخباری افزود: امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های مناسب از سوی ایران در این خصوص گام‌های عملیاتی و خوبی را در راستای دور زدن تحریم‌های آمریکا برداریم و اجازه ندهیم که آمریکا و دنباله روهای منطقه‌ای آن بتوانند اهداف خود را به نتیجه رسانند.

او با بیان اینکه اگر ما موفق به تشکیل ائتلافی ضد ائتلاف آمریکا در منطقه شویم در شرایط فعلی بسیار کمک‌کننده خواهد بود، گفت: ما با کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، ترکیه، قطر، عمان و لبنان و دیگر کشورها در منطقه روابط خوبی داریم که بهتر است این روابط سطح بالا در حوزه های مالی، بانکی و تجاری هم بروز و ظهور داشته باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها