کد خبر: 332914
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۸:۴۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰

چرا «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد؟/ واکنش سینماگران به تصمیم هیات انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2020 چه بود؟

اسکار 2020 برای بسیاری در داخل کشور تبدیل به یک کابوس شد. قطعاً هفته گذشته روز‌های آرام و خوشی برای عوامل «قصر شیرین» و «متری شش و نیم» نبود، زیرا نام «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار اعلام شد.

چرا «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد؟/ واکنش سینماگران به تصمیم هیات انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2020 چه بود؟
کد خبر: 332914
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2020، قطعاً یکی از مهم‌ترین خبر‌های فرهنگی و هنری هفته گذشته بود. مستند «در جستجوی فریده» ساخته کوروش عطایی و آزاده موسوی در ناباوری تمام به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار انتخاب شد. انتخابی که پرحاشیه بود و باعث بروز تنش زیادی در بین اهالی سینما شد. بسیاری از سینماگران اعتقاد داشتند «متری شش و نیم» و «قصر شیرین» نماینده‌های بهتری برای حضور در اسکار بودند و کسانی هم معتقد بودند که انتخاب این مستند می‌تواند چهره‌ جدیدی از سینمای ایران به دنیا نشان دهد. در ادامه واکنش‌های اهالی سینما را با هم مرور می‌کنیم.

حمله یا عذرخواهی؟

یکی از گزینه‌های مراسم اسکار امسال «متری شش و نیم» بود؛ فیلمی با بازی نوید محمدزاده و پیمان معادی که در سینماهای ایران هم فروش بسیار بالایی کسب کرد و توانست رکورد فروش یک فیلم اجتماعی را بشکند.

نوید محمدزاده با انتشار این استوری در صفحه اینستاگرامش، اعتراض خود را نسبت به انتخاب هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار اعلام کرد.

عکس1

او نوشت: «هر سال اواخر شهریور نماینده سینمای ایران به اسکار اعلام می‌شد، علت این عجله در انتخاب چی بود؟ «در جستجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار؟ فیلم خوبیه، درست ولی بر اساس کدوم موفقیت بین‌المللی؟ نمی‌تونستین تا بعد از جشنواره ونیز صبر کنید؟» البته او با گذشت چند ساعت با انتشار متنی در اینستاگرام اظهار پشیمانی کرد و قول داد دیگر چنین رفتار عجولانه‌ای را تکرار نکند.

عکس1

حامد بهداد و بحث شفاف‌سازی

حامد بهداد، بازیگر فیلم «قصر شیرین»، نیز نسبت به انتخاب «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار واکنش نشان داد. حامد بهداد در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «ضمن تبریک و آرزوى موفقیت برای عوامل سازنده فیلم مستند «در جستجوی فریده» براى معرفی به عنوان نماینده سینمایی به مراسم اسکارِ 2020، با توجه به شکل غیرمعمولِ تشکیل کمیته انتخاب، برخلاف روال دوره‌هاى قبلى و شایعات و ابهامات موجود، درباره نحوه انتخاب نماینده سینمایی ایران و نظر به سیاست شفاف‌سازی ریاست سازمان سینمایی، درخواست انتشار جزییات و شرح مذاکراتِ دو جلسه اخیرِ هیاتِ انتخاب نماینده ایران در اسکار 2020 را داریم!»

عکس1

چیزی شبیه کودتا

سعید روستایی نیز نسبت به انتخاب یک مستند به عنوان نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار اعتراض کرد. او که به تازگی با فیلم «متری شش و نیم» توانسته در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کند، اعتراض خود را در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد.

عکس1

نظر هیات انتخاب

هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای شرکت در مراسم اسکار 2020، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داوودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه‌کننده) و مهرزاد دانش (منتقد) بودند که رائد فریدزاده (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) به عنوان عضو حقوقی آنها را همراهی می‌کرد. در پی انتخاب فیلم «در جستجوی فریده» از سوی این هیات برای حضور در اسکار، واکنش‌های متفاوتی نشان داده شد که برخی از اعضای هیات انتخاب را وادار به پاسخگویی کرد.

رای منتشرشده را بپذیریم

مهرزاد دانش منتقد سینما درباره این انتخاب به اعتمادآنلاین گفت: «مجاز نیستم انتخابم را اینجا مطرح کنم. در این هیات افرادی حضور دارند و هر کسی با هر سلیقه‌ای انتخابی می‌کند و در نهایت همه به نتیجه‌ای که جمع گرفته است، احترام می‌گذاریم. من هیچ نظر شخصی‌ای درباره این موضوع نمی‌دهم. اگر در این جمع نبودم و امضایم پای برگه نبود، نظرم را صراحتاً بیان می‌کردم.» تورج منصوری، یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار، نیز به اعتمادآنلاین گفت: «وقتی یک کار جمعی انجام می‌شود، همه ما باید به آن احترام بگذاریم و رای منتشرشده را بپذیریم. این کمیته یک مسئول دارد که او بهتر از هر کس دیگری می‌تواند پاسخگو باشد.»

اسکار اصغر فرهادی تحت تاثیر فضای ضدترامپ به دست آمد

ابوالحسن داوودی نیز درگفت‌وگویی با اعتمادآنلاین گفت:‌ «شخصاً فیلم سعید روستایی را دوست دارم. به عنوان یک فیلمساز جوان و خوش‌فکر و خوش‌آتیه به او احترام می‌گذارم و فکر می‌کنم بسیار باید مراقب خودش و لحن سینمایش باشد. به علاوه اینکه ما نباید جشنواره «ونیز» و جایزه «اسکار» را یک‌شکل ببینیم. «قصر شیرین» نیز از این قاعده مستثنی نیست. رضا میرکریمی دوست قدیمی و خوب من است. من این فیلم را 2 بار در سینما مشاهده کردم و فیلم تاثیرگذاری است. اما انتخاب هیات انتخاب یک مستند بود.»

توییت رئیس سازمان سینمایی

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، نیز در واکنش به این اتفاق در صفحه توییتر خود نوشت: «شفافیت خدمت بزرگی به ایفای نقش دیده‌بانی رسانه‌هاست. برخی مدیران با شفاف‌سازی مخالف‌اند چون آن را خودزنی می‌پندارند، اما از آثار مبارک دیده‌بانی رسانه‌ها (کاهش هزینه‌های نظارت، رفع ایرادات و نشاط و کارآمدی رسانه) غافلند.» بسیاری معتقد بودند این توییت در واکنش به اظهارات حامد بهداد نوشته شده است.

عکس1

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها