ظریف با ایرانیان مقیم سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد + ویدئو

وزیر امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از ورود به استکهلم، با حضور در جمع گروهی از ایرانیان مقیم سوئد، با آنها به گفت‌و‌شنود صمیمی در خصوص موضوعات مختلف پرداخت.

ظریف با ایرانیان مقیم سوئد دیدار و گفت‌وگو کرد + ویدئو
کد خبر: 332419
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد ظریف شب گذشته و بلافاصله بعد از ورود به استکهلم، با حضور در جمع گروهی از ایرانیان مقیم سوئد، با آنها به گفت و شنود صمیمی در خصوص موضوعات مختلف پرداخت.

محمدجواد ظریف در جمع ایرانی‌های مقیم سوئد گفت: خوشحال هستم که در شب مبارک عید غدیر در خدمت شما عزیزان ایرانی که افتخارمان حب العلی عباده است و محبت علی در دل همه ما موج می زند و امشب را عیدالله الاکبر می دانیم، حضور دارم.

وی ادامه داد: امیدوارم به برکت امروز مردم ما شاهد توفیق بیشتر و عزت و سربلندی افزون تر باشند. ما مدیون این مردم هستیم. همه ما مدیون کسانی هستیم که برای ما عزت و سربلندی آوردند.

او تاکید کرد: منظور من فقط آنهایی نیست که در جبهه جنگیدند که آنها سرآمد هستند؛ منظور من همه ایرانی‌هایی هستند که با فشار کنار آمدند و سرخم نکردند. اذیت شدند و انتقاد کردند که حقشان بود اما سر خم نکردند.

وزیر امور خارجه گفت: ایرانی‌ها ایستادند و هنوز هم ایستاده اند. اگر ما در دنیا می توانیم به ایرانی بودن افتخار کنیم و سرمان را بالا نگه می داریم و کسی نمی تواند به ما زور بگوید و با مردم ما سخیف سخت بگوید و نمی تواند ادعا کند که اگر یک هفته از آنها حمایت نکنم به زبان دیگری سخن خواهند گفت بخاطر مردم بزرگ ما است که توانیستند برای همه شرف بیاورند و ما وامدار همه آنها هستیم.

او ادامه داد: مردمی که در داخل ایران با تحمل سختی‌ها مردانه ایستادند و مردمی که در خارج از کشور با فرهنگشان، صداقتشان و توانمندی و دانش و کارآفرینی سفیران خوبی برای ایران و ایرانی بودند.

او افزود: همه اینها سروران ما هستند و ولی نعمتان ما هستند. مرحوم امام می فرمود مردم ولی نعمت ما هستند و رهبر انقلاب بارها فرمودند که رای مردم حق الناس است.

ظریف گفت: یعنی این مردم ما هستند که ما را سرپا نگه داشتند و به ما دستور می دهند. ما خادم مردم هستیم و هیچ وقت نباید این مرضوع را فراموش کنیم. در زمان مسئولیت زمان و دوران گذرا است و دوران صدارت و وزارت گذرا است؛ این دوران‌ها براساس قانون الهی در چرخش است و دلیلش هم مشخص است.

او افزود: برای اینکه خداوند بتواند ما را امتحان کند که چقدر در شعار خدمتمان پایمردی داریم و چقدر راستگو هستیم. باید باور کنیم باید و بپذیریم که اگر مردم نبودند ما نبودیم؛ اگر مردم مقاومت نمی کردند نمی‌توانستیم با اتکا به دیگران کشور را اداره کنیم.

او ادامه داد: روی پای خود ایستادن سخت است؛ راحت تر است شما ادعا کنید که می‌توانید امنیت را از خارج خریداری کنید و فکر کنید پیشرفت را می توانید مثل عذا وارد کنید و عزت را هم مثل نان بخرید. تصور خوبی است اما واقعیت ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این تصور البته با دست دادن آقای کری با شخص دیگری فرو می ریزد و با توافق آمریکا با کشور دیگر فرو میریزد و با اعلامیه ترامپ متبلور شده و فردا متحدین را کنار گذاشت فرو می‌ریزد.

او افزود: ما نمی‌خواهیم هیچوقت امنیت ما با جمله ترامپ فروبریزد. نمی‌خواهیم پیشرفتمان با موضع پمپئو یا جانسون فرو بریزد. می خواهیم بتوانیم امنیت را خودمان داشته باشیم و پیشرفتمان از ایرانی ها نشات بگیرد. البته می خواهیم با دیگران همکاری و تعامل کنیم.

او ادامه داد: نه تنها می خواهیم؛ بلکه اثبات کردیم با کشوری که 30 سال با ما سر ناسازگاری داشتند مذاکره کنیم

و ثابت کردیم در کنار مقاومت توان مذاکره داریم و ثابت کردیم به توافق پایبند هستیم چرا که خداوند عهدشکنان را بدترین جانوران می داند.

او افزود: ما ثابت کردیم هم می توانیم مقاومت کنیم، هم مذاکره کنیم و بر عهدمان پایبند هستیم. نشان دادیم به‌خاطر این مردم و نه توانمندی چند نفر و پشتوانه مقاومت مردم می توانیم مقابل 6 قدرت گفت‌و‌گو کنیم و حقوقمان را بگیریم که ترامپ بگوید بدترین توافق تاریخ که البته من معتقد نیستم؛ توافق بد توافق تحمیل یک طرف به طرف دیگر است.

ظریف گفت: ما این افتخارات را از مردم داریم. چون این را از مردم داریم باید بپذیریم تمام لحظات عمر ما باید در خدمت مردم باشیم و نباید در پس مقاومت مردم پنهان شویم. نمی‌توانیم هراتفاقی افتاد بگوییم مردم می‌ایستند که اگر مردم می ایستند، ما چه کاره‌ایم. ما موظف هستیم برای مردم تلاش کنیم و از فشار ظالمانه روی آنها کم کنیم و تمامی مساعی خود را به کار ببریم که مردم زندگی بهتری داشته باشند و اگر کم کاری کردیم و نقصانی داشتیم شرمنده مردم هستیم. شرمنده هستیم که نتوانستیم آنطور که شایسته است عمل کنیم.

او افزود: اما فراموش نمی کنیم خدمت به مردم فروش عزتشان نیست؛ خدمت به مردم قربانی کردن شرف مردم نیست و تلاش برای حفظ عزتشان در عین تقویت توانمندی‌ها است. باید در این راه همه در کنار هم باشیم.

ظریف گفت: همه ما که دل در گرو مهر اهل بیت و ایران داریم باید عهد ببندیم که برای مردم تلاش کنیم. شما که خارج کشور هستید و ما که جیره خوار سفره انعام مردم هستیم باید تلاش کنیم خود را خادم مردم بنامیم. ما باید احساس کنیم بیشتر وامدار مردم هستیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها