کد خبر: 331556
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۵:۱۷:۲۳
| |

فراپارت؛ انگیزه‌ای برای اعتماد به داوران زن

«استفانی فراپارت» با قضاوت دیدار سوپر جام یوفا مابین چلسی و لیورپول و تبدیل شدن به نخستین زنی که یک دیدار بزرگ فوتبال مردان را سوت می‌زند، تاریخ‌ساز شد اما مهم‌تر از هر چیزی، عملکرد بی‌نقص وی بود که به ورود داوران زن به فوتبال انحصاری مردان مشروعیت بخشید.

فراپارت؛ انگیزه‌ای برای اعتماد به داوران زن
کد خبر: 331556
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۵:۱۷:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ فراپارت فرانسوی که پیش‌تر سابقه قضاوت دیدارهایی را در لوشامپیونه، لیگ دسته دوم فرانسه و همچنین جام جهانی اخیر زنان را در کارنامه دارد، قضاوت دیداری داغ و پرحرارت را که در نهایت با پیروزی لیورپول در ضربات پنالتی به پایان رسید، بر عهده داشت.

فراپارت به هیچ عنوان با تیتر داغ رسانه‌ها شدن بیگانه نبود چرا که وی پیش از این به عنوان نخستین زن داور، یک دیدار فوتبال مردان را در لوشامپیونه مابین آمیان و استراسبورگ سوت زده بود؛ دستاوردی بزرگ که تحسین و تمجید زیادی را برای وی به همراه آورد.

با این حال، دیدار چهاشنبه هفته گذشته تنها برای فراپارت و تیم داوری وی تاریخ‌ساز نبود چرا که او علاوه بر این، به محفل مردانه فوتبالی ثابت کرد که داوران زن با استانداردهایی یکسان می‌توانند همچون مردان قضاوت کنند؛ بعد از بازی فراپارت به واسطه توانایی‌اش در تسلط بر بازی که به زعم بسیاری از کارشناسان تجلی حرفه‌ای‌گری بود، مورد تمجید فراوان قرار گرفت اما مهم‌تر از هرچیز، او نشان داد که نگرانی‌ها از ناکام ماندن یک داور زن برای کنترل و مدیریت 22 فوتبالیست مرد تا چه اندازه بی‌مورد بوده است.

داور 35 ساله فرانسوی علاوه بر این، تمجید فراوانی را از سوی «یورگن کلوپ» سرمربی آلمانی قرمزهای آنفیلد دریافت کرد؛ کسی که این اتفاق را «خاص» نامید.

با این حال، عمده موضوعی که می‌توانست جشن و سرور ناشی از این اتفاق بزرگ را تحت‌الشعاع قرار داد، فناوری همیشه بحث برانگیز کمک داور ویدئویی (VAR) بود؛ فناوری که بار دیگر اختلاف عقیده هواداران را به همراه آورد؛ جایی که «تامی آبراهام» در صحنه اعلام پنالتی به دایو زدن متهم شد.

پنالتی را «ژورژینیو» تبدیل به گل کرد و در ادامه بار دیگر آبراهام در کانون توجهات قرار گرفت؛ جایی که ضربه پنالتی حساس وی در ضربات پنالتی پایان بازی توسط «آدریان» گلر لیورپول مهار شد و این در حالی بود که بازپخش صحنه به وضوح نشان می‌داد که گلر اسپانیایی پیش از زده شدن ضربه روی خط دروازه قرار نداشته است اما کمک داور ویدئویی در این صحنه ورود نکرد.

با این وجود، این فناوری به شدت جنجالی خارج از قلمرو و حیطه اختیارات و توانایی‌های فراپارت بود و در نتیجه نتواست جشن تاریخ‌سازی وی را خراب کند.

مردم سرتاسر جهان این بازی را تا ابد به خاطر خواهند داشت نه به خاطر اینکه او نخستین زنی بود که قضاوت فینال یک دیدار بزرگ اروپایی را بر عهده داشت بلکه به این دلیل که به هیچ وجه این حس به وجود نیامد که او در محیطی کاملا مردانه بیگانه و نامتناسب است.

این اتفاق از جنبه‌ای دیگر نیز حائز اهمیت است و آن هم تعداد معدود داوران زنی است که در حال حاضر در گوشه و کنار دنیا در فوتبال مردان قضاوت می‌کنند؛ اگرچه این فهرست به شدت جمع و جور به نظر ‌می‌رسید اما سوپرجام اروپا قدمی درست در مسیری درست بود و امید می‌رود این اتفاق سنتی خوب را برای تشویق زنان برای ورود به حرفه داوری بر جای گذاشته و انگیزه‌ای قوی برای اعتماد بیشتر به داوران زن باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها