علی بیگدلی، کارشناس امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آمریکا چندپاره نمی‌شود/ استقلال ایالت‌های آمریکا رویای محال دموکرات‌هاست/ آمریکایی‌ها به اعتبار و استقلال کشورشان بهای زیادی می‌دهند

علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل، گفت‌: یکی از شاخصه‌های آمریکایی‌ها این است که به وجهه، استقلال و اعتبار کشورشان بهای زیادی می‌دهند و خب، آنها با چنین علاقه‌مندی‌ای هرگز نمی‌گذارند آمریکا چندتکه شود و ابهت فعلی‌شان تحت‌ تاثیر شرایط جدید قرار گیرد.

آمریکا چندپاره نمی‌شود/ استقلال ایالت‌های آمریکا رویای محال دموکرات‌هاست/ آمریکایی‌ها به اعتبار و استقلال کشورشان بهای زیادی می‌دهند
کد خبر: 332895
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «احتمال فروپاشی در حالی هر از چند گاهی مطرح می‌شود که شواهد نشان می‌دهد این احتمال تحقق‌ناپذیر است.» علی بیگدلی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، علاوه بر این اظهارنظر گفت: قبل از اینکه اعلامیه استقلال آمریکا در سال 1776 منتشر شود، بر سر مستقل بودن ایالات یا تشکیل حکومت فدرال اختلاف‌های شدیدی در میان بود. بنابراین در آن کش و قوس 2 حزب شکل گرفت.

او ادامه داد: حزب فدرالیسم خواهان تمرکز قدرت در فدرال (واشینگتن) بود، البته با در نظر گرفتن استقلال هر کدام از ایالات و اینکه هر ایالتی فرماندار مشخص خودش را داشته باشند و همچنین سناتور، مجلس و نماینده مجلس داشته باشند و قوانین مستقلی برای خود تبیین کنند. البته با این توضیح که در مسائل سیاست‌ خارجی کشور، پرچم و دلار تابع حکومت فدرال باشند. گروه دیگر اما بر این عقیده اصرار داشتند که حکومت فدرال منجر به دیکتاتوری خواهد شد، بنابراین سعی‌شان را به‌ کار بستند تا هر کدام از ایالات به‌ عنوان «کشور مستقل» اعلام موجودیت کنند. این گروه آنتی‌فدرال بودند.

این کارشناس بین‌الملل همچنین گفت: واشینگتن در نهایت توانست همه را مجاب کند که ایالات در درون استقلال داشته باشند و در مسائل بیرونی تابع حکومت مستقل باشند. بعد از آن هم چندین بار بحث استقلالِ ایالات البته با شدت و حدت کمتری مطرح و هر دفعه در نطفه خفه شده است.

آمریکایی‌ها به اعتبار کشورشان بهای زیادی می‌دهند

این چهره افزود: علت اصلی اینکه نمی‌توان چندپاره شدن آمریکای فعلی را تصور کرد این است که بعضی از ایالت‌ها مثل «نوادا» به لحاظ پتانسیل اقتصادی در شرایط ضعیفی قرار دارند و با حکومت ایالات ثروتمند اداره می‌شوند. دقیقاً مثل سیستان و بلوچستان که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان مستقل بودنش را تصور کرد. یکی از شاخصه‌های آمریکایی‌ها این است که به وجهه، استقلال و اعتبار کشورشان بهای زیادی می‌دهند و خب، آنها با چنین علاقه‌مندی‌ای هرگز نمی‌گذارند آمریکایی که در سیاست و اقتصاد حرف اول را در جهان می‌زند، چندتکه شود و ابهت فعلی‌شان تحت‌ تاثیر شرایط جدید قرار گیرد.

او ادامه داد: اساساً به‌ خاطر همین خصیصه است که دونالد ترامپ با وجود تحرکات رادیکالی‌اش، از جانب جمهوری‌خواهان که تفکری درون‌گرا دارند، حمایت شدیدی می‌شود. در واقع جمهوری‌خواهان اعتقادشان این است که آمریکا متعلق به آمریکایی‌های سفیدپوست است و دقیقاً نوع نگاه‌شان به مهاجران نگاهی تحقیرآمیز است. البته این تفکر بیشتر به ایالات شمالی تعلق دارد و هر چقدر از شمال به سمت جنوب حرکت کنیم، سطح درآمد و اقتصاد ایالت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

رویای دموکرات‌ها محال است

علی بیگدلی در پایان گفت: بنابراین چندپاره شدن آمریکا، کاملاً با آنچه طیف جمهوری‌خواه در ذهن خود پرورانده است، مغایرت دارد. البته چنین هدفی به عنوان دغدغه‌ ذهن‌ دموکرات‌ها را مشغول کرده است، اما خودشان هم می‌دانند رویایشان رویایی محال است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها