کد خبر: 332002
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۹:۵۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از واکنش‌ها به اظهارات اخیر آیت‌الله محمد یزدی گزارش می‌دهد:

مباحث آخوندی در عرصه عمومی

مدرسان و علمای حوزه با بنیادهای فکری متفاوت و آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود یکی از افرادی بود که آیت‌الله یزدی نوک پیکان انتقادات را به سمت او نشانه رفته است، به شکل‌های مختلف نسبت به تازه‌ترین صحبت‌های آیت‌الله یزدی موضع گرفته‌اند.

مباحث آخوندی در عرصه عمومی
کد خبر: 332002
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۹:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری - اظهارات تند آیت‌الله شیخ محمد یزدی که اخیراً نسبت به آیت‌الله آملی لاریجانی، حسن روحانی و آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی مطرح شده با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است.

از مدرسان و علمای حوزه با بنیادهای فکری متفاوت تا شخص آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، که خود یکی از افرادی بود که آیت‌الله یزدی نوک پیکان انتقادات را به سمت او نشانه رفته است، به شکل‌های مختلف نسبت به این صحبت‌ها موضع گرفته‌اند.

اگرچه روابط‌عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای انتساب این صحبت‌ها به آیت‌الله یزدی را رد کرد اما صحبت‌های چهره‌هایی مانند آیت‌الله مقتدایی که عنوان کرده بود رئیس جامعه مدرسین در جلسات خصوصی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کرده، مهر تاییدی بر این مباحث بود. به طوری که تقریباً همه علما و مدرسین حوزه علمیه قم که در این‌باره اظهارنظر کردند و حتی آیت‌الله آملی لاریجانی با اطمینان و صراحت از طرح این مباحث سخن گفته و نسبت به آن موضع‌گیری کردند .

بیانیه تند علیه اظهارات تند

در یکی از صریح‌ترین و تندترین واکنش‌ها آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای با بیان این موضوع که تمایلی به پاسخگویی نداشته اما ادعاهای آیت‌الله یزدی او را وادار به پاسخگویی کرده نسبت به موارد مطرح شده اخیر و حتی برخی مباحث مطرح شده در جلسات خصوصی شفاف‌سازی انجام داده است.

رئیس سابق قوه‌قضاییه با اشاره به برخی ادعاها درباره طبری یکی از معاونان او در زمان ریاست در قوه‌قضاییه و صحبت‌هایی که درباره تلاش او برای وساطت و جلوگیری از برخورد با طبری مطرح می‌شود، می‌گوید که هیچ‌گاه از فرد متخلف و فاسدی دفاع نکرده و هیچ‌گاه هم اعلام نکرده در صورت برخورد به نجف عزیمت می‌کند .

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به تنشی که در جلسه خصوصی در شورای نگهبان رخ داده و گویا آیت‌الله یزدی در خصوص آن صحبت کرده، می‌نویسد: «از کسی که در جلسه شما حضور داشته نقل شده که جنابعالی برخوردتان در شورای نگهبان با بنده را هم مطرح کرده، گفته‌اید آنجا هم حق با شما بوده است و شما را مجبور کرده‌اند که از من عذرخواهی کنید. من بنا نداشتم راجع به وضعیت شما در شورای نگهبان چیزی در علن بگویم، اما سخنان شما مرا ملزم می‌کند. آقای یزدی به خدا سوگند در همین مورد هم خلاف می‌گویید. در شورای نگهبان، سخنان غیر دقیق، غیر مستدل و حتی نامربوط شما برای اعضاء روشن است. اگر سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند، حرمت پیرمردی شما را پاس می‌دارند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر فضاسازی رسانه‌ای علیه خود، عنوان می‌کند: «همه این فضاسازی‌ها نشان از آن دارد که یک پروژه بزرگتری در پس این القائات نهفته است و آن تخریب اینجانب و شاید هم تخریب‌های دیگر. مساله همین است.»

آیت‌الله آملی لاریجانی البته تلویحاً با هشدار و تهدید می‌افزاید: «بنده سینه‌ام خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‌هاست و ظاهراً امروز هم هزینه ایستادگی در رسیدگی به آنها را می‌پردازم.»

او در ادامه با اشاره به تخلفات در شهرداری و برخی دیگر ارگان‌ها تاکید می‌کند: «آیا کسانی که ماه‌ها برای دستگیری فردی که نه معاون بنده بوده و نه رئیس دفتر بنده، بلکه مدیر یکی از اجزاء حوزه ریاست تحت اشراف شخصیتی سالم، فاضل و شریف چون آقای خلفی بوده، فضاسازی کرده‌اند، آیا همین کار را برای آقای شریفی قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و... کرده‌اند و فساد آنها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده‌اند؟! وا اسفا از این ظلم و بی عدالتی و بی مروتی.»

اما واکنش بی‌پرده آیت‌الله آملی لاریجانی تنها موضع‌‌گیری به اظهارات آیت‌الله محمد یزدی نبود.

نسخه جامعه مدرسین برای مرجعیت بدعت است

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره اظهارات آیت‌الله یزدی با اشاره به نامه تند او به آیت‌الله شبیری زنجانی تاکید می‌کند که شاید این نوع برخوردها در آینده نیز تکرار شده و از سوی آقای یزدی ادامه داشته باشد.

او که در میان صحبت‌های آیت‌الله یزدی به موضوع مرجعیت توجه دارد عنوان می‌کند: « اینکه ایشان برای تعیین مرجعیت، تنها نسخه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را الزامی می‌داند، در نوع خود بدعتی بیش نیست . انتخاب یک مرجع به عنوان کارشناس در مسائل دینی و فقهی از گذشته تاکنون روشی داشته که در حوزه‌ها اعمال می‌شده است. روزی که آیات عظام بروجردی، خویی، خوانساری و دیگر مراجع معین شدند، نسخه‌ای از جامعه مدرسین در کار نبود.»

فصل این جور ادبیات و سخن گفتن‌ها تمام شده است

مرتضی جوادی آملی با تاکید بر این موضوع که اینگونه صحبت‌ها جز ایجاد تنش برای نظام و حوزه و روحانیت چیز دیگری نخواهد داشت، می‌گوید: «زمانی فردی در جایگاهی علمی قرار دارد و سخنانش می‌تواند سازنده و نقش‌آفرین باشد که در این صورت فرد اظهارنظر می‌کند؛ اما برخی صحبت‌ها صرفا جنبه سیاسی دارد و نه تنها در جهت سازندگی نظام و کشور نیست بلکه مفید هم نیست .»

این مدرس حوزه علمیه قم می‌افزاید: «به نظر نمی‌رسد که پرداختن به این جور صحبت‌ها برای جامعه مفید باشد. ایشان به هرحال در شرایطی هستند و اظهارنظرهایی هم دارند اما به نظر می‌رسد که فصل این جور ادبیات و سخن گفتن‌ها تمام شده و باید در جهت اصلاح ساختار حرف زد و ادبیات هم باید با این فضا سازگار باشد.»

آیت‌الله یزدی خود صلاح دیده‌اند برخی موارد را مطرح کنند

آیت‌الله مرتضی مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم درباره انتقاد آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین از آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه توضیح می‌دهد: «در مردادماه جلسات جامعه مدرسین تعطیل است. ما از یک هفته قبل از مرداد اصلا جلسه نداشتیم. آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند . اگر با من مشورت می‌شد می‌گفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند.»

مقتدایی در ادامه می‌گوید: «به نظرم شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.»

با طرح این مباحث شائبه رقابت میان آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی ایجاد می‌شود

علی مطهری، نماینده تهران هم درباره این اظهارات و تاثیر آنها در جامعه گفت: «مطرح شدن این حرف‌ها از سوی روحانیون و مقامات عالی کشور خوب نیست.»

او با تاکید بر اینکه بهتر است روحانیون انتقادات‌شان را خصوصی مطرح کنند، می‌گوید: «مطرح شدن این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای بر روحیه مردم اثر می‌گذارد و شائبه رقابت بین آنها- آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی- را ایجاد می‌کند .»

تا‌کنون فکر می‌کردیم آقایان از میزان محبوبیت خود بی‌خبرند

محمدرضا زائری، روحانی اصلاح‌طلب و مدرس حوزه علمیه هم که یکی از اولین چهره‌هایی بود که این مسئله واکنش نشان داد، در صفحه اینستاگرام خود درباره آن نوشت: « تاکنون فکر می‌کردیم آقایان از جامعه بی‌خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الان معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز آگاه نیستند! »

زائری در ادامه با اشاره به صحبت‌های آیت‌الله یزدی درباره مرجعیت علوی بروجردی تاکید می‌کند: «در طول قرن‌ها کجا مرجع تقلید مردم با دستور و فرمایش تعیین شده؟ در طول قرن‌ها کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟»

این مدرس حوزه علمیه در ادامه می‌‌افزاید: «اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم ندارید، اگر ذوق و ظرافت زیبا حرف زدن ندارید، اگر حوصله و طاقت زحمت کشیدن و تلاش کردن و عرق ریختن برای جلب دل‌های مردم را ندارید، صادقانه و صریح به ناتوانی خود اعتراف کنید و زبان به کام بگیرید!»

بعضی افراد افراطی به نام انقلابی‌گری می‌خواهند از رهبری جلوتر حرکت کنند

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اظهارات تند و تیز تازگی ندارد و در گذشته نیز از سوی افراد مختلف مطرح شده، عنوان می‌کند: «عکس‌العمل مردم خلاف آن را نشان داده است. مردم در رأی خود در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نشان دادند که این نوع ادبیات و فرهنگ تند و تیز افراطی‌گری را نمی‌پسندند .»

او در ادامه با اشاره به حمایت رهبری در زمان حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از او در برابر تندروی‌ها افزود: «متأسفانه بعضی از این افراد تندرو و افراطی به نام انقلابی‌گری حتی فرمایشات مقام معظم رهبری را نادیده می‌گیرند و می‌خواهند که جلوتر از ایشان حرکت کنند.»

نباید مقابل کسی که گفت من مرجع هستم بایستیم

آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تأکید بر اینکه نباید مسائل موجود میان روحانیت در ملاعام مطرح شود، گفت: « ایشان دبیر جامعه مدرسین است؛ من هم عضو جامعه مدرسین هستم و دیگران هم بوده‌اند. ولی اگر چیزی هم بوده در داخل خود ما بوده است. هرچه ما بر ملا کنیم به ضرر انقلاب و خودمان است. »

این عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه نباید مقابل کسی که گفت من مرجع هستم بایستیم، می‌گوید: «در زمان امام اگر کسی مرجع بود هم مرجعیتش را اعلام نمی‌کردند. اما بعد از ارتحال امام این مسأله در جامعه مدرسین مطرح شد و اعلام کردند که هفت نفر صلاحیت مرجعیت دارند. ولی ما چنین قانونی در اسلام نداریم. این قانون در داخل جامعه مدرسین بود. حالا هم وظیفه ما این نیست که اگر کسی گفت من مرجع هستم او را طرد کنیم.»

مگر کسی که می‌خواهد مرجع شود باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد؟!

آیت‌الله سید جعفر کریمی، رئیس شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به روش آیت‌الله یزدی می‌گوید: « آقای یزدی حرف خودش را می‌زند؛ هر روز با یک نفر در می‌افتد. تا دیروز با هاشمی رفسنجانی و امروز صادق لاریجانی است؛ و فردا با چه کسی در می‌افتد را نمی‌دانم؟! »

او در ادامه درباره سخنان آیت‌الله یزدی نسبت به آیت‌الله آملی لاریجانی هم عنوان می‌کند: «نظر من در مورد حرف‌های آقای یزدی این است که هیچ اساس، پایه و مدرک ندارد؛ برای کوچک کردن دیگران و مطرح کردن خودش صحبت می‌کند.»

آیت‌الله کریمی درباره صحبت‌های منتسب به آیت‌الله یزدی خطاب به آیت‌الله علوی بروجردی، هم تاکید می‌کند: «مگر کسی که می‌خواهد مرجع شود باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد؟! از آقای یزدی اجازه بگیرد؟! مگر دیگران از آقای یزدی و جامعه مدرسین اجازه گرفته‌اند؟! او چه کاره است که تابلو پایین بیاورد؟»

با منتشرکننده مطلب برخورد کنید!

با وجود موضع‌گیری‌های مختلف درباره اظهارات منتسب به آیت‌الله محمد یزدی موضوع دیگری که مورد توجه برخی قرار گرفته، انتشار و جنجالی شدن این مطالب است.

اولین‌بار فرید مدرسی، روزنامه‌نگار حوزه‌های علمیه و روحانیون شیعه این مطلب را به به نقل از ارگان اساتید و نخبگان بسیجی حوزه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

روزنامه خراسان در مطلبی با انتقاد از انتشار مطالبی از این دست در رسانه‌ها تاکید کرده که باید با افرادی که مباحث مطرح شده جلسات خصوصی را در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌کنند، برخورد شود. برهمین اساس بعد از ایجاد حواشی متعدد مدرسی بار دیگر با ارائه توضیحاتی درباره مسیری که برای انتشار مباحث منتسب به آیت‌الله یزدی سپری شده ، می‌نویسد: «این متن را جناب آقای محمدحسن نبوی [معاون کنونی فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه] با همفکری دوستانشان سانسور، اصلاح و منتشر کردند.»

او در ادامه با تاکید براینکه در متن اصلی صحبت‌های آیت‌الله یزدی نام برخی افراد دیگر را که تمایل نداشتند، حذف و نکاتی چالش‌برانگیز درباره روال حوزه و مرجعیت را سانسور کردند، می‌افزاید: «سپس متن را در کانال ارگانی خود انتشار دادند و شخص آقای نبوی و دوستان بسیج اساتید ناشر آن شدند که همان شب در گروه‌های طلاب و فضلای حوزه مورد بحث و بررسی و نقد قرار گرفت که فردا صبح منتشرش کردم.»

او در ادامه اشاره می‌کند: «قطعاً مرکز بسیج اساتید حوزه به پیامد انتشار این مطلب فکر کرده بودند و شاید به دنبال اتکایی می‌گذشتند تا با آن سیاست‌های خود را پیش ببرند که آن می‌تواند تضعیف و حمله به آقایان روحانی و لاریجانی و علوی بروجردی باشد؛ حمله‌ای سه‌گانه در سه جبهه.»

مدرسی در ادامه توضیح می‌دهد: «این دوستان که دارای مشاغل حوزوی هستند، می‌خواستند سخن آقای یزدی منتشر شود تا از پروژه خود در حوزه رونمایی کنند تا اجرایی شود و در کانال‌های خبری منتسب به خود موج ایجاد کنند. البته شروع با آنان بود اما نمی‌دانستند یا اهمیت نمی‌دادند که مشخص نیست پایان را هم بتوانند برعهده گیرند. البته این پروژه به صورت زگزاگی مدت مدیدی است در قم راهبری شده است؛ اوج می‌گیرد و فرو می‌افتد و دوباره ادامه می‌یابد. اتفاقات مکرری درحال رخ دادن است که ضرورت نمی‌بینم اینجا بیان کنم.»

آن‌طور که این روزنامه‌نگار نوشته و با توجه به موجی که واکنش‌ها به صحبت‌های آیت‌الله یزدی ایجاد کرده، باید دید آیا این جدال آخوندی ادامه‌دار خواهد بود یا اینکه پرونده این اختلافات که به عرصه عمومی کشیده شده، بسته خواهد شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها