کد خبر: 331564
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۱:۲۴
| |

وزارت بهداشت به مناطق سیل‌زده درباره جانوران زهری هشدار داد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره گزش جانوران زهری در مناطق سیل‌زده هشدار داد و گفت: مسئولیت سه استان اصلی درگیر در سیل اخیر به دلیل جابه‌جایی احتمالی لانه مارها و عقرب‌ها سنگین است.

وزارت بهداشت به مناطق سیل‌زده درباره جانوران زهری هشدار داد
کد خبر: 331564
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۱:۲۴

اعتمادآنلاین| ‌ محمدمهدی گویا روز شنبه در «سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین» گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده اند که 9 مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مارگزیدگی بوده است.

وی، روستاییان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از گزش جانوران زهراگین نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب‌های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ از عوارض ناشی از مارگزیدگی هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: اصلاح نظام ثبت موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می رسد.

این مقام مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 برگزار شد، پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مارگزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه، کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مارگزیدگی به نصف تا سال 2030 بود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اعلام این موضوع که بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود، گفت: روزانه هفت هزار و 500 نفر در دنیا مارگزیده می شوند و روزی 2 هزار نفر می‌میرند.

گویا افزود: سالانه پنج میلیون و 400 هزار مورد مارگزیدگی در دنیا اتفاق می افتد. 2 میلیون و 700 هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می کنند. 400 هزار نفر دچار ناتوانی طولانی یا قطع عضو می شوند و 140 هزار نفر نیز فوت می کنند.

وی با اشاره به این موضوع که هر پنج دقیقه، یک مارگزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد، ادامه داد: از هر 50 نفر که مارگزیده می شوند، یک نفر می‌میرد و پنج نفر دچار ناتوانی می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها