کد خبر: 331953
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۵:۲۸:۰۰
| |

رئیس سازمان میراث فرهنگی:

میراث فرهنگی؛ تنها سازمانی که افزایش قیمت افسارگسیخته نداشت

رئیس سازمان میراث فرهنگی در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از عملکرد مالی این سازمان و چالشها، تاکید کرد: با این حجم از بناهای تاریخی که شامل یک‌ میلیون سایت و محوطه تاریخی، نزدیک به 34 هزار اثر ثبت‌ ملی شده بودجه کافی نداریم.

میراث فرهنگی؛ تنها سازمانی که افزایش قیمت افسارگسیخته نداشت
کد خبر: 331953
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۵:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی اصغر مونسان امروز یکشنبه با حضور در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد این سازمان در بخش اقتصادی اظهار کرد: در دوران تحریم و تلاطم‌های ارزی، میراث فرهنگی تنها سازمانی بود که افزایش قیمت افسارگسیخته نداشت در صورتی که به عنوان یک حوزه فرابخشی کمترین امکانات را در اختیار دارد اما با وجود تمام این مشکلات توانستیم گردشگری داخلی و خارجی را پویا کنیم.

مونسان به سند گردشگری در کشور اشاره و تصریح کرد: در این سند احکامی آورده شده که پس از تصویب در هیئت دولت اختیارات سازمان را افزایش می‌دهد و می تواند به عنوان یک قانون حمایتی خوب به سازمان کمک کند. در کنار آن تجهیزات وارداتی حوزه گردشگری از پرداخت مالیات معاف شد و روادیدها با همکاری وزارت خارجه در دولت پیگیری شد که عمان و چین اولین کشورهای این طرح بودند.

معاون رئیس جمهور با گلایه از مشکلات بودجه در این سازمان خاطر‌نشان کرد: با این حجم از بناهای تاریخی که شامل یک‌ میلیون سایت و محوطه تاریخی، نزدیک به 34 هزار اثر ثبت‌ شده ملی و 24 اثر ثبت جهانی است بودجه کافی نداریم؛ به جز مسئله نگهداری 150 میلیارد تومان برای مرمت 2 هزار پروژه اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در سال 97، شاهد ورود 7 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم که رشد بیش از 50 درصدی نسبت به سال 96 دارد.

وی در ادامه گفت: در این سال‌ها برای جذب گردشگر در کشورهای منطقه‌ تبلیغ کردیم؛ تراز تبادل گردشگر ما با ترکیه منفی بود اما این اختلاف بسیار کاهش یافته است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: این اتفاقات در حالی است که امریکا ایران‌هراسی را در جهان تبلیغ می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش بانک مرکزی، گردشگری سهم 3 درصدی در تولید ناخالص ملی داشته است، افزود: در حال حاضر بالغ بر 180 هزار میلیارد در این حوزه طرح در حال اجرا داریم.

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: بنا بر آمار وزارت کار 203 هزار شغل ایجاد کردیم؛ متناسب با بودجه نسبت به سایر وزارتخانه‌ها پیشرفت خوبی داشتیم. بوم‌گردی‌ها در ابتدای دولت حدود 400 واحد بود و اکنون بیش از 1400 واحد است. تعداد واگذاری‌ها در دوسال گذشته به اندازه کل سنوات پیش از آن بوده است.

وی گفت: در بحث تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌های مختلف اقدامات خوبی داشتیم تا موانع را در موضوعات میان‌بخشی برطرف کنیم.

مونسان تأکید کرد: در حوزه صنایع‌دستی نیز رشد خوبی داشتیم. برندینگ صنایع‌دستی را در رأس برنامه‌ها قرار دادیم و رقم 2 میلیارد دلار صادرات را هدف‌گذاری کردیم.

وی با یادآوری تشکیل ستاد تبلیغات فضای مجازی در سراسر کشور اضافه کرد: با این اتفاق با هزینه بسیار کم تبلیغات مؤثری در فضای مجازی داریم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: اقدامات بسیار خوبی در زمینه دیپلماسی فرهنگی انجام داده‌ایم؛ از جمله در سال 1397 برای نخستین بار آثاری از موزه لوور را در موزه ملی کشورمان به نمایش گذاشتیم و این نمایشگاه را با بازدید 15 هزار نفر در روز برگزار کردیم که پیام آن نمایش دادن امنیت کشور ایران بود، همینطور در هلند نمایشگاهی برگزار کردیم با روزانه 150هزار بازدید کننده که تمام هزینه را کشور مقصد پرداخت و این بزرگ‌ترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی ایران بود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها