اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور مطرح کرد:

افزایش موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور اتفاقی مثبت است/ لزوم تسریع تخلیه کالاهای اساسی دپو شده در بنادر کشور

جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیش از ظهر امروز به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

افزایش موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور اتفاقی مثبت است/ لزوم تسریع تخلیه کالاهای اساسی دپو شده در بنادر کشور
کد خبر: 332190
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۸ ۱۴:۵۰:۲۲

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به تدوین راهبردهای اصلی اقتصاد کشور و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در این راهبردها که برای مقابله با راهبرد فشار حداکثری آمریکا تدوین و ابلاغ شده، بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان داخلی و گره گشایی از هر گونه موانع پیش روی رونق تولید و بهبود کسب و کار، دانش بنیان شدن اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد تاکید شده است.

اهم اظهارات جهانگیری را در ادامه می‌خوانید:

* دولت مصمم است این راهبردها را به صورت دقیق اجرایی کند و دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز باید با تمرکز جدی بر سرفصل‌های تدوین شده، بسترهای لازم را برای اجرای این راهبردها فراهم نماید. ضمن آنکه همه دستگاه‌ها باید برای مقابله با سیاست فشار حداکثری آمریکا بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند.

* در شرایط خطیر فعلی کشور باید مقررات دست و پاگیر که مانع فعالیت بخش خصوصی و رونق تولید داخلی است حذف شوند که در این زمینه هم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و هم شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه از اختیارات کافی برای این منظور برخوردارند و می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند.

* افزایش موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور اتفاقی مثبت است اما از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که ماندگاری کالا در بنادر به مدت طولانی موجب آسیب دیدن برخی اقلام شود که این موضوع باید با دقت مدیریت شود.

* با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور، باید واردات کالاهای اساسی مطابق با مصوبات و در سقف تعیین شده انجام شود چرا که واردات بیش از سقف تعیین شده هم نیاز به منابع ارزی بیشتر دارد و هم موجب ماندگاری کالا در بنادر و انبارها می شود.

* (تاکید بر اینکه باید روند تخلیه کالاهایی که در انبار بنادر دپو شده اند) اگر صاحبان کالا و واردکنندگان تمایلی به تخلیه کالای خود از بنادر ندارند باید با استفاده از روش ها و ساز و کارهای لازم، شرایطی فراهم شود تا زمان ماندگاری کالاها در انبار بنادر کاهش پیدا کند.

*(با اشاره به زمانبر بودن فرایند صدور مجوز تخلیه کالا از بنادر توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر لزوم مدیریت یکپارچه در این زمینه): نباید به دلیل اینکه چند دستگاه متولی صدور مجوز هستند، باعث کندی در امر تخلیه کالا شود. باید این موضوع به نحوی مدیریت شود تا فرآیند صدور مجوز، به عاملی برای افزایش ماندگاری کالا در بنادر تبدیل نشود.

* وزرا و اعضای دولت که بعنوان جانشین رییس ستاد و معین در استان های مختلف کشور هستند باید از طریق سازوکاری مشخص با دبیرخانه ارتباط داشته باشند تا مطالب و تصمیمات در سفرهای استانی این افراد ثبت و ضبط شده و امکان پیگیری آن از طریق دبیرخانه ستاد وجود داشته باشد و دبیرخانه ستاد باید از تصمیمات ستاد های استانی اقتصاد مقاومتی پشتیبانی لازم را بنماید.

* ماندگاری ذخایر راهبردی در انبارها امری طبیعی است چرا که این کالاها قرار است برای زمان کسری کالا در کشور مورد استفاده قرار گیرد بنابراین رسوب و ماندگاری ذخایر راهبردی در انبارهای کشور موضوعی نگران کننده نیست. اما موضوع نگران کننده این است که کالاهای اساسی در بنادر کشور دپو شود که باید هرچه سریعتر این کالاها به انبارهای مختلف در داخل کشور منتقل شوند.

*(با بیان اینکه تأخیر تخلیه کالاها از بنادر کشور ناشی از کمبود در ناوگان حمل و نقل کشور نیست): ناوگان حمل و نقل کشور از ظرفیت مناسبی برخوردار است و اگر کندی و تأخیری در ترخیص کالا و توزیع صورت می گیرد، معمولا به دلیل عدم اراده صاحبان کالا برای تخلیه بار از انبار بنادر است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها