کد خبر: 331590
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

اقتصاد چین، هوش مصنوعی و اتوبوس‌های خودران/ شرکت «دیپ‌بلو» چه نقشی در توسعه اقتصاد چین دارد؟

کشور چین طی دو دهه اخیر به یکی از بزرگ‌ترین هاب‌های تکنولوژی جهان تبدیل شده است و در بسیاری از شاخه‌های تکنولوژی‌های پیشرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. یکی از این شرکت‌ها «دیپ‌بلو» نام دارد که از تولیدکنندگان اصلی اتوبوس‌های خودران به شمار می‌رود.

اقتصاد چین، هوش مصنوعی و اتوبوس‌های خودران/ شرکت «دیپ‌بلو» چه نقشی در توسعه اقتصاد چین دارد؟
کد خبر: 331590
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- چین در حوزه‌ تکنولوژی‌های نوظهوری نظیر هوش مصنوعی و اتومبیل‌های خودران (بدون راننده) پیشرفت بسیار سریعی داشته است. شورای دولتی جمهوری خلق چین در جولای 2017 از برنامه‌ این کشور برای بخش هوش مصنوعی پرده‌‌برداری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین و به نقل از چاینا دیلی، پیش‌بینی می‌شود طی این برنامه ارزش صنایع هوش مصنوعی تا سال 2030 از 149 میلیارد دلار فراتر رود.

یکی از استارت‌آپ‌های معروف چینی که به تازگی شاهد چنین پیشرفتی بوده، دیپ‌بلو (DeepBlue) نام دارد. این شرکت با تمرکز بر هوش مصنوعی، اتوبوس‌های خودران تولید می‌کند. با وجود این، باید افزود تکنولوژی دیپ‌بلو به تازگی اهمیت عمومی پیدا کرده و اعتبار آن بیشتر مدیون حمایت‌های دولت چین است.

به گزارش فایننشال تایمز، دولت چین قصد دارد با حمایت فراوان از شرکت‌های متوسط تکنولوژی تنها ظرف چند سال، امکان رشد تصاعدی این بخش را فراهم کند. علاوه بر این، دولت می‌خواهد این شرکت‌ها را به حضور در بازار به شدت رقابتی جهانی تشویق کند. طی اقدامی جدید، به تازگی اعلام شد اتوبوس‌های خودران که با تکنولوژی دیپ‌بلو ساخته شده‌اند به زودی در بازار جهانی عرضه می‌شوند. این شرکت توانسته‌ است با بهره‌گیری از هوش مصنوعی این اتوبوس‌ها را تولید کند.

شرکت دیپ‌بلو در سال 2014 به عنوان یک شرکت مشورتی برای ارائه تصمیمات هوشمند به صنایع خرد در این کشور فعالیت می‌کرد، هرچند طی چند سال اخیر موفق به تولید تکنولوژی رانندگی اتوماتیک شد و بسیاری از اتوبوس‌های تولیدی این شرکت نیز به دولت‌های محلی چین فروخته شده است.

این شرکت در 21 مارس با بنیاد مگنا گرسیا، نهاد مالی ایتالیایی، برای تاسیس یک شعبه محلی در این کشور و کمک به ورود تکنولوژی‌های جدید و هوش‌ مصنوعی به شهرهای ایتالیا توافقنامه امضا کرد. علاوه بر این، دیپ‌بلو سال گذشته شعبه اروپایی خود را در لوکزامبورگ افتتاح و با همکاری آزمایشگاه ملی لوکزامبورگ سه آزمایشگاه مشترک تاسیس کرد. این سه آزمایشگاه با هدف تمرکز بر تکنولوژی رانندگی هوشمند، امنیت مالی و امنیت داده راه‌اندازی شد.

به گفته چِین هایبو، مدیرعامل و بنیان‌گذار دیپ‌بلو، این شرکت توافقات مشابهی را در حوزه شهرهای هوشمند با دولت‌های یونان و ایتالیا منعقد کرده و قرار است امسال سیستم تشخیص رگ کف‌ دست را در سه شهر اروپا رونمایی کند.

در حال حاضر، اتوبوس این شرکت با نام پاندای سرخ، در 10 شهر چین فروخته می‌شود و اکنون به بازار جهانی راه یافته است. گرچه دیپ‌بلو از حمایت زیاد دولتی برخوردار شد، اما این حمایت به شکل غیرنقدی بود. کارشناسان معتقدند موفقیت اصلی این شرکت در آینده به افزایش کافی سفارشات بستگی دارد. به گفته یکی از تحلیلگران حوزه تکنولوژی مستقر در پکن: «[موفقیت شرکت] شدیداً به این بستگی دارد که آنها بتوانند با دولت‌های محلی قراردادهای بلندمدت امضا کنند.»

از سوی دیگر، چالش‌های دیگری نیز بر سر راه این شرکت وجود دارد. محدودیت‌ دولت روی قیمت بلیت اتوبوس‌ها ممکن است برای شرکت تردیدهایی درباره امکان رسیدن به سطح معناداری از درآمد ایجاد کند.

دیپ‌بلو، برخلاف بسیاری از شرکت‌های هوش‌ مصنوعی که روی تولید نرم‌افزارهای متداول سرمایه‌گذاری می‌کنند، تولید نرم‌افزارهای هوشمند را هدف خود قرار داده است. همچنین این شرکت سخت‌افزارهای مستقلی را برای زنجیره صنعت هوش‌ مصنوعی طراحی و تولید می‌کند.

گویی وایهوا، پژوهشگر آکادمی مهندسی چین، با ستایش تلاش‌های دیپ‌بلو در زمینه هوش‌ مصنوعی می‌گوید در دورانی که شاهد تغییر اقتصاد هستیم، این شرکت به مثابه موتور جدید و نیروی محرکه بنیادین تغییر صنعتی و پیشتاز تکنولوژی استراتژیک امروز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها