فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور:

اقدامات نظارتی بر قاچاق آثار تاریخی تشدید می‌شود

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از توسعه همکاری‌های بین بخشی و تشدید اقدامات نظارتی و کنترلی برای جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی و صنایع دستی خبر داد.

اقدامات نظارتی بر قاچاق آثار تاریخی تشدید می‌شود
کد خبر: 331855
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۳:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سردار«امیر رحمت الهی» در نشست تخصصی بررسی اقدامات نظارتی و کنترلی بر قاچاق آثار تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی و هویت تاریخی این مرز و بوم، بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب جهت کاهش جرایم علیه مواریث ارزشمند تاریخی، فرهنگی و نوعا قاچاق اموال تاریخی، از طریق تداوم تعامل سازنده و موثر با نیروی انتظامی و بهره گیری از ظرفیت های حمایتی ناجا در زمینه برخورد قانونی و قاطع با متخلفان و سوداگران این عرصه و محدود نمودن زمینه های ارتکاب جرم تاکید کرد.

وی همکاری خوب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان میراث فرهنگی و یگان های حفاظت سراسر کشور در حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول تاریخی را بیانگر عزم راسخ مسئولان در حراست از تاریخ ایران عنوان کرد و افزود: صنایع دستی ایران در بازارهای بین المللی به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد در درآمدزایی و رونق اشتغال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به آثار مخرب و زیان بار قاچاق صنایع دستی بر پیکره فرهنگی اجتماعی جامعه، انواع قاچاق چمدانی صنایع دستی کم حجم با ارزش ریالی بالا و یا در قالب لوازم خانگی مجاز را به دلیل تعرفه پایین واردات به عنوان مصادیق این امر یاد کرد.

این مقام انتظامی ارتقاء تعامل فرابخشی به منظور تشدید اقدامات نظارتی و کنترل هدفمند در مبادی ورودی و خروجی و توسعه دوره‌های تخصصی آموزشی به منظور ارتقاء شناخت در ماموران و ایجاد حساسیت جهت شناسایی آثار تاریخی و صنایع دستی را از مهمترین عوامل موثر در زمینه مبارزه با قاچاق میراث فرهنگی عنوان کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به پدیده مجرمانه حفاری غیرمجاز و فراوانی آن در جامعه به واسطه وجود خرده فرهنگ‌های اشتباه «دستیابی بدون تلاش به ثروت»، از دستگاه فلزیاب به عنوان ابزاری در جهت تحصیل غیرمجاز اشیاء تاریخی و از نقش کلیدی یگان حفاظت به عنوان متولی و مجری قوانین بازدارنده مرتبط نام برد و ایجاد حساسیت در مراجع قضائی و نیز افزایش هزینه ارتکاب جرم را از راهکارهای اساسی در زمینه پیشگیری و مقابله با جرایم این حوزه برشمرد.

سردار رحمت‌الهی همچنین بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات صنایع دستی در سامانه‌های در اختیار ناجا به منظور تسریع در تبادل داده‌های مورد نیاز و فراهم نمودن زمینه دسترسی رده‌های نیروی انتظامی به سامانه جامِ سازمان میراث فرهنگی و اطلاع رسانی دقیق آخرین مقررات و دستورالعمل‌های مربوط با هدف مقابله جدی با پدیده قاچاق آثار تاریخی فرهنگی و صنایع دستی تاکید کرد.

گفتنی است در این نشست تخصصی جمعی از مدیران یگان حفاظت، کارشناسان ارشد معاونت های سازمان میراث فرهنگی، اداره حقوقی، گمرک و پلیس فرودگاه های کشور، راه آهن، پلیس امنیت اقتصادی و معاونت عملیات مرزبانی ناجا حضور داشتند.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها