معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

فعلا برنامه‌ای که ناظر بر کاهش حجم دروس باشد، نداریم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم استقبال خانواده‌ها از رشته‌های هنرستانی گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم اقدامات توجیحی، تبلیغی و ترویجی را در رابطه با اهمیت رشته‌های هنرستانی بیان کنیم.

فعلا برنامه‌ای که ناظر بر کاهش حجم دروس باشد، نداریم
کد خبر: 333161
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ۰۹:۲۸:۴۷

اعتمادآنلاین| ‌ علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص کاهش حجم دروس و ساعات آموزشی پایه دوازهم گفت: در حال حاضر برنامه‌ای که ناظر بر کاهش حجم دروس باشد، در تصمیم‌گیری‌ها ما نیست، اما پاره‌ای از نظرات در این زمینه وجود دارد که با توجه به اینکه دانش‌آموزان پایه دوازدهم همچنان با سهم کنکور 15 درصدی مواجه هستند، شاید نیازمند این باشند که بیشتر آزمون کنکور را مدنظر قرار دهند، بنابراین نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: کاهش حجم کتب درسی به عهده سازمان پژوهشی است و در صورتی که اگر قرار باشد، حجم کتب درسی پایه دوازدهم کاهش پیدا کند، شورای عالی آموزش و پرورش درباره آن تصمیم خواهد گرفت و به نسبت آن سازمان پژوهش هم اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس مصوبات برنامه ششم توسعه الزامات و تکالیفی معین شده که طبق آن باید تا امسال 43 درصد دانش آموزان در حوزه کاردانش، فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی مشغول به تحصیل شوند، اما به دلایل مختلف مثل کمبود فضای فیزیکی و کمبود فضاهای کالبدی مناسب برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین کمبود نیروی انسانی این اهداف محقق نشده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم استقبال خانواده‌ها از رشته‌های مهارتی گفت: نکته مهم دیگر عدم استقبال خانواده‌ها از هنرستان‌هاست که از گذشته بوده است، دلیل آن هم این است که ما نتوانستیم اقدامات توجیحی، تبلیغی و ترویجی را در رابطه با اهمیت رشته‌های هنرستانی بیان کنیم. این سبب شده که فاصله زیادی میان رشته‌‎های نظری و مهارتی وجود داشته باشد.

کمرئی با اشاره به میزان دانش‌آموزان در رشته‌های کاردانش و نظری گفت: در حال حاضر 34.62 درصد دانش آموزان در رشته کاردانش مشغول به تحصیل هستند و طبیعتا ما از برنامه‌ای که ابتدا مد نظر داشتیم، عقب هستیم، اما تلاش آموزش و پرورش این است تا آمارها را افزایش دهد. به همین دلیل در سال گذشته آمارها در پایه دهم که بیانگر نوع روند رو به رشد است به 36.5 درصد رسید و این نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای افزایش پوشش تحصیلی در رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای جدی است.

او افزود: امسال در تفاهم‌نامه‌هایی که با استان‌ها داشتیم، آمار 38 درصدی برای استقبال از رشته‌های مهارتی را نشانه‌گذاری کردیم. این آمار را در نظر گرفتیم تا هم قابل تحقق باشد و هم به سهولت از میزان فاصله میان رشته‌های نظری و مهارتی بکاهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه بخش نظری ما با مشکلاتی مواجه هستیم، به عنوان مثال اغلب دانش‌آموزان به رشته‎های علوم تجربی گرایش دارند، با اینکه 85 درصد سهمیه پذیرش در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد، اما دانش آموزان همچنان احساس می‌کنند که باید درون آن 15 درصدی باشند که رشته‌های خاص و دانشگاه‌های خاص را شامل می‌شود. این مساله سبب شده که همچنان آمار استقبال از آن 15 درصد وجود داشته باشد.

کمرئی با بیان اینکه به هر حال در آینده جامعه ما به یک واقع‌گرایی خواهد رسید، گفت: باید توجه داشت که سهمیه 85 درصدی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی رشته‌های خوب و دانشگاه‌های خوب را در بر می‌گیرد که هم نیاز به نمره بالایی دارد و هم سخت‌کوشی بیشتر داوطلبان را می‌طلبد. امیدوارم در آینده به این واقع‌گرایی برسیم تا ابتدا دانش‌آموزان تکلیف خود را در میان این 85 درصد مشخص کنند و بعد سراغ 15 درصد دیگر بروند.

او توضیح داد: متاسفانه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی این جاذبه را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است، یا رشته‌های مثل حقوق و روانشناسی که جزو رشته‌های پرطرفدار هستند، موجب شده تا اغلب دانش‌آموزان به آن 15 درصد گرایش بیشتری داشته باشند. نگاه بچه‌ها متاثر از شرایط گذشته، اشتغال و عنوان پر طمطراق برخی از رشته‌ها است و نه واقعیت هایی که در این خصوص وجود دارد.

او در خصوص متوازن‌سازی در میان رشته‌ها گفت: در مقطع متوسطه نظری نیازمند یک توسعه متوازن هستیم و اغلب گرایش‌ها به سمت رشته‌های تجربی بوده و در واقع 43 درصد از کل دانش آموزان مقطع نظری در میان کلیه رشته‌ها به رشته تجربی اختصاص دارد.

کمرئی در خصوص آمار دیگر رشته‌ها گفت: دانش آموزان رشته علوم انسانی بیش از 50 درصد و رشته‌های ریاضی13.12 درصد هستند که در این میان کماکان تعداد دانش آموزان دختر در رشته‌های ریاضی و فیزیک کمتر از پسران است. این همان چیزی است که برای ما ایجاد نگرانی کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: در رشته‌های ریاضی و فیزیک باید هدف‌گذاری‌ها را دقیق انجام دهیم و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به سمت ریاضی و فیزیک که در آینده ذخایر فنی مهندسی هستند، سوق دهیم تا این ذخیره کاهش پیدا نکند. در هر صورت نباید حق اختیار و انتخاب را از دانش‌آموزان سلب کرد. همچنین می‌بایست دانش آموزان اطلاعاات لازم را نسبت به رشته و حرفه‌ای که می‌خواهند انتخاب کنند،, داشته باشند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها