برگزیدگان جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» معرفی شدند

برگزیدگان نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» معرفی شدند. این همایش بزرگ دف‌نوازان جهان که در شهر سنندج برگزار شده بود، با تجلیل از محمدجلیل عندلیبی به کار خود پایان داد.

برگزیدگان جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» معرفی شدند
کد خبر: 331572
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۶ ۱۶:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ آیین پایانی نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت»، (جمعه 25 مرداد) با حضور جمعی از هنرمندان و مردم در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

در آغاز این آیین، امین مرادی، دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی «دف؛ نوای رحمت» و رییس حوزه هنری استان کردستان گفت: «این جشنواره امروز به درختی تنومند و صحنه‌ای برای نمایش همدلی، مهربانی و همگرایی تبدیل شده است. اگر این رویداد تا دیروز محدود به ایران بود، در این دوره در ابعاد بین‌المللی گسترش یافته است.»

او افزود: «برگزاری این جشنواره در سنندج که به عنوان پایتخت دف جهان شناخته می‌شود، ادای احترام به همه بزرگان این شهر است که نوای دف و ذکر حق را سر داده‌اند.»

دبیر جشنواره با اشاره به راهیابی 202 اثر به بخش رقابتی عنوان کرد: «امسال برای اولین بار شاهد حضور گروه‌های خارجی قوالی با ارائه موسیقی هند و افغانستان و یاران از کردستان عراق و... بودیم. همچنین برگزاری اجتماع بزرگ دف‌نوازان در مراسم «آوای دوست» که با بارش باران و نعمت الهی همراه شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.»

همچنین آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در سخنانی گفت: «هنرمند واقعی، خداوند است که در تکوین جهان همه اجزای عالم را با موسیقی خاصی آفریده است. قرآن کریم نیز دارای آرامش خاصی به جهت نوعی از موسیقی است که در لحن و آیات آن قرار دارد. انسان به گونه‌ای آفریده شده است که هنر الهی را بتواند جلوه‌گر شود. موسیقی آیینی که با دف نوازی همراه می‌شود، دارای ویژگی خاصی است که باید به آن توجه شود. علت انتخاب نوای رحمت نیز همین است.»

تجلیل از محمدجلیل عندلیبی، ادامه دهنده این آیین بود. این هنرمند روی صحنه گفت: «افتخار می‌کنم دف جهانی شده است و سنندج به عنوان پایتخت دف جهان شناخته می‌شود. باید این مژده را بدهم که کتابی درباره دف و تکایا و حامل دف که چیزی شبیه کلید سل است، نوشته و سعی کرده‌ام دف را به طور آکادمیک معرفی کنم.»

فهرست هنرمندان و گروه‌های برتر جشنواره


معرفی برگزیدگان، پایان بخش این آیین بود. ابتدا، جایزه ویژه دبیر جشنواره به محمد مرادی تعلق گرفت. او به دلیل حضور منصور مرادی پدرش در گروه داوران جشنواره از حضور در جشنواره و بخش تکنوازی آقایان بزرگسال انصراف داده بود.

در بخش تکنوازی بانوان نوجوان، الیسا قدسی از شهررضا جایزه سوم، آرینا ایوبی از سنندج رتبه دوم و مهتاب کرامتی از مشهد رتبه اول را دریافت کردند.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش تکنوازی آقایان نوجوان، به تایماز محسنی از تبریز تعلق گرفت. همچنین رضا دزایی‌پور از ساری، علی صیادپور از آمل و آران حسن‌زاده از مریوان رتبه سوم را در این بخش دریافت کردند.

در بخش تکنوازی بانوان بزرگسال، سیران ادیب‌فر از سنندج، مژده رحمانی از سنندج و فاطمه دوستی از مشهد به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

در بخش تکنوازی آقایان بزرگسال، عرفان مرادی از سنندج و علی‌اصغر کرمی از آمل، رتبه‌های اول و دوم را دریافت کردند و جایزه سوم نیز به طور مشترک به متین رحمانی از سنندج و آرمین رستگاری از بیجار رسید.

در بخش مولودی خوانی، گروه سوزی دل به سرپرستی مهران حسینی از سنندج، گروه بیدل به سرپرستی علی پورعطایی از تربت جام و گروه محمد رسول‌الله به سرپرستی فرید منصوری از سنندج به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش گروه نوازی، گروه نوانس به سرپرستی پوریا رحمانی از کردستان رتبه اول، گروه آراس به سرپرستی نیلوفرکریمی از یزد رتبه دوم و گروه آوین به سرپرستی مریم گلسرخی‌زاده از یزد رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها