سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد:

خبر واگذاری چابهار مغرضانه و زرد است/ توقیف مجدد نفتکش آدریان تهدید کشتیرانی‌آزاد است/گام سوم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تحریم محمد جواد ظریف بی مبنا و یک بدعت در عرصه بین المللی است گفت: مقامات عالی کشور، رسانه ها و مردم با حمایت از وزیر امور خارجه نشان دادند که ایران یک کل واحد است و فرقی میان اجزایش نیست.

خبر واگذاری چابهار مغرضانه و زرد است/ توقیف مجدد نفتکش آدریان تهدید کشتیرانی‌آزاد است/گام سوم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است
کد خبر: 332128
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «سیدعباس موسوی» پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر و سالروز ورود آزادگان به کشور افزود: امروز سالگرد کودتای 28 مرداد است که از آن روز، اقدامات خصمانه علیه ایران ادامه دارد که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است و تنها چیزی که به وجود داشته، مقاومت مردمی است.


وی ضمن قدردانی از حمایت‌های مردمی پس از تحریم ظریف اظهار داشت: این تحریم، یک تحریم بی‌مبنا و بدعت در عرصه بین‌المللی است. از همه مقامات عالی کشور، رسانه‌ها، مردم و دیگرانی که در این مقطع نشان دادند ایران یک کل واحد است و فرقی میان اجزایش نیست و همه از فرمانده دیپلماسی حمایت می‌کنند تشکر می‌کنم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفرها و رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر تصریح کرد: آقای ظریف سفرهای مختلفی داشته و خواهند داشت. وی قبلا به قطر سفر کردند. امروز در فنلاند هستند و به کشورهای اسکاندیناوی نیز سفر خواهند داشت. دیروز هم کویت بودند. هفته آینده نیز سفرهای آسیایی را خواهند داشت. علاوه بر این سفرهایی هم به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین آفریقا خواهیم داشت.


موسوی ادامه داد: در سطح رئیس‌جمهوری هم برنامه‌هایی در رابطه با کشورهای همسایه و شمالی خواهیم داشت که بعدا اطلاع‌رسانی خواهد شد.


وی درباره طرح فنلاند برای کاهش تنش در خلیج فارس خاطرنشان کرد: بعد از تحولات منطقه‌ای، ضمن آنکه خواستار افزایش تنش در منطقه نبوده و نیستیم، اقداماتی را هم ما و هم سایر کشورهای دیگر شروع کردیم. کشورهای مختلفی در قالب‌های مختلف و با اهداف مختلف سعی کردند به کاهش تنش در منطقه کمک کنند. ایران همچون همیشه خواستار تنش نبوده و دنبال آرامش و ثبات در منطقه حساس بوده است، قبول کرده صحبت‌ها را بشنود.


رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود:طرح فنلاند طرح جدیدی نیست بلکه مساعی است که کشورها انجام می‌دهند و ایران نیز از این تحرکات دپیلماتیک استقبال کرده است. البته اقدامات خطرناکی هم وجود دارد که نسبت به آنها هشدار داده و دهیم و می‌گوییم برخی کشورها به دنبال ائتلاف‌سازی‌هایی که موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه استراتژیک خاورمیانه می‌شود، نروند.


موسوی درباره سفر مکرون به تهران هم ابراز داشت: بعد از اتفاقاتی که رخ داده است، کشورهای مختلف ابتکارات مختلفی را شروع کردند که از جمله آنها از سوی مکرون بوده است که تلاش کردند هم تنش‌ها کاهش یابد و هم اقداماتی که در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپایی‌ها به ویژه فرانسوی‌ها باشد. ایران از این اقدامات استقبال کرده است. چند دور گفت‌ وگوهای تلفنی انجام شد. چند دور نمایندگان ویژه به کشورهای همدیگر سفر کردند. مکتوباتی نیز رد و بدل شد.


وی با بیان اینکه طرف مقابل به دنبال اقناع تهران و انجام اقدامات موثر در اجرای برجام است که ایران به مسیر قبلی بازگردد، عنوان کرد: احتمال دارد آقای ظریف سفر کوتاه به پاریس داشته باشند که در صورت نهایی شدن، اطلاع می‌دهیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که وزیر امور خارجه هم به چین و هم ژاپن سفر می‌کنند، گفت: ایشان در ادامه گفت‌ وگوهای قبلی رایزنی‌هایی انجام خواهند داد و علاوه بر مناسبات دوجانبه، مسائل روز و تنش‌های منطقه از جمله مباحث این مذاکرات خواهد بود.


خبر واگذاری چابهار مغرضانه و زرد است

موسوی درباره شایعه اجاره دادن چابهار به روسیه بیان کرد: پرداختن به این موضوعات زرد را تعجب می‌کنم. ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی خود احترام می‌گذارد. در چارچوب همکاری‌های دوجانبه مانند مانور نظامی، طبیعی است از امکانات و تسهیلات همدیگر استفاده کنیم. این خبر مغرضانه است.

توقیف مجدد نفتکش آدریان تهدید کشتیرانی‌آزاد است/ هشدارهای لازم به مقامات‌آمریکا داده شده است

وی درباره رفع توقیف کشتی حامل نفت ایران هم گفت: اقدام دولت انگلیس و دولت جبل الطارق درباره توقیف گریس1 غیرقانونی بود و اعلام کردیم که این اقدام راهزنی دریایی است و هیچ قانون بین‌المللی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. ایران از طریق مجاری حقوقی و دیپلماتیک اقداماتی انجام داد که به ثمر نشست و کشتی در حال طی مسیر خود است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درخواست آمریکا برای تداوم توقیف غیرقانونی است. با وجود آن اقدام نادرست از سوی جبل الطارق، رد درخواست آمریکا هم از سوی جبل الطارق و هم بزریل نشان می‌دهد حنای‌آمریکا دیگر رنگی ندارد و قلدری در دنیای امروز دیگر جایی ندارد. امیدواریم کشورها قانونمدارانه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا پاسخ داده و آنها را نپذیرند چرا که تحریم‌ها هیچ مبنایی ندارد.


موسوی درباره احتمال توقیف مجدد نفتکش حامل نفت ایران اظهار داشت: اگر این اقدام انجام شود یا حتی بیان شود، این مسئله یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد است. ایران از طریق مجاری رسمی که داشته و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چراکه با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.

مذاکرات درباره افغانستان باید با حضور و محوریت دولت این کشور باشد

وی درباره مذاکرات آمریکا و طالبان تصریح کرد: ایران همیشه از برقراری صلح و ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کند. ایران از گفت‌وگوهای بین افغانی حمایت می‌کند ولی معتقد است این گفت‌وگوها باید با حضور دولت افغانستان باشد و مذاکرات مستقل باید با اطلاع دولت کابل یا حضور آنها باشد. امیدواریم کشورهای ثالث و فرامنطقه‌ای که تجربه نشان داده به دنبال آرامش و امنیت در منطقه به ویژه افغانستان نیستند، به این مسئله توجه داشته باشند.

گام سوم متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: مذاکرات بدون اطلاع دولت افغانستان نه تنها موجب ثبات نخواهد شد بلکه موجب گسترش بیش از پیش ناامنی و بی‌ثباتی می‌شود.


موسوی درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته ای هم گفت: تا این لحظه رایزنی‌ها درخصوص اجرای تعهدات اروپایی‌ها به نتیجه نرسیده است. البته تلاش‌ها در حال انجام است. مکرون در حال تلاش‌هایی است. ما منتظر آن هستیم در مدت باقیمانده تلاش‌های دیپلماتیک به چه نتیجه‌ای می‌رسد و پس از آن، شورای عالی نظارت بر برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد چه اقدامی انجام دهیم. گام سوم نیز متناسب با اقدامات طرف مقابل در حال طراحی است.


وی درباره وضعیت بحرین ابراز داشت: ایران از همه ابزارهای دیپلماتیک و در چارچوب وظایف خود، از همه کشورهای آزادیخواه و مظلوم دفاع می‌کند. موضوع بحرین بدون دخالت در امور داخلی آن ، از دغدغه‌های دولت و ملت ایران بوده است. امیدواریم این اقداماتی که هم ما شروع کردیم و همه کشورهای دیگر حساسیت دارند، این رایزنی‌ها با استقبال بحرین روبه‌رو شود تا حقوق ملت این کشور رعایت شود.

ایران بنایی ندارد درباره افغانستان باآمریکا گفت و گو کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره خبر رویترز مبنی بر رد و بدل شدن پیام میان ایران و آمریکا در موضوع افغانستان بیان کرد: خبر را داده‌ایم ولی اینکه پیامی رد و بدل شده باشد، بی‌اطلاعم و به نظرم بعید است. در موضوع افغانستان، ‌دولت این کشور محور کار است و ایران بنایی برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در این رابطه ندارد.
موسوی درباره وضعیت کشتی توقیف شده انگلیسی هم گفت:‌ از اول گفتیم ارتباطی میان کشتی توقیف شده انگلیسی با کشتی گریس1 وجود ندارد. برای آزادی کشتی متخلف انگلیسی باید صبر کرد حکم دادگاه درباره تخلفات آنها که سه تخلف داشتند، صادر شود. امیدواریم رسیدگی‌ها هرچه زودتر انجام شود و حکم صادر شود.

توافقات خوبی درباره یمن صورت گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره برگزاری نشست سه جانبه ایران، هیات انصارالله و چهار کشور اروپایی در تهران عنوان کرد: ایران از یکی دو سال قبل در راستای راه حل سیاسی حل بحران در یمن، اقدامات دیپلماتیکی را شروع کرد و طرح‌هایی را ارائه کرد که یکی از این طرح‌ها مبنی بر گفت‌وگوهای انصارالله و چهار کشور اروپایی مورد موافقت قرار گرفت و پنج دور از این گفت‌وگوها انجام شد.


موسوی با بیان اینکه از فرصت حضور هیات انصارالله در تهران، بهره‌برداری شد و هم مذاکرات دوجانبه‌ای خوبی انجام شد و هم گفت‌وگوهای سه‌جانبه‌ای برای دستیابی به راه حل سیاسی انجام شد، گفت: گفت‌وگوهای خوب، صریح، ثمربخش و مفیدی در تهران انجام شد. توافقات خوبی صورت گرفت. اعلام آمادگی‌های خوبی مطرح شد تا به راهکارهایی برای حل بحران دست یابیم.


وی اضافه کرد: امیدواریم طرف متجاور نیز به راهکار سیاسی باور داشته باشد و بدانند بحران یمن بعد از پنج سال راهکار نظامی ندارد و چیزی جز تخریب زیرساخت و قتل زنان و کودکان و ناامنی عاید دیگری ندارد و باور داشته باشند که 50 سال هم بجنگند به پیروزی نخواهند رسید.


این دیپلمات کشورمان درباره سفر ظریف به کویت اظهار داشت: ایشان قبلا پیشتر به قطر، عمان و حتی عراق سفر کرده بودند. در این سفرها، طرح مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و هم طرح امضای پیمان عدم تعرض مطرح شده بود. این پیشنهاد می‌تواند هم به صورت جداگانه با این کشورها اجرا شود و هم می‌تواند به صورت کلی و دسته‌جمعی باشد. ایران اعلام کرده برای رفع یک تهدید واهی و اینکه جلوی یک تهدید نامشروع را بگیرد، حاضر است این اطمینان را بدهد که ایران هیچ گاه خواستار ناامنی در این کشورها نیست.

سفیر یمن در ایران معرفی شد

موسوی ادامه داد: این پیشنهادات در سطوح مختلف در برخی از کشورها مطرح شده است. واکنش‌هایی داشته است. سینگنال‌هایی نیز دریافت شده ، ولی اینکه با کشور خاصی کار را شروع کنیم، چنین کاری فعلا شروع نشده است.


وی درباره معرفی سفیر یمن در تهران و احتمال معرفی سفیر جدید ایران در یمن تصریح کرد: سفیرشان معرفی شده است. ایران در یمن قبلا سفیر داشته و روابط‌مان نیز در حد سفیر است ولی به دلیل مشکلات به وجود آمده و تعرضات به سفارتخانه ایران، مراودات با مشکلاتی روبه‌رو شده بود که در حال رفع آنها هستیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اعلام وصول 10 طرح ضد آمریکایی در جلسه علنی دیروز مجلس هم گفت‌:‌ از این طرح خبر ندارم ولی مطالبات ما از آمریکایی‌ها بسیار زیاد است. از 28 مرداد به این‌سو، اقدامات خصمانه از سوی آمریکا کم ندیده‌ایم و خسارات زیادی به ما وارد شده است. امیدواریم از طریق پیگیری‌های حقوقی بتوانیم به حقوق‌مان دست یابیم.


موسوی درباره پیشنهاد مکرون از روحانی برای حضور در اجلاس G7 ابراز داشت: در رایزنی‌ها و گفت‌وگوها، طیف مختلفی از مسائل مطرح می‌شود. من از این مسئله اطلاعی ندارم ولی بعید است ایران کار نمایشی انجام دهد که نتیجه‌ای نداشته باشد. با این وجود، اگر ایران نیاز به اقدامی که در راستای منافعش باشد، حتما آن را انجام خواهد داد.


ادامه دارد...

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها