ارسال طرح افزایش ظرفیت پزشکی به صحن علنی مجلس

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از مطرح شدن فوریت طرح دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در هفته آینده خبر داد.

ارسال طرح افزایش ظرفیت پزشکی به صحن علنی مجلس
کد خبر: 332063
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۰۹:۵۲:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ محمد حسین فرهنگی افزود: فوریت طرح 2 برابر شدن افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در کنکور 98 یکشنبه آینده در جلسه علنی مجلس مطرح می شود.

وی افزود: در صورتی که فوریت این طرح رای بیاورد برای بررسی به کمیسیون های مربوطه بهداشت و آموزش ارائه می شود.

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره این طرح گفت: دلیل امضای طرح افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی خالی ماندن ظرفیت ها از یک سو و نیاز کشور از سوی دیگر است.

86 نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را امضا کرده اند که ظرفیت پزشکی از سال جاری و بعد از آن به 2 برابر افزایش یابد.

در طرحی که نمایندگان مجلس آن را امضا کرده اند، آمده است: «طبق گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانه پزشک در ایران به 1.6 پزشک به ازای هر 1000 نفر جمعیت برآورد شده است، این در حالی است که این شاخص در کشور قطر 7.8 و در کشور یونان 6.2 و در کشور یمن 5 و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت مابین 3 تا 5 پزشک و این شاخص در بسیاری از کشورهای دنیا عموما بیش از 2 است.

بدون کمترین تردید ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته های علوم پزشکی مهمترین عامل در تعیین نرخ سرانه پزشک در دراز مدت است و مقایسه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و علوم پزشکی در ایران با اکثر کشورهای دنیا حاکی از پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی است.

مضافا اینکه با توجه به افزایش جمعیت کشور به بیش از 2 برابر و به تبع آن افزایش تعداد داوطلبان کنکور سراسری در گروه تجربی (افزایش تعداد داوطلبان از 248 هزار و 41 داوطلب در سال 1365 به 570 هزار و 103 نفر داوطلب در سال 1397) و به ویژه افزایش نیاز مردم به خدمات فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی به ویژه در شهرهای مناطق محروم و روستاهای کشور، متاسفانه کاهش شانس قبولی مثلا در رشته پزشکی از 3 درصد در سال 13367 به 0.68 درصد در سال 1382 تنزل داشته است.

این در حالی است که تعداد دانشگاه های علوم پزشکی در 40 سال گذشته به 10 برابر افزایش یافته است ولی پذیرش دانشجو با این نسبت همخوانی ندارد.»

در نهایت این نمایندگان درخواست خود را در ماده واحده ای اعلام کرده اند که «سازمان سنجش آموزش کشور موظف است ظرفیت پذیرش مربوطه به رشته های علوم پزشکی برای سال تحصیلی 99-1398 و به بعد را به میزان 2 برابر افزایش دهد و نسبت به انتقال دانشجویان رشته های علوم پزشکی واجد شرایط به داخل کشور اقدام کند.»

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها