آتش به جان جنگل‌های ارسباران تبریز افتاد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: بخش هایی از جنگل های ارسباران در شهرستان خداآفرین طعمه حریق شده است و تمام تلاش ها برای اطفای حریق ادامه دارد.

آتش به جان جنگل‌های ارسباران تبریز افتاد
کد خبر: 332998
|
۱۳۹۸/۰۵/۳۱ ۱۰:۰۶:۱۸

اعتمادآنلاین| ‌ محمدباقر هنربر اظهار داشت: این آتش سوزی در مناطقی از روستاهای خانقاه، مردانقم و کلوانق در بخش منجوان شهرستان خداآفرین اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: تمام نیروها به منطقه اعزام شده اند و استاندار شخصا پیگیر موضوع است و حتی فرماندار در منطقه حضور دارد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، حجم آتش سوزی گسترده است و احتمال خطای انسانی وجود دارد.

هنربر با اعلام اینکه وزش باد اطفای حریق را با مشکل روبرو کرده، گفت: نیروهای سپاه و ارتش و مرزبانی هم پای کار آمده اند و تمام امکانات برای اطفای حریق بسیج شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: هلیکوپتر مخصوص اطفاء حریق نیز فردا صبح به منطقه اعزام می شود.

جنگل‌های ارسباران نیز با 164 هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بشمار می‌آید.

بر این اساس، جنگل‌های ارسباران، صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع، گنجینه منحصر به فردی از منابع محیط زیستی را در جغرافیای شمال‌غربی کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص اینکه، اهمیت منطقه ارسباران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، اکولوژیکی و توان‌های زیست محیطی آن نبوده، بلکه میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز از زمان‌های گذشته مورد توجه دوستداران این منطقه و جهان بوده، به طوری که هر ساله هزاران گردشگر و محقق را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل‌های ارسباران از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین انتخاب شده، ولی با این وجود هر ساله به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مردم و مسؤولان، نبود امکانات و تجهیزات لازم روز به روز از وسعت این جنگل‌ها کم می شود.

افزون بر آنچه گفته شد، جنگل‌های ارسباران، از جمله یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها