قاسم کیانی، کارشناس بسکتبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در بسکتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست/ کادر فنی بهترین انتخاب را برای لیست 12نفره تیم داشته است/ اسپانیا غیرقابل دسترسی است؛ می‌توانیم شانه به شانه با پورتوریکو بتازیم/ به جز ارسلان کاظمی، بازیکنان خوب دیگری در پست 4 داریم

قاسم کیانی، کارشناس بسکتبال، معتقد است با توجه به اردوی آماده‌سازی، کادر فنی بهترین انتخاب را برای لیست 12نفره تیم داشته، هرچند بر طبق سلیقه ممکن است از کسانی نام‌ برده شود که حضورشان می‌توانست موثر باشد.

در بسکتبال هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست/ کادر فنی بهترین انتخاب را برای لیست 12نفره تیم داشته است/ اسپانیا غیرقابل دسترسی است؛ می‌توانیم شانه به شانه با پورتوریکو  بتازیم/ به جز ارسلان کاظمی، بازیکنان خوب دیگری در پست 4 داریم
کد خبر: 331915
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۰ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- تیم ملی بسکتبال ایران با انجام اردوهای تدارکاتی نسبتاً موفق در اروپا، حالا برای حضور در جام‌جهانی 2019 آماده می‌شود. این سومین حضور ایران در جام‌جهانی است و نتیجه می‌تواند به کسب سهمیه المپیک منجر شود. هفته گذشته ترکیب 12نفره تیم ملی بسکتبال برای حضور در مسابقات جام‌جهانی از سوی کادر فنی اعلام شد. با توجه به شرایط بسکتبال ایران و رقبای این تیم در جام‌جهانی، شاید موفقیت تیم ملی برای کارشناسان، هواداران، بازیکنانی که مدت‌هاست در اردو هستند و کادر فنی که به تازگی اختلافاتی بسیار عمیق را با تیم از سر گذرانده، تعاریف متفاوتی داشته باشد.

قاسم کیانی، کارشناس بسکتبال، معتقد است با توجه به اردوی آماده‌سازی، کادر فنی بهترین انتخاب را برای لیست 12نفره تیم داشته، هرچند بر طبق سلیقه ممکن است از کسانی نام‌ برده شود که حضورشان می‌توانست موثر باشد.

انتخاب ترکیب تیم‌ملی سلیقه‌ای است

کیانی در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: «آقای شاهین‌طبع دیروز گفت که ترکیب صد درصد نهایی را قبل از اعزام به جام‌جهانی اعلام خواهد کرد، چون ممکن است بازیکنی آسیب ببیند، اما لیستی که اعلام شده تقریباً نزدیک به ترکیب نهایی است.»

او اضافه کرد:‌ «این ترکیب منتخب کادر فنی است. چندین ماه است که این بازیکنان با هم کار می‌کنند و با توجه به نتایجی که در اردوهای اروپا کسب کرده‌اند، ترکیب خوبی است. شاید بعضی کارشناس‌ها بگویند که بازیکنان دیگری هم می‌توانستند به تیم ملی دعوت شوند، اما این دیگر سلیقه‌ای است. کادر فنی این نفرات را مد نظر داشته است.»

به جز ارسلان کاظمی، بازیکنان خوب دیگری در پست 4 داریم

یکی از بازیکنانی که در اختلافات یک سال گذشته بازیکنان تیم ملی با کادر فنی و سرمربی، نامش به دفعات شنیده می‌شد، ارسلان کاظمی بود. کاظمی با وجود قابلیت بالا، مدت‌هاست دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شود و در لیست 12نفره جام‌جهانی هم نشانی از او نیست. کیانی در ارتباط با نبود کاظمی در تیم ملی گفت: «ارسلان کاظمی یکی از بازیکنان خیلی خوب پست 4 است، اما ما بازیکنان خوب دیگری هم در این پست داریم؛ کسانی مثل آرمان زنگنه و محمد حسن‌زاده که بازیکنان پست 4 خیلی خوبی هستند.»

پیش‌بینی بسکتبال بسیار سخت است

تیم ملی ایران در جام‌جهانی با تیم‌های اسپانیا، پورتوریکو و تونس هم‌گروه است. اسپانیا یکی از سه تیم برتر بسکتبال جهان است و یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی به شمار می‌رود. در کنار این تیم، بسکتبال ایران باید به مصاف پورتوریکویی برود که تعداد زیادی از بازیکنانش در NBA بازی می‌کنند. هم‌گروه دیگر ایران تونس است که به ظاهر آسان‌ترین قرعه ایران است، اما نباید این تیم را نیز دست‌ کم گرفت.

کیانی در ارتباط با رقبای ایران گفت: «در ورزش پیش‌بینی کردن غیرممکن است، چون شما با ورزشکار سروکار دارید و ورزشکار انسان است، پس همیشه عملکرد یکسانی ندارد. پیش‌بینی بسکتبال بسیار سخت است، اما برای حضور در یک تورنمنت باید قابلیت‌ها و توانایی‌های تیم خود و تیم‌های مقابل را ببینیم و آنالیز کامل کنیم و بر مبنای آن خود را آماده سازیم. ما در هر تورنمنت پیشینه‌‌ای از هر تیم داریم، اما باید مد نظر داشته باشیم که با پیشینه بسکتبال یک تیم یا کشور مسابقه نمی‌دهیم، بلکه با تیم موجود آن مسابقه می‌دهیم.»

اسپانیا غیرقابل دسترسی است؛ می‌توانیم شانه به شانه با پورتوریکو بتازیم

کیانی در ادامه به تیم‌های هم‌گروه ایران در این مسابقات اشاره کرد: «بر مبنای شناختی که از این تیم‌ها داریم باید بگویم اسپانیا اصلاً قابل دسترسی نیست. این تیم جزو مدعیان اصلی قهرمانی در کنار آمریکاست. پورتوریکو هم تیم بسیار قوی‌ای است. بازیکنانی شاغل در NBA دارد. بسکتبال به‌روزی بازی می‌کند و در ترانزیشن بسیار قوی است و سرعتی کار می‌کند.»

او همچنین گفت: «حریف سختی برای ایران است و کار دشواری در مقابل این تیم داریم. حتی نمی‌توانم بگویم شانس ما 50-50 است. ولی من تیم بسکتبال ایران را قبول دارم. فوق‌العاده زحمت کشیده‌اند و در مسابقات تدارکاتی نتایج خوبی گرفتند. هرچند در اردوهای تدارکاتی نتایج چندان تعیین‌کننده نیست و اولویت با سنجش عملکرد بازیکنان است، اما نتیجه خوب به خودباوری بازیکنان کمک می‌کند. فکر می‌کنم می‌توانیم شانه به شانه این تیم بتازیم، اما پیش‌بینی برد پیش‌بینی راحتی نیست.»

تونس غیرقابل دسترسی نیست، اما حریف جدی است

این کارشناس بسکتبال درباره مسابقه با تیم تونس در این مسابقات از سطح بازیکنان این تیم گفت: «اگر صلاح مجری که پست 5 کامل و باتجربه‌ای است در تونس حضور نداشت، به راحتی می‌توانستیم از سد این تیم گذر کنیم. پست 5 پست حامد حدادی است و بسیار تعیین‌کننده است. حضور صلاح مجری که در NBA بازی می‌کند معادله را تغییر می‌دهد و البته حضور او قابلیت بازیکنان دیگر را هم بالا می‌برد. تونس غیرقابل دسترسی نیست، اما حریف جدی است. به اسپانیا نباید فکر کنیم و باید تمرکز را روی پورتوریکو و تونس بگذاریم. برای بردن تونس هم باید بسیار بجنگیم. در تورنمنتی مثل جام‌جهانی تیم‌ها برای برد می‌آیند و هیچ تیمی را نباید دست کم بگیریم.»

انتظار خانواده بسکتبال از تیم ملی انجام بازی‌های شایسته است

تیم ملی بسکتبال ایران تاکنون موفق نشده از گروه خود صعود کند، اما این باعث نمی‌شود به موفقیت تیم در جام‌جهانی امیدوار نباشیم. با این حساب، انتظار واقع‌بینانه از تیم ملی بسکتبال ایران در جام‌جهانی 2019 چیست؟ قاسم کیانی معتقد است عملکرد درخشان انتظاری منطقی از این تیم است. او در این‌باره گفت: «نتایج خوب همیشه برد نیست. هر بازی‌ای شرایط خود را دارد. انتظار خانواده بسکتبال از تیم ملی انجام بازی‌های شایسته است. انتظار داریم تمام بازیکنان بسکتبال تمام توان خود را بگذارند. کادر فنی تلاش بسیاری کرده تا برنامه اردوهای تدارکاتی خوبی آماده کند. بازیکنان هم در این مدت تلاش بسیاری کرده‌اند.»

این کارشناس بسکتبال در پایان اشاره کرد: «من فکر می‌کنم همین که تیم و کادر فنی با تمام توان به مصاف رقبا بروند، یعنی نتیجه خوب. اگر این عملکرد خوب با برد همراه باشد، موفقیت بزرگی خواهد بود. انتظار ما این است که نسبت به دوره‌های بعد ارتقا پیدا کنیم. این موفقیت می‌تواند صعود به دور بعد و کسب سهمیه المپیک باشد یا اگر هم قرار است بازنده باشیم، بازنده‌ای سرافراز باشیم. بازنده‌ای که تمام تلاش خود را برای برد به کار گرفته است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها