کد خبر: 332935
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سرانجام مباحث بین آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی چه شد؟

طرح برخی مطالب بین آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله یزدی و ایجاد حواشی گسترده در رسانه‌ها و افکار عمومی با پا درمیانی علما و مراجع و واکنش آنها روبه‌رو شد. بر همین اساس نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از صفحه سایت مجمع حذف شد.

سرانجام مباحث بین آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی چه شد؟
کد خبر: 332935
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نامه آیت‌الله صادق آملی لاریجانی خطاب به آیت‌الله محمد یزدی از روی سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد. این نامه روز یکشنبه 27 مردادماه با تیتر « پاسخ صریح آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی ادعاها و اتهامات مطرح شده اخیر » در سایت مجمع تشخیص منتشر شده بود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در روزهای اخیر علاوه بر واکنش‌هایی که از طرف علما و اساتید حوزه در مورد صحبت‌های آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله یزدی مطرح شده ، برخی مراجع عظام مانند آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله حسین نوری همدانی از دو طرف خواسته‌اند تا به مجادله خود ادامه ندهند.

شنبه 26 مردادماه مطلبی به نقل از آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کانال تلگرامی فرید مدرسی، روزنامه‌نگار حوزه‌های علمیه منتشر شد. مطلبی که منبع آن بسیج اساتید حوزه علمیه اعلام شده بود و در آن انتقادهای شدیداللحنی نسبت به آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی رئیس‌جمهوری و آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی وجود داشت .

اگرچه روابط‌عمومی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این مطالب سندیت ندارد اما این بیانیه‌ هم آتشی که در حال برافروخته شدن بود را خاموش نکرد. در مدت کمی بعد از انتشار نامه علما و اساتید حوزه علمیه شروع به موضع‌گیری کردند و فردای آن روز هم نامه تندتری از طرف آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به آیت‌الله یزدی منتشر شد که تنش را بیشتر کرد.

بعد از آن بود که موافقان و مخالفان صحبت‌های هر دو آیت‌الله به میدان آمدند و نسبت به مطالب نقل شده واکنش نشان دادند.

تعیین نسخه جامعه مدرسین برای مرجعیت بدعت است

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره موضوع مرجعیت در اظهارات آیت‌الله یزدی عنوان کرد: «اینکه ایشان برای تعیین مرجعیت، تنها نسخه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را الزامی می‌داند، در نوع خود بدعتی بیش نیست. انتخاب یک مرجع به عنوان کارشناس در مسائل دینی و فقهی از گذشته تاکنون روشی داشته که در حوزه‌ها اعمال می‌شده است. روزی که آیات عظام بروجردی، خویی، خوانساری و دیگر مراجع معین شدند، نسخه‌ای از جامعه مدرسین در کار نبود.»

فصل این جور ادبیات و سخن گفتن‌ها تمام شده است

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی با تاکید بر این موضوع که اینگونه صحبت‌ها جز ایجاد تنش برای نظام و حوزه و روحانیت چیز دیگری نخواهد داشت، می‌گوید: «برخی صحبت‌ها صرفا جنبه سیاسی دارد و نه تنها در جهت سازندگی نظام و کشور نیست بلکه مفید هم نیست. به نظر می‌رسد که فصل این جور ادبیات و سخن گفتن‌ها تمام شده و باید در جهت اصلاح ساختار حرف زد و ادبیات هم باید با این فضا سازگار باشد.»

آیت‌الله یزدی خود صلاح دیده‌اند برخی موارد را مطرح کنند

آیت‌الله مرتضی مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توضیح می‌دهد: «آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند.»

مقتدایی در ادامه می‌گوید: «به نظرم شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.»

با طرح این مباحث شائبه رقابت میان آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی ایجاد می‌شود

علی مطهری، نماینده تهران گفت: «مطرح شدن این صحبت‌ها در فضای رسانه‌ای بر روحیه مردم اثر می‌گذارد و شائبه رقابت بین آنها- آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی- را ایجاد می‌کند.»

تا‌کنون فکر می‌کردیم آقایان از میزان محبوبیت خود بی‌خبرند

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مدرس حوزه علمیه هم که یکی از اولین چهره‌هایی بود که این مسئله واکنش نشان داد، در صفحه اینستاگرام خود درباره آن نوشت: «تاکنون فکر می‌کردیم آقایان از جامعه بی‌خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الان معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز آگاه نیستند. در طول قرن‌ها کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟»

بعضی افراد افراطی به نام انقلابی‌گری می‌خواهند از رهبری جلوتر حرکت کنند

حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه گفت: «مردم در رأی خود در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نشان دادند که این نوع ادبیات و فرهنگ تند و تیز افراطی‌گری را نمی‌پسندند. متأسفانه بعضی از این افراد تندرو و افراطی به نام انقلابی‌گری حتی فرمایشات مقام معظم رهبری را نادیده می‌گیرند و می‌خواهند که جلوتر از ایشان حرکت کنند.»

نباید مقابل کسی که گفت من مرجع هستم بایستیم

آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، با تأکید بر اینکه نباید مسائل موجود میان روحانیت در ملاعام مطرح شود، بیان کرد: «ایشان دبیر جامعه مدرسین است؛ من هم عضو جامعه مدرسین هستم و دیگران هم بوده‌اند. ولی اگر چیزی هم بوده در داخل خود ما بوده است. هرچه ما بر ملا کنیم به ضرر انقلاب و خودمان است.»

مگر کسی که می‌خواهد مرجع شود باید از جامعه مدرسین اجازه بگیرد؟!

آیت‌الله سیدجعفر کریمی، رئیس شورای استفتائات دفتر مقام معظم رهبری ، با اشاره به روش آیت‌الله یزدی می‌گوید: «آقای یزدی حرف خودش را می‌زند؛ هر روز با یک نفر در می‌افتد. تا دیروز با هاشمی رفسنجانی و امروز صادق لاریجانی است؛ و فردا با چه کسی در می‌افتد را نمی‌دانم؟! نظر من در مورد حرف‌های آقای یزدی این است که هیچ اساس، پایه و مدرک ندارد؛ برای کوچک کردن دیگران و مطرح کردن خودش صحبت می‌کند.»

با هر شکلی که صلاح می‌دانید این موضوع حل گردد

آیت‌الله حسین نوری همدانی در تماس تلفنی با آیات آملی لاریجانی و یزدی ضمن اشاره به جایگاه علمی و سوابق انقلابی و مبارزاتی و خدماتی آیت‌الله یزدی و همچنین مراتب علمی و مدیری و خدماتی آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: «الحمدلله شما بزرگواران خدمات فراوانی داشته‌اید و دارید؛ این موضوع پیش آمده موجب ناراحتی دوستان نظام، انقلاب و خوشحالی دشمنان گردید لذا لازم می‌دانم با هر شکلی که صلاح می‌دانید این موضوع حل گردد و بار دیگر یاس و ناامیدی دشمنان را فراهم ساخته و موجبات خرسندی دوستان انقلاب را فراهم آورید.»

دشمنان طمع و شادی نکنند

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ، نیز خطاب به آیت‌االله آملی لاریجانی و آیت‌الله یزدی که هر دو از اعضای شورای نگهبان هم هستند، در نامه‌ای نوشت: «دشمنان طمع و شادی نکنند و دل به اختلافات ظاهری نبندند؛ مسئولان در عین اختلاف نظر و سلیقه، در راه آرمان‌های انقلاب و دشمنی با دشمنان، یکدل و یکصدا هستند. من امروز در گفتگویی که با این دو بزرگوار داشتم هر دو بر حفظ آرمان‌های انقلاب و ضرورت حفظ و صیانت از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز پرهیز از اختلافات و بهانه ندادن به دست دشمنان مردم و نظام تأکید داشتند و انشاءالله به زودی هر دو عزیز را در کنار یکدیگر خواهیم دید.»

به آیت‌الله لاریجانی انتقاد نمی‌کنم/ باید حرمت آیت‌الله یزدی حفظ شود

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ، با تاکید بر این موضوع که باید احترام روحانیت به ویژه شخصیت برجسته‌ای همچون آیت‌الله یزدی که مورد احترام امام خمینی (ره) بود حفظ شود. عنوان کرد: «من به آیت‌الله لاریجانی انتقاد نمی‌کنم. بحث من توصیه به خیر است نه انتقاد. آیت‌الله لاریجانی که نامه نوشتند باید اطمینان حاصل کنند که آیت‌الله یزدی واقعا این صحبت‌ها را بیان کرده‌اند یا خیر. من معتقدم جامعه مدرسین حتی باید پیگیری کند که چه گروهی صحبت‌های منتسب به آیت‌الله یزدی را منتشر کرده است. باید بررسی شود این صحبت‌ها با اصل صحبت‌های آیت‌الله یزدی چه تفاوتی دارد چون جامعه مدرسین گفته است این صحبت‌های منتشر شده همانی نیست که آیت‌الله یزدی بیان کرده‌اند.»

این دعواها آبروی نظام را می‌برد

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی درباره اختلاف آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی اظهار کرد: «این جدال‌ها مردم را خسته کرده است. حرف من این نیست که چه کسی درست می گوید. این دعواها همیشه بوده و یکی دو مورد نیست. با خودی‌ها هم همین طور هستیم، با مخالفان دعوا داریم. این آبروی آن را می‌برد، آن آبروی این را می‌برد و در کل با این دعواها آبروی نظام را می‌برند.»

این باب را به‌کلی مسدود کنید

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به مسائل اخیر در کشور گفت: «به همه شما احترام می‌گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به‌کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همه شما عزیزان دعا می‌کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.»

وضع تاسف‌باری است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: «وضع تاسف‌باری است که دو عالم دینی در انظار عمومی با هم حساب و کتاب کنند. من برای این حادثه تاسف می‌خورم، در شرایطی که مردم آنقدر گرفتاری دارند تنش بین بلند پایه‌ترین مقامات نظام آن هم روحانی و مجتهد اصلا درست و عقلانی نیست.»

دعوای طلبگی است

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم در واکنش به حواشی اخیر این اختلافات را «دعوای طلبگی» و طبیعی خواند و افزود: «گاهی صداها بلند شده و مباحث داغ، لیکن بعداز آن دوستی‌ها پابرجاست. دشمنان طمع نکنند! اعضای شورا با وجود اختلاف نظر، باهم برادرند.»

برخی ادبیان و سخنان برای مردم و جامعه سم است

احمد مروی، تولیت آستان قدس در مراسم جشن میلاد عید سعید غدیر خم که در مجتمع فرهنگی بقیه‌ا... مشهد برگزار شد، با تأکید بر این‌که مسلمان باید «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» باشد، افزود: «مسلمان اگر بغضی هم داشته باشد، باید نسبت به کفار و دشمنان اسلام باشد نه برادران و دوستان خود، در جامعه سلایق مختلف است اما نباید اجازه داد که به دشمنی و تفرقه تبدیل شود.» او تاکید کرد: «البته مردم متحد هستند اما متأسفانه گاهی ادبیات و سخنان مسئولان و بزرگان به گونه‌ای است که نیاز به توجه دادن به اهمیت وحدت دارد، و این برای مردم و جامعه سم است.»

این مجادلات دردی از مردم در این شرایط درمان نمی‌کند

علی ربیعی سخنگوی دولت هم در نشست خبری خود ضمن ابراز تأسف راجع به این مجادلات گفت: این مجادلات نه مسئله ای را حل می کند و نه به نفع جامعه است و نه دردی از مردم را در شرایط فعلی درمان می کند.

پس از این جنجال‌ها و واکنش‌ها حذف نامه آیت‌الله آملی لاریجانی از روی سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام گویا حسن ختامی برای این ماجرا بود. هر چند که هنوز این سوال در فضای عمومی و سیاسی وجود دارد که آیا همان‌طور که مراجع و علما مطرح کرده‌اند، مباحث آخوندی از عرصه عمومی رخت بر بسته است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها