کد خبر: 331944
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۵:۱۶:۱۱
| |

سعید صمدی، استاد دانشگاه اصفهان:

اقتصاد کشور نیازمند اقدامات کوچک موثر با تعداد زیاد است

سعید صمدی،  اظهارداشت: این یک عیب بزرگ ما ایرانیان است که همواره انجام کارهای بزرگ را در سر می پرورانیم و به طور معمول پس از لغو آن به دنبال انجام کارهای کوچک تر که تاثیر زیادی دارند نمی رویم، این موضوع در اقتصاد صدق می کند و کارهای کوچک مفید انجام نمی شود.

اقتصاد کشور نیازمند اقدامات کوچک موثر با تعداد زیاد است
کد خبر: 331944
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۵:۱۶:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ رییس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد فعلی کشورمان نیازمند جراحی بزرگ نیست اما به کارها و اقدامات کوچک موثر و به تعداد زیاد نیاز دارد.

سعید صمدی، اظهارداشت: این یک عیب بزرگ ما ایرانیان است که همواره انجام کارهای بزرگ را در سر می پرورانیم و به طور معمول پس از لغو آن به دنبال انجام کارهای کوچک تر که تاثیر زیادی دارند نمی رویم، این موضوع در اقتصاد صدق می کند و کارهای کوچک مفید انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: وضعیت اقتصاد ایران در دوران کنونی به گونه ای است که می توان کارهای موثری برای بهبود آن انجام داد اما در این زمینه ها غفلت و در سال های گذشته به حجم مشکلات افزوده شده است.

این استاد دانشگاه افزود: برای مثال در آیین نامه های مربوط به اطلاعات مالی بانک ها چند نهاد تصمیم گیر و ناظر هستند و باید نشست‌های مشترک برگزار کنند که تاکنون آیین نامه واحدی که بتوان بر اساس آن فعالیت کرد تدوین نشد از همین رو یک سردرگمی برای دستگاه ها و برای خود بانک ها رخ می دهد در حالی که ایجاد یک آیین نامه اقدامی کوچک و موثر به شمار می رود.

وی ادامه داد: در موضوع خصوصی سازی اقدامی موثر وجود دارد و آن تعریف فرایند واگذاری در بورس به جای روش معمول مزایده است، در صورت تغییر این روش بی شک دستاوردهای مطلوبی به دست می آید، مهم ترین ثمره آن مخاطبان پرشمار در بورس به جای مخاطبان کم تعداد در روش مزایده است، به این معنا که افراد بیشتری می توانند در چرخه واگذاری ها و خصوصی سازی حضور یابند.

رییس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: از این مثال ها در اقتصاد ایران به وفور یافت می شود و می توان با تلاش و برنامه ریزی جهت کارهای متعدد برای حل مشکلات فراوان تلاش کرد.

صمدی بر ضرورت استفاده بیشتر از مباحث نظری علم اقتصاد در اوضاع کنونی اشاره کرد و گفت: مباحث تئوریک اقتصاد یکسان نیست و برای زمان ها و مکان های متفاوت نوشته شد، بنابراین باید به فراخور حال از آن ها بهره گیری کرد.

رییس دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره نشست علمی مسائل اقتصادی کلان کشور که هفته گذشته با حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه اصفهان برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این نشست معاونان، صاحب نظران و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان و مدیران دستگاه ها اجرایی مرتبط حضور داشتند و 6 محور اصلی حوزه اقتصاد شامل "راهکارهای کاهش کسری بودجه سال 1398 در دو محور درآمدی و هزینه، گزارشگری مالی دولت تحول در ایفای مسئولیت پاسخگویی، شفافیت اطلاعاتی و پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی، عملکرد بازار سرمایه، عملکرد خصوصی سازی و پرداخت تخصیص ها از طرف خزانه مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این نشست استادان دانشگاه اصفهان سعی کردند چالش های فرارو و عملکرد وزارتخانه را نقد و بررسی کنند و امیدواریم در آینده نتایج آن در عمل مشاهده شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها