گل و شیشه؛ مخدرهایی که هیچ داروی جایگزینی ندارند

یک درمانگر و کارشناس اعتیاد ورود مخدر گل به کشور را از دلایل کاهش مصرف شیشه عنوان کرد و افزود: عوارض شیشه نسبت به گل به مراتب سنگین‌تر است.

گل و شیشه؛ مخدرهایی که هیچ داروی جایگزینی ندارند
کد خبر: 332952
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۰۸:۵۸:۴۶

اعتمادآنلاین| سعید صفاتیان با اشاره به قیمت شیشه گفت: توزیع و مصرف شیشه در سال 1384 کیلویی 180 میلیون تومان و تریاک کیلویی 500 هزار تومان بود، بنابراین بسیاری از قاچاقچیان به این حوزه روی آوردند ضمن اینکه تبلیغات سالن‌های زیبایی برای لاغری بانوان نیز به افزایش مصرف شیشه دامن می‌زد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت شیشه به کیلویی 10 میلیون تومان کاهش یافته است، تاکید کرد: قیمت این ماده وابسته به تولید و افزایش مصرف آن در داخل کشور است. در حال حاضر با ناخالصی بیشتری تولید می‌شود و عوارض آن نیز به شدت بیشتر است.

این کارشناس حوزه اعتیاد با اشاره به آمار افزایش مرگ و میرهای ناشی از مصرف شیشه ادامه داد: آمار دقیقی در این خصوص ندارم اما بعید می‌دانم که افزایش یافته باشد و افزایش مرگ و میر بیشتر ناشی از مصرف بیش از حد است.

صفاتیان با بیان اینکه مواد اولیه تولید شیشه از خارج وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: پایه شیشه آمفتامین است و عوارض ناشی از استفاده از این ماده با تولید خارجی کاملاً متفاوت است.

درمانگر حوزه اعتیاد با بیان اینکه ماده اولیه تولید شیشه در صنعت نیز مصرف دارد، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1393 برای جلوگیری از ورود این پیش‌سازها اقدام کردند و میزان ورود آن را به یک دهم کاهش دادند که با این اقدام، توزیع شیشه در یک دوره کوتاه به شدت کاهش یافت اما سیستم قاچاق روند تولید را از راه دیگری ادامه داد.

صفاتیان ورود مخدر گل به کشور را از دلایل کاهش مصرف شیشه در کشور عنوان کرد و افزود: عوارض شیشه نسبت به گل به مراتب سنگین‌تر است، گرچه گل نیز عوارض روانی و وابستگی شدیدی را به همراه دارد.

وی با اظهار اینکه هیچ برنامه علمی برای حذف مواد مخدر در دنیا وجود ندارد، یادآور شد: کشورهای مختلف "مدیریت مصرف" را در پیش گرفته‌اند.

کمیته مواد مخدر مجمع تشخیص در ایران نیز برای اولین بار بحث مدیریت مصرف را در بند 57 از سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه لحاظ کرد، بدین مفهوم که دولت، مصرف را از طریق سیستم‌های درمانی کنترل کند که متاسفانه این مصوبه اجرا نشد.

صفاتیان هشدار داد: هر گونه ماده روان‌گردان، وابستگی روانی شدیدتری نسبت به مورفین موجود در تریاک دارد.

این کارشناس حوزه اعتیاد که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با بیان اینکه داروی جایگزینی برای مواد روان‌گردان مانند شیشه و گل وجود ندارد، گفت: روند درمان اعتیاد به شیشه حداقل شش ماه تا یک سال طول می‌کشد و احتمال برگشت آن نیز بالای 85 درصد است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها