کد خبر: 332747
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از طرحی که خیلی زود از حدنصاب افتاد

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، چرا منتفی شد؟

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی که روز شنبه، 26 مردادماه، اعلام وصول‌ شد، انتقادات بسیاری را به دنبال داشت و در نهایت بیش از 50 نماینده با پس گرفتن امضای خود از پای این طرح، آن را از حد نصاب انداختند.

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، چرا منتفی شد؟
کد خبر: 332747
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شنبه، 26 مردادماه طرحی با عنوان تشکیل استان آذربایجان مرزی از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. تنها ساعتی از اعلام وصول این طرح گذشته بود که انتقادات از این طرح آغاز شد و بسیاری از منتقدان آن را انتخاباتی دانستند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، تعداد امضاهای طرح تشکیل استان آذربایجان غربی با مرکزیت شهرستان خوی- که 67 امضا بود- پس از گذشت یک روز، به 17 عدد رسید.

طراحان این طرح در دلایل توجیهی طرح‌شان نوشته بودند امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که نیازمند ارتقای بهره‌وری در راستای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سایه تقسیمات مناسب و کارآمد است. به‌ طوری‌ که با کوچک کردن استان‌ها و یکپارچه‌تر کردن فاصله شهر‌ها و روستا تا مراکز استان‌ها، می‌توانیم به توسعه متوازن و عادلانه‌تری دست‌ یابیم.

جمع‌آوری امضا برای عزل طراح طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی

سید تقی کبیری، نماینده خوی و رئیس مجمع استان آذربایجان غربی، از طراحان این طرح بود که پس از اعلام وصول آن، برخی از نمایندگان این استان برای عزل او از ریاست مجمع نمایندگان آذربایجان غربی امضا جمع کردند.

کبیری در تشریح دلایل طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی به مرکزیت شهر خوی، با بیان اینکه این طرح حدود یک سال بررسی‌ شده است، گفت: ساختار جغرافیایی طولی و فاصله 700 کیلومتری شمال تا جنوب آذربایجان غربی، موجب خدمت‌رسانی نامناسب به نیمه شمالی این استان شده است و به همین علت در برخی از شهر‌ها محرومیت‌های ویژه‌ای وجود دارد.

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، مطالبه 30 ساله مردم خوی است

او در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر انتخاباتی بودن این طرح، تاکید کرد: این طرح در راستای مطالبه 30ساله مردم شهرستان خوی و شمال استان آذربایجان غربی است. استان‌های قم، قزوین، اردبیل، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی، استان‌های جدیدی هستند که در 30 سال گذشته تشکیل‌ شده‌اند. اخیراً نیز طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛ در هیچ‌ کدام از این موارد گفته نشده که تبلیغاتی بوده است، از این رو نمی‌توان طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی را یک طرح تبلیغاتی برای انتخابات قلمداد کرد.

طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی تبلیغاتی است

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه و از منتقدان طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی، گفت: طرح تشکیل استانی جدید از درون آذربایجان غربی یک ادعای تبلیغاتی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم بود و اکثر نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس مخالف این طرح بودند. مطرح کردن چنین مسائلی در آستانه انتخابات، نتیجه‌ای جز تنش و حاشیه‌سازی در منطقه ندارد.

نمایندگان امضاکننده از موضوع تقسیم آذربایجان غربی خبر نداشتند

نماینده ارومیه همچنین ادامه داد: با قاضی‌پور به سراغ نمایندگان امضاکننده این طرح رفتیم تا امضاهای خود را پس بگیرند. زمانی که دلیل امضای این طرح از نمایندگان امضاکننده آنها سوال شد، عنوان کردند به آنها گفته‌ شده این طرح به‌ منظور ایجاد منطقه آزاد در خوی است و آنها از موضوع تقسیم آذربایجان غربی خبر نداشته‌اند.

نادر قاضی‌پور، دیگر نماینده استان آذربایجان غربی، نیز در واکنش به طرح تشکیل آذربایجان مرزی، گفت: این طرح‌ها شوی انتخاباتی است و عملکردی نداشته‌اند و برای پوشاندن کم‌کاری خود این طرح را ارائه می‌کنند. در این برهه از زمان باید حساسیت زیادی به خرج دهیم و دقت زیادی داشته باشیم، شهرهای اطراف خوی راضی نیستند زیرمجموعه خوی شوند.

برای طرح تشکیل استان آذربایجانی مرزی، مخفیانه امضا می‌گرفتند

قاضی‌زاده با اشاره به روند سریع از حد نصاب افتادن طرح تشکیل استان آذربایجانی مرزی گفت: این طرح به‌ سرعت از حد نصاب افتاد و افرادی که در چند ماه اخیر مخفیانه از نمایندگان شهرهای دیگر استان‌ها تاییدیه گرفته‌اند نتوانسته‌اند این طرح را به تصویب برسانند. این امر نشان‌دهنده بی‌اساس بودن آن است.

گمان می‌کردیم این طرح برای توسعه شهرهای مرزی استان‌های آذربایجان است

2 نماینده تبریز که طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی را امضا کرده بودند و مخالف این طرح هستند، گفته‌اند که گمان می‌کردند این طرح برای توسعه شهرهای مرزی استان‌های آذربایجان است.

زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس، ارائه چنین طرحی را به دور از ضرورت و مصالح کشور دانست و با بیان اینکه امضای خود را از این طرح پس گرفته‌، گفت: گمان می‌کردیم این طرح به منظور توسعه شهرهای مرزی استان‌های آذربایجان است، در حالی‌ که بعداً متوجه شدیم این طرح برای تشکیل استان است.

او سپس ادامه داد: طرح چنین موضوعاتی مستلزم بررسی‌های کارشناسی است؛ این طرح خام است و به نفع کشور و آذربایجان نیست و باعث تکه‌تکه شدن کشور می‌شود. اجرای این طرح هیچ ضرورتی ندارد.

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز، دیگر نماینده‌ای است که امضایش پای طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی نشسته است. او نیز عنوان کرد: ما با تصور اینکه این طرح برای تشکیل منطقه آزاد است، به‌ اشتباه آن را امضا کردیم. بنابراین امضاهایمان را پس گرفتیم. مگر استان آذربایجان غربی چقدر بزرگ است که بخواهیم آن را دوباره کوچک و 2 شهر آن را به استان تبدیل کنیم؟

مخالفت وزارت کشور با تشکیل استان جدید

سید سعید جلالی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور، نیز علاوه بر رد اخبار منتشرشده در خصوص تشکیل استان‌های جدید، گفت: همیشه مطالبات و تقاضاهایی در حوزه تقسیمات کشوری برای تبدیل یا ارتقا وجود دارد، اما همان‌طور که قبلاً هم تاکید کرده‌ایم، تشکیل استان جدید یا کاهش تعداد استان‌های کشور، به‌ کلی مقوله متفاوتی است و در شرایط کنونی نیز وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا افزایش تعداد استان‌ها در دستور کار ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها