سرپرست آموزش و پرورش مطرح کرد:

هزینه‌بر و کم فایده بودن برنامه درس ملی

سرپرست آموزش و پرورش گفت: برنامه درس ملی ما هزینه‌بر و کم فایده است باید دانش‌آموزان را از این فشار نجات دهیم؛ در غیر این صورت اضطراب فراگیر به وجود می آید.

هزینه‌بر و کم فایده بودن برنامه درس ملی
کد خبر: 331913
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۴:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سیدجواد حسینی در نشست صمیمی خود با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز یکشنبه 27 مردادماه برگزار شد، ضمن تشکر از حضور علیرضا کاظمی در حفظ و عمق بخشیدن فعالیت های گذشته و توسعه آنان همچنین انسجام بخشی در فرهنگ مدیریت گفت: دکتر کاظمی به سابقه سال 50 ساله امور تربیتی اشاره کرد، ما به لحاظ ساختار اداری، نیروی انسانی و منابع در محتوای ماموریت های معاونت دچار تنگناهایی هستیم.

وی ادامه داد: حوزه پرورشی به استاندارسازی فضاها، تجهیزات، منابع انسانی و رویه ها و فراگردها نیاز دارد که البته به لحاظ ساختار نیاز به بررسی آنها داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به سخنان مقام معظم رهبری درباره معاونت پرورشی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند ما معاونت پرورشی و فرهنگی را به معنای واقعی می خواهیم لذا ما هم باید در این راستا حرکت کنیم.

وی گفت: دو نوع فعالیت در معاونت پرورشی داریم؛ فعالیت هایی که ما خود متولی آنان هستیم و بخشی که بعد از انقلاب زیاد ورود پیدا نکردیم یعنی به خدمت گرفتن تمام عناصر آموزش و پرورش برای امر تربیت.

وی با طرح این سوال که آیا این حجم عظیم از فعالیت ها در امور تربیتی و مدارس لازم است یا می توان با یک نگاه کیفی گرایانه بخش هایی از آنان را با رویکرد ارتقای کیفیت از کمیت بکاهیم، گفت: باید در معاونت پرورشی تثبیت ارزش ها و اصلاح روش ها را مدنظر داشته باشیم. یک بعد تعلیم و تربیت تمام ساحتی که سند تحول بنیادین از ما می خواهد، نظام ارزیابی، پاداش دهی و تخصیص منابع است. برای نجات دانش آموزان از نظام آموزش باید نگاه ارزیابانه را تغییر دهیم.

حسینی ادامه داد: نامه ای به دکتر روحانی نوشتیم که دانش آموزان در ساحت های مختلف مورد تشویق قرار گیرند. طرح جامع نظام مشاوره طرح ارزشمندی است لذا به یک نظام مددکاری برای کنترل آسیب ها نیاز داریم. معتقدم باید به سمتی برویم که سرانه های فرهنگی و پرورشی داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه مدنظر داشتن 4 اصل مدرسه محوری، فراگیری و اثربخشی، توسعه مشارکت و افزایش فعالیت های گروهی تشکیلاتی در ترویج فعالیت ها را هدفگداری درستی دانست و گفت: قرآن باید فراگیر شود و کانون مدرسه باشد. این جریان در سطح ملی بیاید تا رقابت مسابقه گونه به دانش آموز لطمه نزند.

وی ادامه داد: اصل علم و هنر باوری را در فعالیت های خود آغشته کنید تا اثرگذاری داشته باشد. توجه به دارالقرآن ها از نظر توسعه کیفی و کمی مهم است تا کانون فعالیت های قرآنی و انتشار فضایل قرآنی باشند.

حسینی گفت: کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی امروز اولویت کشور است و قطعا این اولویت در آموزش و پرورش ضروری تر است لذا تمام فعالیت های این حوزه کمک کننده به این موضوع است.

وی افزود: تمام ارکان باید در خدمت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی باشند. اگر در جامعه ای 3 مدل اضطراب فراگیر، تضادهای فراگیر و کسالت های فراگیر، وجود داشته باشد، آسیب ها رشد می کنند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: متاسفانه زیر فشار آرمان گرایی کنکور، ذهن دانش آموزان درحال تخریب است. برنامه درس ملی ما هزینه بر و کم فایده است باید دانش آموزان را از این فشار نجات دهیم در غیراین صورت اضطراب فراگیر به وجود می آید.

وی افزود: 59 درصد شرکت کنندگان امسال در کنکور در رشته تجربی بودند در حالی که 20 درصد پذیرفته شدگان در رشته تجربی بودند و کمتر از یک درصد به آرزوی رشته شغلی خود می رسند و امین امر باعث ایجاد روحیه اضطراب در جامعه می شود.

حسینی گفت: ما 3 آبشخور فرهنگ غربی، فرهنگ دینی و قرآنی و فرهنگ ملی را داریم. در برخی جاها این 3 عنصر باهم همخوانی دارند اما متاسفانه در برخی جاها این موارد همخوانی ندارند. این موارد را باید شناسایی کنیم و متناسب با الگوی دینی و قرآنی که کامل ترین الگو است آن را اصلاح کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تضاد بین نسلی را یکی از جدی ترین مشکلات جامعه دانست و گفت: تضادها یکی از موارد به وجود آمدن آسیب ها هستند که باید برای کم کردن آنان هدف گذاری کنیم.

حسینی یکی از راه های برطرف کردن کسالت را ایجاد نشاط جمعی دانست و گفت: هنر ما باید در امور تربیتی این باشد که ضمن ایجاد هیجانات جمعی از ساختارشکنی پرهیز کنیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها