کد خبر: 332794
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۹:۴۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اظهارات مسئولان درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها؛

داورزنی حضور زنان در بازی‌های ملی را وعده داد/ ممنوعیت ورود زنان مساوی تعلیق/ حضور تماشاگران زن در بازی‌های ملی کافی است؟

ورود زنان به ورزشگاه موضوع داغ این‌ روزهای ورزش ایران است؛ موضوعی که از مسئولان دولتی تا مراجع قم را وادار به اظهارنظر کرده است. البته این بحثی تازه نیست، سال‌هاست که ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها به معضلی بزرگ برای مسئولان ورزش ایران تبدیل شده است. حالا، در آستانه شروع لیگ برتر فوتبال ایران، به نظر می‌رسد باز شدن درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان از همیشه محتمل‌تر است.

داورزنی حضور زنان در بازی‌های ملی را وعده داد/ ممنوعیت ورود زنان مساوی تعلیق/ حضور تماشاگران زن در بازی‌های ملی کافی است؟
کد خبر: 332794
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان، روز چهارشنبه، در مورد موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «در شرایط فعلی تلاش‌ می‌کنیم این اتفاق در بازی‌های ملی رخ دهد. ما ورزشگاه آزادی را داریم که از شرایط مناسبی برخوردار است و دارای ورودی‌های مجزا، محل نشستن و سرویس‌های بهداشتی جداگانه است و محل رفت‌وآمدها به گونه‌ای است که مشکلی در این رابطه به وجود نمی‌آید. با حفظ حرمت و کرامت زنان می‌توانیم زمینه حضور زنان در بازی‌های ملی را فراهم کنیم. این بستر در حال حاضر مهیا شده است و ورودی‌ها، خروجی‌ها، گیت‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محل نشستن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ اختلاطی بین حضور زنان و مردان وجود ندارد.» داورزنی تلویحاً در حرف‌های خود تایید کرده است که زنان از اولین بازی تیم ملی فوتبال ایران می‌توانند در ورزشگاه آزادی حاضر شوند و مسابقه را از نزدیک تماشا کنند.

ورود زنان به ورزشگاه موضوع داغ این‌ روزهای ورزش ایران است؛ موضوعی که از مسئولان دولتی تا مراجع قم را وادار به اظهارنظر کرده است. البته این بحثی تازه نیست، سال‌هاست که ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها به معضلی بزرگ برای مسئولان ورزش ایران تبدیل شده است. حالا، در آستانه شروع لیگ برتر فوتبال ایران، به نظر می‌رسد باز شدن درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان از همیشه محتمل‌تر است.

اعتراض‌ها نسبت به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها همواره در طول 2 دهه گذشته پابرجا بوده، اما آنچه اکنون مسئولان را به اظهارنظر در این باب وا داشته، ورود جدی فیفا به این موضوع است.

بهار امسال در شهر پاریس آیین‌نامه انضباطی جدید فیفا با تاکید بر از بین بردن هر نوع تبعیض و مقابله جدی با آن در فوتبال، تصویب شد. این آیین‌نامه کشورهای عضو را ملزم به رعایت اصول انضباطی مد نظر فیفا می‌کند و در صورت رعایت نکردن بندهای آن، کشورهای عضو در خطر جریمه مالی یا تعلیق 2 تا پنج سال قرار می‌گیرند.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران مغایر با آیین‌نامه انضباطی فیفاست. هرچند این موضوع مورد تایید صد درصد مسئولان ورزش ایران قرار نگرفته، اما گویا به تعویق افتادن لیگ برتر هم به همین دلیل بوده است. در 2 ماه گذشته وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال اظهارات متفاوت و گاه متناقضی را در مورد این موضوع مطرح کرده‌اند، اما همه این اظهارات در یک روایت هم‌نظر هستند: ورود زنان به ورزشگاه به یکی از جدی‌ترین معضلات ورزش ایران تبدیل شده است.

اظهارنظرهای متناقض

صحبت‌های روز چهارشنبه داورزنی در شرایطی مطرح شد که او پیشتر حرف دیگری درباره ورود زنان زده و درباره حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات لیگ نوزدهم گفته بود: «اعتقاد چندانی به حضور زنان در بازی‌های لیگ برتر نداریم و شرایط این کار برای لیگ مهیا و مناسب نیست، اما برای مسابقات ملی بحث دیگری داریم که فدراسیون فوتبال قرار است شرایط را مهیا کند.»

این در حالی است که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش ایران، همواره اعلام کرده موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها با رعایت شئونات اخلاقی است. او اخیراً طی مصاحبه‌ای در این‌باره گفت: «نیت‌مان این است که به خاطر الزامات بین‌المللی و مطالبات موجود و حقوقی که زنان ما دارند، این اتفاق رخ دهد. هم الزامات بین‌المللی را در نظر می‌گیریم و هم مطالبات اجتماعی و داخلی را و هم حق و حقوقی را که زنان دارند. همان‌طور که زنان حق دارند مثل آقایان به سینما، کنسرت، تئاتر و پارک بروند، حق دارند به استادیوم‌ها هم بیایند.»

رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، یکی دیگر از مسئولانی است که در ارتباط با ورود زنان به ورزشگاه اظهارنظر کرده است: «بحث زنان و ورزش را از منظر مبانی انسان‌شناختی و فلسفی ببینید. شعار انقلاب اسلامی این است که ما آمده‌ایم تبعیض را برداریم، عدالت را محقق کنیم. مگر می‌شود عدالت را بدون نگاه به جنسیت‌ها برقرار کرد؟ این تصویری که ما از عدم حضور زنان در ورزشگاه داریم، فقط حضور نداشتن آنها در ورزشگاه نیست، تحقیر نیمی از جامعه است. هزینه‌ این تصمیم بیشتر از حضور نداشتن زنان در ورزشگاه است.»

هزینه ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه

حضور نداشتن زنان در ورزشگاه برای فوتبال ایران خطر تعلیق و محرومیت را به همراه خواهد داشت. در روزهای اخیر و در همین رابطه، خبرهایی نظیر بازداشت چند دختر هوادار که با چهره پسرانه به ورزشگاه می‌رفتند و آزادی آنها با وثیقه 500 میلیون تومانی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد هنوز تصمیم یکسانی درباره این موضوع اتخاذ نشده است.

ایران تنها کشوری است که زنان در آن اجازه رفتن به ورزشگاه‌های فوتبال را ندارند. این ممنوعیت تا سال 2017 در عربستان هم برقرار بود، اما با اختصاص بخش‌هایی از ورزشگاه‌ها به زنان در این کشور مشکل حل شد.

روز چهارشنبه یک مقام ارشد فوتبال در آسیا، طی گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد زنان در همه کشورها از جمله ایران باید بتوانند در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی قطر، که از چند وقت دیگر شروع می‌شود، وارد ورزشگاه شوند.

ویندسور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، در این‌باره گفت:‌ «همه باید از این حق برخوردار باشند. فوتبال یک بازی همه‌گیر است. زنان در ایران فوتبال بازی می‌کنند، مردان هم بازی می‌کنند. به همین خاطر همه باید از این حق برخوردار باشند تا این ورزش را از نزدیک ببینند. در هر صورت ما به قوانین داخلی هر کشور احترام می‌گذاریم ولی از طرفی می‌خواهیم به رشد جایگاه فوتبال در کشورها نیز کمک کنیم.»

گره کور ورود زنان به ورزشگاه‌ها پس از گذر از پیچیدگی‌های فراوان حالا در مرحله‌ای قرار دارد که در صورت گشوده شدن نه تنها منجر به باز شدن قفل درهای ورزشگاه‌ها می‌شود، بلکه شرایط سهیم شدن زنان و دختران را در شادی جمعی، که حق همه هواداران ورزش و زنان ایرانی است، فراهم می‌کند. با توجه به اظهارات معاون وزیر، به نظر می‌رسد زنان می‌توانند در اولین بازی تیم ملی فوتبال حضور پیدا کنند، اما باید منتظر ماند و دید فیفا در مورد عدم حضور زنان در بازی‌های باشگاهی و حضور محدود در چند بازی ملی و در یک یا چند ورزشگاه خاص، چه واکنشی نشان خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها