کد خبر: 333110
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

کودکان آفریقایی را کدامیک از حیوانات و حشرات می کشند؟ شیر، فیل، اسب آبی، تمساح یا پشه؟

تعداد زیادی از کودکان، سالانه، در آفریقا قربانی حمله حیوانات وحشی می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. مرگبارترین حیوانات کره‌زمین در این قاره سکونت دارند و متاسفانه بیشتر این قربانیان کودکان هستند.

کودکان آفریقایی را کدامیک از حیوانات و حشرات می کشند؟ شیر، فیل، اسب آبی، تمساح یا پشه؟
کد خبر: 333110
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- حتماً داستان‌هایی از کشته‌ شدن انسان‌ها توسط حیوانات وحشی شنیده‌اید. این اتفاقات در سراسر جهان رخ می‌دهد، اما متاسفانه در آفریقا درگیری‌های زیادی بین انسان و حیوان رخ می‌دهد و طی آن کودکان جان خود را از دست می‌دهند. اما یکی از حیوانات بیشتر از سایر آنها باعث کشته شدن کودکان و نوجوانان می‌شود. حدس شما چیست؟ کدام حیوان خطرناک‌تر از بقیه است؟

این لیست حیواناتی را برمی‌شمرد که بیشترین کشتار کودکان را در کشورهای فقیر رقم زده‌اند:

5- شیر

(22 کشته در سال)

شیر

بدترین حمله‌ها توسط شیر در تانزانیا اتفاق افتاده است. بیش از 563 نفر (کودک و بزرگسال) در طول سال‌های 1990 تا 2005 در تانزانیا کشته‌ شده‌اند که 18 درصد از کشته‌شدگان زیر 10 سال بوده‌اند.

تحقیقی که در تازانیا درباره درگیری با شیرها انجام شده، نشان داده پسرهای کمتر از 10 سال و مردان بزرگسال نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. البته دلیل آن این است که مردان بیشتر برای شکار در لا‌به‌لای بوته‌ها پنهان می‌شوند یا شب‌ها تنهایی بیرون می‌روند و قدم می‌زنند.

4- فیل

(500 کشته در سال)

فیل

فیل‌ها بزرگ‌ترین حیوانات آفریقا هستند و صدالبته خطرناک‌ترین آنها! حمله فیل‌ها در کشورهای غنا و کنیا بسیار معمول است، اما در قاره آسیا و در کشورهای تایلند و اندونزی هم اتفاق می‌افتد.

اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی تخمین زده که فیل‌ها سالانه تنها در هند 100 نفر را می‌کشند؛ این بدان معنی است که تعداد قربانیان فیل در هند از ببر نیز بیشتر است.

3- اسب آبی

(500 کشته در سال)

اسب آبی

آیا می‌دانستید اسب‌های آبی سریع‌تر از انسان‌ها می‌دوند؟ خصوصیت دیگر این حیوانات آن است که اگر بفهمند خطری در کمین بچه‌هایشان است بسیار خشمگین می‌شوند.

دوازده کودک، در سال 2014، هنگامی که می‌خواستند با قایق به مدرسه بروند، مورد حمله اسب‌های آبی قرار گرفتند. این دانش‌آموزان 12 یا 13 ساله بودند و از رودخانه نیجر در غرب آفریقا عبور می‌کردند. متاسفانه در کشورهای در حال توسعه این‌گونه خطرات برای دانش‌آموزان وجود دارد.

2- تمساح

(1000 کشته در سال)

کروکودیل

سالانه در آفریقا هزاران حمله توسط تمساح گزارش می‌شود که تعداد این‌ دست حوادث بیشتر از اینهاست، زیرا بسیاری از حمله‌ها در مناطق دورافتاده اتفاق می‌افتد و دسترسی به اطلاع دقیق از تعداد قربانیان دشوار است.

تحقیقات نشان می‌دهد زنان و کودکان بیشتر مورد حمله تمساح قرار می‌گیرند، زیرا باید کارهای خانه اعم از آوردن آب و شست‌و‌شو در رودخانه را انجام دهند.

1- پشه

(438 هزار کشته در سال)

آنوفل

پشه تنفربرانگیزترین موجود جهان است. پشه‌ها بیشترین تعداد قربانی را دارند. این حشرات که معمولاً در آفریقا پیدا می‌شوند بسیار کشنده‌اند، چراکه بیشتر آنان ناقل بیماری مالاریا هستند. سال 2015 حدود 214 میلیون بیماری مالاریا در سراسر جهان گزارش شد که 438 هزار مورد از آنها منجر به مرگ شده بود. متاسفانه بیش از 90 درصد این مرگ‌ومیرها در جنوب آفریقا رخ داده است و 78 درصد نیز کودکان کمتر از پنج سال بوده‌اند.

حدود 303 هزار آفریقایی در سال 2015 قبل از تولد پنج‌سالگی‌شان بر اثر مالاریا جان باختند.

نزدیک به 3500 نوع پشه وجود دارد که 200 گونه آنها انسان‌ها را نیش می‌زنند که این از تعداد پشه‌هایی که ناقل بیماری هستند، کمتر است. پشه‌های آنوفل ناقل مالاریا هستند.

خبر خوش اینکه ما می‌توانیم کارهایی انجام دهیم تا آمار مرگ‌های ناشی از مالاریا کاهش یابد. کاهش مالاریا یعنی جوامع سالم‌تر شود، اقتصاد بهتر شود، بچه‌ها بتوانند به مدرسه بروند، بیمار نشوند و رنج نکشند و نمیرند. یکی از راه‌های ساده و موثر برای جلوگیری از شیوع مالاریا این است که به خانواده‌ها پشه‌بند یا توری بدهند.

ممکن است پشه‌ها آزاردهنده‌ترین موجوداتی باشند که در زندگی‌تان دیده‌اید، اما می‌توانیم کاری کنیم که اثر مرگبار آنها بر کودکان کشورهای فقیر کم‌کم از بین برود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها