کد خبر: 332950
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۸:۵۶:۰۵
| |

12نکته درباره پشه‌ها

3563 گونه پشه در دنیا وجود دارد که از این تعداد 70 گونه در ایران است. شناخته شده ترین نوع پشه ها، آنوفل (مالاریا)، آئدس و کولکس (خانگی) هستند که مشخصه و تاثیرات متفاوتی با یکدیگر دارند.

12نکته درباره پشه‌ها
کد خبر: 332950
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۸:۵۶:۰۵

اعتمادآنلاین| پشه ها حشراتی هستند که بر اساس مطالعات موجود، مضرات آنها بیشتر از فوایدشان است. شاید هم این موجودات ریز منافعی دارند که هنوز برای انسان ها کشف نشده است.

احمدعلی عنایتی - استاد حشره شناسی دانشگاه مازندران - به مناسبت روز جهانی پشه - 28 مرداد- در مورد انواع معروف پشه ها و بیماری های ناشی از انها اطلاعاتی ارائه می دهد که به شرح زیر است:

همه گونه‌های پشه در دنیا و ایران ناقل بیماری نیستند. از بین 3563 گونه پشه موجود در دنیا حدود 70 گونه ناقل مالاریا هستند.

در ایران 70 گونه پشه وجود دارد که از این تعداد تنها هفت گونه ناقل بیماری مالاریا هستند.

در سال 2018، در دنیا 219 میلیون نفر مبتلا به مالاریا شدند و از این تعداد 435 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

پشه مالاریا یا آنوفل در 20 آگوست 1897 توسط افسر انگلیسی به نام رونالدراس در اسکندرآباد هندوستان کشف شد.

تا 100 سال پیش در ایران سالانه چهار میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شدند و تعداد زیادی به این علت جان خود را از دست می‌دادند اما در سال گذشته که 210 میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا شدند. در ایران هیچ‌کس به مالاریای محلی مبتلا نشد و میزان ابتلا به مالاریا در ایران به صفر رسید.

پشه «کولکس» - که به پشه خانگی مشهور است - یکی از انواع پشه‌های موجود در ایران است.

خوشبختانه در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا پشه کولکس ناقل بیماری مهمی نیست و آسیب چندانی برای انسان ندارد و نیش آن تنها باعث خارش و قرمزی موقتی پوست بخصوص در اطفال می‌شود.

پشه «آئدس» یکی دیگر از انواع پشه‌ها است که ناقل چهار نوع بیماری ویروسی است که خوشبختانه در ایران وجود ندارد.

«دنگی»، «زیکا»، «چیکن گونیا» و «تب زرد» چهار نوع بیماری ناشی از نیش پشه آئدس است که خطرناک و اغلب مهلک است.

پشه‌ها در آب‌های راکد زندگی می‌کنند. برای رشد آن ها حتما نباید دریاچه‌ای بزرگ از آب وجود داشته باشد حتی یک قاشق غذاخوری آب راکد می‌تواند محلی برای رشد پشه‌های آئدس باشد. همچنین ظروف یکبار مصرف در حاشیه خیابان‌ها و جاده‌ها و اطراف منازل، ظروف شکسته، تایر فرسوده، مانداب‌ اطراف رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی، محل شرب دام، لوله‌های شکسته‌ای که باعث جمع‌ شدن آب در یک نقطه شود، همگی می‌توانند به محلی برای رشد پشه‌ها تبدیل شوند.

برای مقابله بارشد و تجمع پشه ها مردم باید در محیط‌های شهری و روستایی نسبت به نظافت محل کار و محل سکونت خود حساس باشند و از تجمع زباله‌ها که ممکن است بر اثر بارندگی موجب فراهم شدن لانه‌های لاروی در اطراف منازل، حیاط خانه‌ها و ... شوند، خودداری کنند.

شهروندان در صورت داشتن تب و لرز یا تب و بثورات جلدی و بدن درد جهت درمان بیماری و پیشگیری از ابتلای سایرین باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها