بهروز عطایی، مربی تیم ملی والیبال جوانان ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

استفاده مدام از برخی بازیکنان باعث خستگی آنها می‌شود/ والیبال ایران به یک نگرش جدید نیاز دارد/ ثبات همیشه موفقیت به همراه دارد/ والیبال ایران یک مدیر کارآمد می‌خواهد

بهروز عطایی، که ماه گذشته توانست به همراه تیم ملی جوانان قهرمان جهان شود، اعتقاد دارد با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از تمام ظرفیت‌های والیبال ایران در رقابت‌های بین‌المللی استفاده کرد. او همچنین می‌گوید حضور مدیران کارآمد در فدراسیون والیبال، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای این رشته ورزشی است.

استفاده مدام از برخی بازیکنان باعث خستگی آنها می‌شود/ والیبال ایران به یک نگرش جدید نیاز دارد/ ثبات همیشه موفقیت به همراه دارد/ والیبال ایران یک مدیر کارآمد می‌خواهد
کد خبر: 332695
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ انتخابات فدراسیون والیبال، حضور تیم ملی در قهرمانی آسیا، انتخابی المپیک و قهرمانی جهان مهم‌ترین رویدادهای پیش روی والیبال ایران است. بعد از حذف تیم ملی از دور اول انتخابی المپیک، کولاکوویچ دوباره تیم ملی را به اردو برده تا تیم ملی را برای حضور در قهرمانی آسیا و بعد از آن انتخابی المپیک و قهرمانی جهان آماده کند. در این‌ بین اما یکی از نقدهایی که به فدراسیون والیبال و مربی تیم ملی وارد است، استفاده دائم از تعدادی بازیکن مشخص است که می‌تواند به ضرر تیم ملی باشد. حضور مداوم بازیکنان در اردو و رقابت‌های بین‌المللی باعث مصدومیت و خستگی آنها می‌شود و از طرف دیگر بازیکنان جوان نیز به دلیل دعوت نشدن به تیم ملی انگیزه خود را از دست می‌دهند. انتخابات فدراسیون والیبال و مشکلات پیش‌آمده در جریان ثبت‌نام نامزدها یکی دیگر از حواشی این روزهای والیبال ایران است. برخی وزارت ورزش و جوانان را متهم به سیاسی کاری در انتخابات فدراسیون والیبال می‌کنند. آنها اعتقاد دارند این وزارتخانه تلاش می‌کند شرایط را برای ورود یک کاندیدای خاص فراهم آورد. هرچند وزیر ورزش و جوانان این موضوع را تکذیب کرد و گفت اگر رسانه‌ها اجازه بدهند، به تعویق افتادن ثبت‌نام کاندیداهای فدراسیون والیبال مشکلی ندارد.

بهروز عطایی، که ماه گذشته توانست به همراه تیم ملی جوانان قهرمان جهان شود، اعتقاد دارد با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از تمام ظرفیت‌های والیبال ایران در رقابت‌های بین‌المللی استفاده کرد. او همچنین می‌گوید حضور مدیران کارآمد در فدراسیون والیبال، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای این رشته ورزشی است. عطایی روشن شدن تکلیف فدراسیون والیبال را ضروری می‌داند و امیدوار است خیلی زود این تکلیف مشخص شود.

بهروز عطایی، مربی تیم ملی والیبال جوانان، درباره دعوت بازیکنان جوان به تیم ملی از سوی کولاکوویچ به اعتمادآنلاین گفت: «استفاده از جوانان در تیم ملی والیبال موضوع مهمی است، اما باید بگویم که در رقابت‌هایی مثل قهرمانی آسیا، انتخابی المپیک یا قهرمانی جهان باید با بهترین بازیکنان خودمان شرکت کنیم. فدراسیون والیبال باید مسابقات مختلف بین‌المللی را طبقه‌بندی کند. بر اساس این طبقه‌بندی، کیفیت بازیکنانی که می‌توانند در این رقابت‌ها حاضر شوند مشخص می‌شود. در برخی رقابت‌ها می‌توانیم از تیم ملی امید استفاده کنیم. در بعضی رقابت‌ها می‌توانیم با تلفیقی از جوانان، امید و بزرگسالان شرکت کنیم و در مسابقات مهم هم ترکیب اصلی خودمان را باید راهی رقابت‌ها کنیم. فکر می‌کنم این اتفاق باید در والیبال ایران رخ دهد. کشورهایی مثل ایتالیا، روسیه و آمریکا این‌گونه به تیم‌های والیبال خود نگاه می‌کنند و ما هم در ایران باید تلاش کنیم به همین شیوه بازیکنان جوان‌مان را آماده بازی‌های بزرگ کنیم. والیبال ایران به این نگرش نیاز دارد.»

او ادامه داد: «متاسفانه تیم ملی ایران در همه رقابت‌ها با تمام قوا حضور پیدا می‌کند و این باعث آسیب‌دیدگی بازیکنان و از بین رفتن انگیزه آنها می‌شود. شما به تصمیم مربیان تیم ملی روسیه دقت کنید. آنها در دیدارهای مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها و همین انتخابی المپیک، موزرسکی و میخایلوف را به همراه نداشتند و از بازیکنان جایگزین استفاده کردند. این نگرش باعث شد بهترین بازیکنان روسیه بیشتر استراحت کنند و در رقابت‌های حساس و مهم به تیم ملی روسیه کمک کردند. روسیه در بازی‌های انتخابی المپیک هم از این بازیکنان استفاده نکرد، چراکه بازیکنانی که در رقابت‌های لیگ ملت‌ها حضور داشتند به‌ قدری خوب بازی کردند که سرمربی روسیه متوجه شد می‌تواند از همان بازیکنان در انتخابی المپیک هم استفاده کند. تیم ملی ایران نیز باید از این فرایند تبعیت کند. جوانان تیم ملی بدین ترتیب تلاش می‌کنند عملکرد خوبی از خود به‌ جا بگذارند. همین موضوع باعث پیشرفت والیبال ایران می‌شود. البته رخ دادن این اتفاق به سیاست‌گذاری فدراسیون بازمی‌گردد. امروز سیاست فدراسیون والیبال ایران این است که 20 تا 25 بازیکن را آماده نگه دارد تا در همه رقابت‌های ملی شرکت کنند.»

عطایی درباره انتخابات فدراسیون والیبال نیز گفت: «ثبات همیشه موفقیت به همراه دارد. زمانی که آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال بود این موفقیت نمایان شد. والیبال ایران در یک بازه زمانی 30 ساله تنها 2 رئیس فدراسیون داشت و همین موضوع اثرش را بر والیبال ایران گذاشت. مدیران والیبال ایران توانستند برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت خودشان را پیاده کنند. یکی از نشانه‌های این ثبات مدیریت حضور ایران در جمع هشت تیم برتر دنیاست. ما نه‌ تنها به جمع تیم‌های برتر جهان راه یافته‌ایم، بلکه در بین تیم‌های برتر جهان مانده‌ایم. در رده‌های جوانان و نوجوانان یکی از بهترین تیم‌های جهان هستیم. این دستاوردها تنها به لطف ثبات مدیریتی به‌ دست‌آمده است. امیدوارم به‌ زودی فدراسیون والیبال از این بلاتکلیفی خارج شود و رئیس خودش را بشناسد.»

عطایی در پاسخ به این سوال که بازگشت داورزنی به فدراسیون می‌تواند به والیبال ایران کمک کند یا خیر، گفت: «داورزنی اشراف کاملی به والیبال ایران دارد. او همه افراد حاضر در والیبال را می‌شناسد و همین موضوع به موفقیت او کمک می‌کند.»

او با اشاره به ثبات مدیریت در کشورهای دیگر توضیح داد: «فدراسیون‌های ورزشی در برخی کشورها مثل آلمان سال‌ها بدون تغییر می‌مانند. همین موضوع باعث می‌شود تصمیمات کلان مثبتی برای رشته‌های ورزشی گرفته شود. فدراسیون فوتبال آلمان نزدیک به 20 سال است که تغییر مدیریت نداشته، به همین خاطر با برنامه بلندمدت و سرمایه‌گذاری روی جوانان و نوجوانان، یکی از برترین تیم‌های جهان شده‌اند و همچنین قهرمان جهان نیز هستند. فکر می‌کنم حضور داورزنی در فدراسیون والیبال هم می‌تواند کمک کند تا روند مثبت والیبال ایران سرعت بگیرد.»

عطایی در پاسخ به اینکه آیا حضور افراد والیبالی در رأس فدراسیون والیبال می‌تواند به این رشته کمک کندیا خیر گفت: «این سوال جواب مشخصی ندارد. فدراسیون والیبال نیاز به یک مدیر دارد. مدیری که کارآمد باشد. حالا این مدیر هم می‌تواند والیبالی باشد هم نباشد. اگر در بین اهالی والیبال مدیر خوب و بابرنامه پیدا شود، می‌تواند بیشتر از یک مدیر غیروالیبالی به این رشته کمک کند.»

او در پایان گفت: «مدیر غیروالیبالی هم می‌تواند بدنه فدراسیون والیبال را با افراد والیبالی شکل دهد. بدین طریق فدراسیون والیبال ایران می‌تواند عملکردی موفق داشته باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها